آفتاب

دبیرکل حزب الله لبنان: پروژه داعش محکوم به سقوط است

دبیرکل حزب الله لبنان: پروژه داعش محکوم به سقوط است

بیروت – ایرنا - «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که پروژه « داعش» بدون چشم انداز است، قابلیت ادامه در طولانی مدت را ندارد و محکوم به سقوط است هرچند به اندکی زمان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز سه شنبه خود نوشت: گروه های تکفیری و در پیشاپیش آنها داعش توانسته است به داخل لبنان نفوذ و دست به عملیات تروریستی بزنند و با توجه به این شرایط ، سید حسن نصرالله معتقد است علت آن وجود پایگاه برای این گروه ها در لبنان بوده است.

این روزنامه لبنانی افزود: سید حسن نصرالله اطلاعات و شناخت کافی و با جزئیات از ساختار گروه های تکفیری و روش های آنها بویژه داعش دارد و از این رو در ملاقات با میهمانان خود بطور مشروح در این باره توضیح می دهد.

السفیر اضافه کرد: « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان که اخیرا با دبیرکل حزب الله دیدار کرد، از وی شنید که پدده تندروی گذرا است و این پروژه سقوط خواهد کرد.

این روزنامه با تاکید به اینکه « برپایه این شناخت ، سید حسن نصرالله از قبل انتظار داشت بین کردهای عراق و داعش درگیری شروع شود و امروز شاهد آن هستیم»، ادامه داد: برمبنای واقعیت ها برای سید حسن نصرالله روشن شده است که داعش بعداز شوک اول ناشی از رخدادهای سقوط موصل و قفل شدن مساحت های وسیعی از عراق در مقابل آن، درصدد بود تا شرایطی را فراهم نماید که بتواند از طریق ریه کردی مجال تنفس در عراق پیدا کند.

« دبیرکل حزب الله برمبنای تجارب و حقایق معتقد است که دولت داعش نمی تواند در سرزمین عراق پا بگیرد و حتی برادران اهل سنت هرگز قبول نمی کنند که تحت حکومت این گروه زندگی کنند و داعش بر آنها حکمرانی کند».

سید حسن نصرالله که از مهاجرت اجباری مسیحیان از موصل بسیار متاثر است ، ضمن ابراز همدردی با آنان ، پرونده وجود مسیحیان در مشرق زمین را یکی از اهتمام های اساسی خود اعلام کرده است.

السفیرنوشت: دبیرکل حزب الله تاکید کرده که شخصا وضعیت مسیحیان در شهرهای معلولا و قاره سوریه را پیگیری کرده و بر بازگشت آنها به شهرهایشان و تقدیم هرگونه کمک ممکن به آنها اصرار داشته است.

« این موضوع و هدف قرار گرفتن مسیحیان در عراق و سوریه توسط گروه های تروریستی تکفیری در دستور کار دیدار اخیر سید حسن نصرالله با « سلیمان فرنجیه» رییس « جریان المرده » لبنان قرار داشت که به تغییر نگرش مسیحیان بویژه هواداران گروه 14 مارس لبنان منجر شده و حتی موجب دست پاچگی رهبران این گروه در مقابل آنان شده است».

این روزنامه لبنانی افزود: حزب الله به جبهه های مختلفی اهتمام دارد از غزه تا عراق و سوریه ، مرزهای شرقی لبنان و عرسال و به عبارت دیگر به چالش های سرنوشت سازی که منطقه بویژه مشرق عربی با آنها از ناحیه تروریست های اسراییلی و تکفیری مواجه است، توجه خاص دارد.

السفیر خاطرنشان کرد: نسبت حضور حزب الله در هر یک از این جبهه ها متفاوت است اما بطور اکید نسبت به همه آنها اهتمام دارد و تا جاییکه قادر است تلاش می کند در آنها تاثیرگذار باشد و از وقوع برخی از آنها جلوگیری کند.

برغم فشارهای وارد به حزب الله به دلیل سرگرم بودن به این پرونده های ملتهب، به نظر می رسد که دبیرکل آن از مسیر عمومی این رخدادها راضی به نظر می رسد و نسبت به آینده دیدگاهی روشن و اطمینان بخش دارد و این امیدواری در ملاقات های اخیر او با برخی شخصیت های لبنانی مشهود است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به اصرار برخی طرف ها برای بزرگنمایی تعداد شهدای حزب الله در نبردهای سوریه بویژه بلندی های القلمون و منطقه کوه های شرقی لبنان ، تاکید می کند که حزب الله هرگز تعداد و اسامی شهدای خود را مخفی نمی کند بلکه به قربانی هایی که تقدیم می نماید، افتخار هم می کند.

اما در خصوص انتخاب رییس جمهوری لبنان، السفیر نوشت: سید حسن نصرالله همچنان بر موضع خود در حمایت از حق ژنرال « میشل عون» برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری لبنان ثابت قدم است و بر تحقق این گزینه تا زمانی که ژنرال عون بر موضع خود باقی باشد، مصمم است و حتی این موضوع را به ولید جنبلاط هم در دیدار اخیر با وی اعلام کرده است.

این روزنامه اضافه کرد: جنبلاط خطاب به سید حسن نصرالله گفته است که وضعیت مسیحیان در منطقه ضعیف شده است و به نظر می رسد ضعیف تر خواهد شد، مسیحیان و دروز در لبنان کرسی های خود را از دست می دهند و براین اساس باید رییس جمهور در سریعترین زمان ممکن انتخاب شود تا جلوی این وضعیت گرفته شود.

السفیر خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات کسب شده، سید حسن نصرالله در پاسخ گفته است، رییس جمهور موجود است و او ژنرال عون است ، ما در حمایت از وی در همه حالات مصمم هستیم، با من در این باره گفت وگو نکنید، به سراغ ژنرال بروید و با او به توافق برسید.

خاورم ** 1324
کد N426356

وبگردی