آفتاب

عفو بین‌الملل بازداشت یک فعال دیگر حقوق بشر در جمهوری آذربایجان را محکوم کرد

عفو بین‌الملل بازداشت یک فعال دیگر حقوق بشر در جمهوری آذربایجان را محکوم کرد

عفو بین‌الملل اعلام کرد، رسول جعفراف، یک فعال حقوق بشر برجسته در جمهوری آذربایجان را که هفته گذشته بازداشت شده است، یک زندانی عقیدتی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رسول جعفراف، بنیانگذار مرکز حقوق بشر باکو در جمهوری آذربایجان بازداشت و به اتهام عدم پرداخت مالیات، تجارت غیرقانونی و سوء‌استفاده از اختیارات در یک پرونده به سه ماه حبس پیش از دادگاه محکوم شده است.

منتقدین می‌گویند این اقدام دولت را سرکوب مخالفان در این کشور می‌دانند.

الهام علی‌اف، از سال 2003 و پس از پیروزی در انتخابات به عنوان جانشین پدرش، ریاست جمهوری کشور آذربایجان را برعهده دارد. وی به دلیل اینکه کشورش می‌تواند در تامین نفت و گاز اروپا جایگزین روسیه باشد مورد تایید غرب بوده است.

با این حال گروه‌های حقوق بشری، دولت را به سرکوب و زندانی کردن مخالفان محکوم می‌کنند.

عفو بین‌الملل در بیانه‌ای درباره بازداشت رسول جعفراف، گفت: رسول جعفراف به دلیل تلاش‌هایش برای بهره‌مندی از حق آزادی بیان و آزادی تجمعات از آزادی محروم شده است.

دیده بان حقوق بشر نیز اعلام کرد، محدودیت‌های موجود برای فعالیت‌های دموکراسی خواهانه سازمان‌های غیر دولتی در جمهوری آذربایجان رهبران این سازمان‌ها را مجبور به انجام فعالیت خارج از چارچوب قانونی می‌نماید. این فعالیتها بعدها دستاویز مقامات برای محکوم کردن این افراد خواهد شد.

عفو بین‌الملل در ادامه بیانیه خود گفت: جعفراف پنجمین نفر است که در چهار ماه گذشته قرار است در این زمینه‌ها محکوم شود.

جمهوری آذربایجان از سال 2009 محدودیت‌هایی را بر جامعه مدنی وارد کرد. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت دریافت کمک‌های مالی خارجی بیش از 50 درصد توسط سازمان‌های مردم نهاد، الزام این سازمان‌ها به ثبت نام در دولت و ممنوعیت فعالیت فعالان مدنی در سازمان‌های مردم نهاد خارجی مگر اینکه این فعالیت‌ها براساس "توافقات مرتبط بین‌الملل" شکل گیرد، بوده است.

بازداشت جعفراف در پی بازداشت "لیلا یونس" یکی دیگر از فعالان حقوق بشر و رئیس انیستیتو صلح و دموکراسی در باکو در هفته گذشته به اتهام خیانت، جاسوسی و فرار مالیاتی صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N426762

وبگردی