آفتاب

آغاز نشست رهبران آفریقا-آمریکا در واشنگتن/کری:آفریقا روند دموکراسی را تقویت کند

آغاز نشست رهبران آفریقا-آمریکا در واشنگتن/کری:آفریقا روند دموکراسی را تقویت کند

اولین نشست رهبران آفریقا با حضور حدود 50 تن از رهبران آفریقایی با هدف ارتقای فرصت‌های تجاری و برقراری روابط اقتصادی قویتر میان آمریکا و آفریقا در واشنگتن آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی آغازین خود برای این نشست سه روزه از کشورهای آفریقایی درخواست کرد تا با فساد مبارزه کرده و دموکراسی را تقویت کنند.

کری گفت: رسیدن به دموکراسی راهی دشوار دارد اما آمریکا به آفریقا کمک می‌کند تا نهادهای قویتری ایجاد کنند. جامعه مدنی قوی و احترام به دموکراسی، اجرای مقررات و رعایت حقوق بشر اینها تنها ارزش‌های آمریکایی نیست بلکه ارزش‌های جهانی است. آفریقا می‌تواند بازار آتی جهان باشد و هم اکنون با فرصت‌های بی‌نظیری رو به رو است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که قاره آفریقا در سال 2014 با رشد 8 / 5 درصدی رو به رو می‌شود و این قاره در حال توسعه سطح زندگی طبقه متوسط است و جزو اقتصادی‌هایی است که با رشد سریع مواجه شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنان خود گفت که آفریقا در حال رشد است و لازم است که آمریکا اهمیت این موضوع را درک کند. نشست سه روزه رهبران آفریقا با مجمع جامعه مدنی آغاز شد و درباره زنان، بهداشت، امنیت غذایی و قاچاق حیات وحش بحث شد.

همچنین انتظار می‌رود که در این نشست‌ها درباره مشکلات کنونی آفریقا از جمله بیماری ابولا و تهدیدهای امنیتی با افزایش گروه‌های افراطی از جمله بوکوحرام و الشباب بحث و رایزنی شود.

نشست روز دوشنبه اولین نشست عالی‌رتبه مقام‌ها از سوی 50 کشور آفریقایی بود. با این حال روسای جمهور سیرالئون و لیبریا سفرشان را به واشنگتن لغو کردند و علت آن را ترس از انتشار ویروس ابولا اعلام کردند. علاوه بر این "عمر البشیر" رئیس‌جمهوری سودان، "رابرت موگابه" رئیس‌جمهوری زیمبابوه، "کاترین سامبا پانزا"، رهبر موقت جمهوری آفریقای مرکزی و رئیس جمهوری اریتره دعوت نشده‌اند.

انتهای پیام

کد N427020

وبگردی