آفتاب

دفاع کامرون از اعلام جنگ انگلیس علیه آلمان در جنگ جهانی اول

دفاع کامرون از اعلام جنگ انگلیس علیه آلمان در جنگ جهانی اول

نخست وزیر انگلیس در صدمین سالروز اعلام جنگ این کشور علیه آلمان در جنگ جهانی اول گفت: جنگ جهانی اول در دفاع از ارزش‌های انگلیس بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس از تصمیم برای ورود به جنگ جهانی اول در صد سال پیش دفاع کرد و گفت که این جنگ برای جلوگیری از سلطه یک کشور و در دفاع از ارزش‌های انگلیس بود.

این سخنان در حالی مطرح شد که رهبران جهان و اعضای خانواده‌های سلطنتی روز دوشنبه در چند مراسم در انگلیس و بلژیک به مناسبت صدمین سالگرد ورود بریتانیا به جنگ جهانی اول شرکت کردند.

نخست وزیر انگلیس در مراسمی هنگام غروب در گورستان نظامی سن سیمفورین در نزدیکی شهر مونس بلژیک گفت: این واقعا اشتباه است که بگویم این جنگ بی‌هدف بود و یا اینکه بگوییم مردمی در آن جنگ حضور داشتند که نمی‌دانستند برای چه چیزی می‌جنگیدند. آن مردم می‌خواستند تا جلوی سلطه یک قطعه از اروپا را بگیرند و اصول آزادی و تمامیت ارضی‌ را که ما امروز به آن می‌بالیم، حفظ کنند.

حدود 17 میلیون سرباز و غیرنظامی در فاصله سال‌های 1914 و 1918 کشته شدند. انگلیس در ساعت 11 شب چهارم اوت 1914 علیه آلمان اعلام جنگ کرد. اولین نبرد بزرگ میان این دو کشور در شهر مونس بلژیک روی داد.

کامرون در نطق خود گفت: هر جنگی بی‌رحمانه است اما این جنگ شباهتی به جنگ‌های دیگر نداشت؛ ویرانی غیرقابل وصف، تلفات غیرقابل تحمل و شهامت تقریبا باورنکردنی از خصوصیات این جنگ بود. یک صد سال بعد، حق است که اینجا و در اطراف جهان دورهم جمع شویم تا آن حادثه را به یاد آوریم.

گورستان سن سیمفورین به خصوص از این نظر حائز اهمیت است که شماری مساوی از سربازان آلمانی و انگلیسی در آن دفن شده‌اند.

دیوید کامرون همچنین در یک سخنرانی تلویزیونی پیش از این مراسم با مقایسه حوادث یکصد سال گذشته با درگیری‌های اخیر جهان گفت: نیروی هوایی سلطنتی بر فراز بالتیک پرواز می کند تا مانع تهاجمات روسیه شود. نیروهای دریایی سلطنتی اتباع انگلیسی را از لیبی تخلیه کرده است و منافع انگلیس و مردم انگلیس در سراسر جهان با تهدید مواجه می‌شود و من اینگونه متوجه شده‌ام که امروز زنان و مردان جوان به خدمت سربازی می‌آیند تا از کشورشان و ما محافظت کنند.

وی در مصاحبه با ITN در پاسخ به این پرسش که اگر او در سال 1914 بود، آیا سربازان انگلیسی را به این جنگ می‌فرستاد یا خیر گفت: سوال بسیار سختی را مطرح کردید برای اینکه ما در آن شرایط قرار نگرفته‌ایم اما من مطمئن هستم که مردم داوطلب می‌شدند چرا که معتقدند برای عدالت می جنگند.

انتهای پیام

کد N427018

وبگردی