آفتاب

درگیری شدید نیروهای دولت اوکراین و جدایی طلبان حوالی دونتسک

درگیری شدید نیروهای دولت اوکراین و جدایی طلبان حوالی دونتسک

تهران-ایرنا- دولت اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور به مقر جدایی طلبان در شهر دونتسک نزدیک شدند و به دلیل تشدید درگیری ها از غیرنظامیان خواست این شهر را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دونتسک، ˈآندری لیسنکوˈ سخنگوی نیروهای امنیتی اوکراین در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای دولت اوکراین روز گذشته با عملیاتی در شرق این کشور، کنترل شهر ˈیاسینوواتاˈ را در 19 کیلومتری شمال دونتسک را بار دیگر در دست گرفتند.

وی افزود: با کنترل این شهر ،نیروهای دولتی موفق شدند شهر دونتسک را از شمال به محاصره خود در آورند و راه انتقال تسلیحات و تجهیزات را مسدود کنند.

ˈلیسنکو ˈبه آمادگی های ارتش اوکراین برای عملیاتی در شهر دونتسک اشاره کرد اما جزئیاتی بیشتری در این زمینه ارائه نداد.

با وجود این سربازان دولت اوکراین از شمال با اتش بار سنگین جدایی طلبان روبرو شدند، لیسنکو نیز در این مورد گفت پنج سرباز به این دلیل کشته شده و 14 سرباز در روزهای اخیر زخمی شدند.

کی یف همچنین گزارش داده است که در حال مذاکره برای بازگرداندن 300 سرباز اوکراینی است که روز گذشته خبر عقب نشینی آنها به داخل مرزهای روسیه بعد از چندین ساعت بمباران و گلوله باران از آن سوی مرز گزارش شد. نیروهای امنیتی روسیه گفته اند نیروهای مرزی اجازه ورود نیروهای اوکراینی را به مرز داده اند، بعد از اینکه نیروهای اوکراینی سلاح خود را تحویل دادند. بیش از سه ماه جنگ داخلی در اوکراین یکهزار و 150 کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

ˈوالری گیلیتیˈ وزیر دفاع اوکراین روز گذشته در مصاحبه ای اذعان کرد که بازپس گیری شهرهای ˈلوهانسکˈ و ˈدونتسکˈ دشوار خواهد بود. غیرنظامیان مهم ترین قربانیان درگیری های اخیر اوکراین بوده اند، روزهای شنبه و یکشنبه گذشته (11 و 12 مرداد/2 و 3 اوت) درگیری بین دو طرف به کشته شدن 10 غیرنظامی در لوهانسک منجر شد.

در همین حال شهردار لوهانسک هشدار داده است که این شهر با 420 هزار سکنه در آستانه فاجعه ای انسانی بعد از چند روز قطع برق و آب آشامیدنی است. بیش از یکصدهزار نفر از ساکنان این شهر آن را ترک کرده و به دیگر شهرهای این کشور رفته اند، در حالی که روسیه نیز اعلام کرده 500 هزار تبعه اوکراینی وارد مرزهای ان کشور شده اند.

اروپام**9157**5981
کد N426752

وبگردی