آفتاب

افشای توطئه قطر و ترکیه در قبال مقاومت در جلسه امیرعبداللهیان با گروه‌های فلسطینی در بیروت

افشای توطئه قطر و ترکیه در قبال مقاومت در جلسه امیرعبداللهیان با گروه‌های فلسطینی در بیروت

یک سایت مصری به نقل از منابع آگاه عربی به بیان جزییات نشست برگزار شده در مقر سفارت ایران در بیروت به ریاست حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران با حضور نمایندگان جنبش های حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سایت فیتو به نقل از منابع یاد شده نوشت: امیرعبداللهیان که قبل از تعطیلات عید سعید فطر در راس هیاتی نظامی امنیتی وارد لبنان شده بود نشستی را با حضور رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و زیاد نخاله از دیگر اعضای این جنبش، اسامه حمدان، محمد نصر و محمد برکه از اعضای جنبش حماس ، حاج توفیق صفا از نمایندگان حزب الله لبنان و غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در بیروت در محل سفارت ایران برگزار کرد که البته در اثنای این نشست سفیران سوریه و روسیه نیز به جمع حاضر پیوستند اما علی عبدالکریم، سفیر سوریه (در بیروت) به دلیل حضور اسامه حمدان، مسوول روابط بین‌الملل جنبش حماس در جلسه از ورود به سالن جلسه خودداری کرد هر چند که دراین میان محمد نصر، حمدان را به دست دادن به سفیر سوریه همراهی کرد اما سفیر سوریه مخالفت کرده و گفت: هرگز با کسی که به ما و سوریه خیانت کرد، در یک مکان نخواهیم نشست.

سایت اماراتی ارم نیز با اشاره به این نشست آورده است: بعد از این مساله نشست بدون حضور اسامه حمدان برگزار شد و الکساندر زاسبکن، سفیر روسیه حاضران را در جریان پیام سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشورش در خصوص اوضاع غزه قرار داد.

لاوروف در این پیام گفت که کنفرانس پاریس با هدف کنار گذاشتن نقش مصر و با درخواست ترکیه و قطر و موافقت آمریکایی‌ها برگزار شد و در این کنفرانس تنها یک مساله آن هم خلع سلاح مقاومت در غزه که آن هم بنابر درخواست اسراییل بود، بررسی شد البته احتمال مشارکت ناتو در این گونه احتمالات نیز بررسی شد.

وی در این پیام افزود که طرح مصر باید پذیرفته شود هرچند که هر یک از طرف‌ها حق دارند نسبت به آن محتاط باشند. مصر مخالفتی با آن نخواهد داشت اما در این بین کسانی هستند که مخالفت با این طرح را بهانه‌ای برای حمله به مصر و تلاشی برای تضعیف نقش آن می‌دانند.

لاوروف هم‌چنین از مقاومت خواست تا با طرح مصر موافقت کرده و به آن اعتماد کنند چرا که نمی‌توان با یک حمله کاری در این جنگ، اسراییل را شکست داد اما می‌توان نقاط (ضعف) را پیدا کرد و طی مراحل مختلف (کاری انجام داد).

وی به مخالفت ترکیه و قطر با مصر اشاره کرد و گفت که این کشورها جایگزینی برای طرح مصر ارائه ندادند چراکه مخالفان باید طرح جایگزینی را ارائه دهند.

این منابع در ادامه مدعی شدند که امیرعبداللهیان طرح مصر را تایید کرد و از طرف‌های مقاومت خواست تا آن را مورد بررسی قرار داده و ملاحظات لازم را بر آن اعمال کنند.

سفیر سوریه نیز گفت که کشورش با وجود اختلاف نظرها با نظام جدید مصر در برخی مسایل اما این طرح را تایید می‌کند چرا که سوریه هم‌چنان در صف مقاومت قرار دارد.

رمضان شلح نیز در این نشست بر ضرورت توافق با طرح مصر تاکید کرد و گفت: ما طی تماس‌های خود به این مساله رسیدیم که بازگشت به چارچوب سازمان آزادی‌بخش و تعامل با طرح مصر با یک موضع‌گیری یکپارچه از سوی فلسطینی‌ها، امری ضروری است. این چیزی است که من از تماسم با محمود عباس دریافتم.

وی در ادامه از معاون وزیر امور خارجه ایران خواست تا تهران به تلاش‌هایش در تماس با رهبران جنبش حماس در غزه ادامه دهد تا آنها عمیقا طرح مصر را مورد بررسی قرار دهند و هم‌چنین به آنها نسبت به خطر توطئه‌ی قطری‌ها نیز هشدار دهند.

انتهای پیام

کد N427131

وبگردی