آفتاب
استاد دانشگاه دمشق در گفتگو با مهر:

ظهور داعش در راستای تحقق پروژه "خاورمیانه بزرگ" است/ گسترش تشکیلات داعش در ترکیه

ظهور داعش در راستای تحقق پروژه "خاورمیانه بزرگ" است/ گسترش تشکیلات داعش در ترکیه

پروفسور محمت یووا استاد و رئیس مرکز تحقیقاتی دانشگاه دمشق و هماهنگ کننده کمیته آکادمی ترکیه-سوریه در گفتگو با خبرگزاری مهر مسائل منطقه، سوریه و شرایط داخلی عراق و مواضع ترکیه را در این رابطه مورد بررسی قرار داد.

پروفسور محمد یووا در گفتگو با خبرنگار مهر صدور بحران به کشورها بعد از جنگ جهانی دوم را بعنوان یک کالا برای تحت کنترل گرفتن خطوط انرژی و اجرای پروژهای مختلف در راستای تخریب کشورها و دول شان به منظور حفظ امنیت رژیم صهیونیستی دانست و گفت: توطئه های کشورهای امپریالیستی در تمام سطوح بین المللی توسط سرمایه های صهیونیستی مانند روتشیلد(Rotshield) در اروپا و راکفلر (Rockfeler) در آمریکا هدایت می شوند. این توطئه ها بطور مستقیم توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل هدایت می شوند زیرا اسرائیل دارای جایگاهی ویژه نزد این نوع کارتلهای اقتصادی است.

وی افزود: از نظر آنان جامعه اسرائیل، جامعه سرمایه داری است که همه مخلوقات باید به آنان خدمت کنند و در این راه یک گروه با ایدئولوژی های فاشیستی و نژاد پرستی تربیت و آماده کرده اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بودجه ده ها میلیارد دلاری هولدینگها، صنعت سینما، مراکز تحقیقاتی، تشکیلات مردمی و فعالیتهای دینی مذهبی آنان به منظور مهندسی کردن این اهداف در خدمت گرفته شده اند.

وی تأکید کرد: وقتی در این چارچوب به مسئله عراق و سوریه نگاه می کنیم، مقدمه ای برای تحلیل حوادث موجود در منطقه خاورمیانه و جهان تشکیل می شود.  زیرا رخدادهای آسیای غربی، خاورمیانه و جهان را با توجه به این داده ها باید مورد توجه قرار داد. ضمنا این گفته هنری کسینجر که در سال 1970 گفته بود برای کنترل دولتها و ملتها باید بر منابع آبی و انرژی آنان حاکمیت بنا کرد باید توجه کرد و کلینتون هم در سال 1996 گفته بود که قرن بیست و یکم تکمیل کننده پروژه های قرن بیستم خواهد بود را باید خاطر نشان کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: ترکیه در این میان نقش کلید اصلی این پروژه ها را ایفا می کند. پروژه های امپرالیسم در قرن بیستم در آسیای غربی به منظور تشکیل لبنانی دیگر در قرن حاضر در حال اجراست. ولی مبارزه های شروع شده در عراق، سوریه و ترکیه، سد راهی در اجرای پروژه های امپریالیستی به شمار می رود و در قرن بیستم و یکم پروژه اسرائیلی جدید به نام کردستان مستقل عراق در چارچوب پروژه خاورمیانه بزرگ کلید خورده است. ضمنا ترکیه، قصد دارد تمامی کشورهای منطقه را در این پروژه ها با خود همگام سازد.

محمت یووا ضمن تشریح دقیق بخشی از پروژه خاورمیانه بزرگ و ارتباط آن با حوادث اخیر اظهار کرد: این پروژه در حقیقت روی محور بارزانی و اردوغان-داووداوغلو- عبدالله گل در حال اجراست و بدین منظور برای تشکیل اسرائیلی دوم در منطقه، سوریه را توسط گروهای تروریستی با هویت های مختلف درگیر کرده و مورد تعرض قرار داده اند.

وی تأکید کرد: گروه تروریستی داعش هم از نیروهای مسلح تروریستی رسمی و غیر رسمی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن منطقه کرکوک را که دارای میادین  غنی نفت در شمال عراق است و ارزش آن حدود 5 تریلیون دلار می باشد را از یک سو بطور کلی در اختیار بارزانی قرار داده و از سوی دیگر تسلط حکومت مرکزی عراق بر روی منابع نفتی و آب این کشور را تضعیف کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تخریب خطوط نفتی عراق، در اختیار گرفتن مناطق مرزی بین اردن، عراق و عربستان سعودی، باعث شده تا سلاح و منابع مالی عربستان سعودی از این مناطق به عراق و سوریه سرازیر گردد.

این استاد ترک دانشگاه دمشق در ادامه گفت: هدف از تشکیل محور بارزانی و اردوغان-دووداوغلو، تحت کنترل گرفتن مناطق مرزی بین سوریه و ترکیه و الحاق عراق به این خط و در نتیجه تشکیل کریدوری مرکزی به منظور فراهم کردن زمینه های مساعد برای داعش تا بتواند با ایجاد عملیات تروریستی حکومتهای مرکزی سوریه و عراق را تضعیف نماید. بدین جهت، برای مقابله با این دجالان ایجاد اتحادیه آسیای غربی لازم  و ضروری است.

وی تصریح کرد: هاشمی، نجیفی، بارزانی، اردوغان-داوود اوغلو بطور مستقیم و یا غیر مستفیم در کنار داعش قرار گرفته و با آنان در تماسند و از خاک ترکیه براحتی برای اهداف اقتصادی خود استفاده می کنند. اینها نفت و آثار تاریخی به تاراج برده از این کشورها را از طریق خاک ترکیه می فروشند و مهمتر از آن برای جذب تروریسم فعالیتهای تبلیغاتی خود را از طریق این کشور انجام می دهند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: بسیار اسف انگیز که حکومت اردوغان-داووداوغلو در مورد کمک به داعش مورد اتهام قرار گرفته است و در مقابل قتل عام ترکمن ها که ادعای حمایت از آنان را دارند سکوت اختیار کرده اند.

 محمت یووا تأکید کرد: بطور کلی داعش در ترکیه در حال توسعه تشکیلات خود است و از طریق این کشور ترویست جذب می کند.

بنا به گفته محمت شکر نماینده حزب جمهوری خلق، تا به امروز از ترکیه بیش از 5 هزار نفر به داعش محلق شده اند.
.................

گفتگو: مهرداد محمدی

کد N426784

وبگردی