آفتاب

نیشابوری: تعریف نشدن جرم سیاسی یک معظل است/حاکمیت به احزاب بیشتر توجه کند

نیشابوری: تعریف نشدن جرم سیاسی یک معظل است/حاکمیت به احزاب بیشتر توجه کند

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: تعریف نشدن جرم سیاسی برای فعالان سیاسی معظل بزرگی است. یک فعال سیاسی که تا دیروز از افراد داخل نظام حساب می‌شده، با شرکت در یک میتینگ یا بیان سخنی، به عنوان مجرم سیاسی شناخته می‌شود.

محمد نیشابوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با تاکید بر اینکه "جرم سیاسی باید مشخص شود"، افزود: یکی از اصول اساسی و مورد توجه در قانون اساسی که نظام همواره در جوامع بین‌الملل به آن بالیده، وجود جمهوریت در کنار اسلام است؛ جمهوریت به معنای جمع شدن و حضور تمام افکار و عقاید جامعه در زیر چتر نظام که بخش اعظم آن در انتخابات جلوه‌گر می‌شود.

وی با بیان اینکه "بخش دیگری از حضور فعال در حوزه جمهوریت نظام، بر عهده تشکل‌هاست"، اظهار کرد: تشکل‌ها با توجه به قانون احزاب و چارچوب آن قانون، خودشان را موظف به نمایندگی آرای مردم می‌دانند و شرط اصلی فعالیت آن‌ها رشد مناسب و موزون و فعالیت در ساختار حاکمیت کشور است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "توجه به احزاب در دولت‌های مختلف، متفاوت بوده است"، خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تا به حال به احزاب توجه شده اما گاهی توسط برخی دولت‌ها نادیده گرفته شده است. در دوران جنگ و بعد از آن دولت‌ها نسبت به احزاب کم‌توجه و کم‌کار بودند و شاید توجه به کارهای زیرساختی و اقتصادی از دلایل آن بوده باشد.

نیشابوری همچنین با اشاره به تحرک احزاب در دوران اصلاحات افزود: در دوران اصلاحات، وزارت کشور نگرش ویژه‌ای به احزاب داشت و کنش‌های سیاسی فعال و پویایی را انجام می‌داد. حتی برخی عقیده دارند این دولت نسبت به احزاب، بیش‌فعال بوده است و منتقدان آن دولت روش حزبی‌اش را پاشنه آشیل مخالفت می‌دانستند.

وی با اشاره به کاهش فعالیت حزبی در دولت احمدی‌نژاد، یادآور شد: اولین اقدام آقای احمدی‌نژاد کاهش حضور و فعالیت احزاب در صحنه سیاسی کشور بود، اما حالا با رفتن او و دولتش امیدها برای فعال شدن احزاب بیش‌تر شده است و آن اجزایی که این سال‌ها چراغ خاموش فعالیت کرده‌اند می‌خواهند به کار خود شفاف‌تر ادامه دهند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه "حاکمیت باید به احزاب توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشد"، تصریح کرد: نمی‌شود که کار احزاب با آمدن و رفتن دولتی تحت تأثیر قرار بگیرد. باید حاکمیت نظام به موضوع فعالان سیاسی و احزاب توجه ویژه‌ای داشته باشد تا شرایطی مساعد برای فعالیت آن‌ها ایجاد شود. در غیر اینصورت مجموعه‌ای از علاقه‌مندان به نظام از زیر چتر آن خارج شده و در طولانی‌مدت جامعه نیز به یک زندان تبدیل می‌شود و کشور را با یک انقلاب سهمگین روبرو کند. تجربه کشورهایی مثل مصر، لیبی و تونس این روند را برای ما ترسیم کرده است.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در ادامه افزود: البته هیچ‌گاه مردم رابطه خود را با سیاسیون، نخبگان و فعالان سیاسی از دست نمی‌دهند. به هر حال این ارتباط از طریق مکتوبات مختلف نظیر کتاب‌ها و جزوات دست به دست می‌چرخد و حفظ می‌شود.

وی با اشاره به موضوع جرم سیاسی، گفت: هیچ تعریفی از جرم سیاسی وجود ندارد و هرکس می‌تواند آن را به رأی خود توصیف کند. حاکمیت با ارائه تعریف مشخص از جرم سیاسی می‌تواند به باز شدن فضای جامعه کمک کند. کسی که امروز در داخل نظام است با حضور در میتینگ یا بیان سخنی فردا مجرم سیاسی تلقی می‌شود و گاه با سلیقه شخصی قاضی و دستگاه قضایی به پرداخت جریمه نقدی، تحمل حبس یا محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی محکوم می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با تأکید به ضرورت توجه حکومت و دولت به احزاب و فعالان سیاسی، اظهار کرد: اگر بخواهند که فعالان همچنان زیر چتر نظام باقی بمانند،‌ باید به آن‌ها توجهه ویژه‌ای شود و در ادامه نیز باید با مشخص کردن تعریف جرم سیاسی جلوی تفسیر به رأی دیگران در حوزه فعالیت‌های سیاسی را گرفت.

انتهای پیام

کد N426625

وبگردی