آفتاب

حسن رسولی: حاکمیت به فعالیت سیاسی نگاه خوش‌بینانه‌ داشته باشد

حسن رسولی: حاکمیت به فعالیت سیاسی نگاه خوش‌بینانه‌ داشته باشد

یک عضو بنیاد باران با اشاره به ضرورت جذب حداکثری فعالان سیاسی در کشور، گفت: نوع نگاه سیاستمداران به فعالیت‌های سیاسی و همچنین بینش فعالان و احزاب سیاسی، نقش مهمی در فعالیت سیاسی زیر چتر نظام دارد.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه "فعالیت همه احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی زیر چتر نظام و جذب حداکثری، یکی از ایده‌آل‌های همه معتقدان به مبانی انقلاب اسلامی است"، اظهار کرد: حاکمیت با توجه به مداخله پررنگ خود در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، برای رسیدن به این هدف نقش مؤثری دارد.

وی افزود: در بین دولتمردان و دولت‌های گوناگون دو دیدگاه خوش‌بینانه و تهدیدمحور به فعالیت‌های سیاسی وجود دارد؛ نگاه خوش‌بینانه وجود یک جریان فعال، بانشاط و منتقد سیاسی را در کشور به مثابه یک واکسن، لازمه رشد، تعالی و سلامت عمومی جامعه قلمداد می‌کند و بر این اساس به فعالیت سیاسی نه از موضع تهدید بلکه از موضع فرصت نگاه می‌کند.

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب ادامه داد: در این نگاه ضمن افزودن بر میزان رواداری و تحمل سیاسی، تعاملی سازنده با جریان‌هایی که در حوزه قدرت ملی فعالیت می‌کنند برقرار می‌شود و از این راه یک بهره‌برداری دوطرفه به نفع حاکمیت و سیاست‌ورزان حاصل خواهد شد. در این شرایط همگرایی بیشتری میان نحله‌های فکری و سیاسی فراهم می‌شود و این بینش به توسعه سیاسی و توسعه تفاهم اجتماعی کمک می‌کند.

به گفته وی، بینش خوش‌بینانه نه تنها از مانع‌تراشی دولتمردان جلوگیری می‌کند بلکه با ارائه تسهیلاتی مثل یارانه، زمینه را برای فعالیت سیاسی هرچه بیشتر فراهم کرده و تعامل مثبت و دوسویه ایجاد می‌کند و در نتیجه میزان رضایت عمومی ناشی از نقد دولت در چارچوب‌های قوانین و مقررات موضوعه افزایش پیدا خواهد کرد.

استاندار خراسان در دولت اصلاحات با اشاره به رویکرد موجود در دولت‌های هفتم و هشتم در قبال این موضوع، خاطرنشان کرد: این رویکرد در دو دولت آقای خاتمی پیگیری شد زیرا هم به احزاب یارانه تعلق می‌گرفت و هم فعالان سیاسی و مطبوعاتی مچ‌گیری نمی‌شدند.

وی با بررسی نگاه تهدیدمحور نسبت به فعالیت سیاسی در کشور نیز گفت: در این نگاه سیاست‌ورزان نقد کردن و پاسخ خواستن از صاحبان قدرت را موجب کاهش ابهت، اقتدار نظام و تضعیف حکومت می‌دانند. در این شرایط فعالیت سیاسی احزاب و گروه‌ها و کنش‌گران سیاسی به عنوان یک تهدید علیه ثبات و امنیت کشور تعریف می‌شود.

رسولی همچنین با بیان اینکه "در این شرایط، سیاستِ امنیتی مبتنی بر کنترل و برخورد نظارتی انجام می‌گیرد"، اظهار کرد: در این شرایط نه تنها از مشوق‌های فعالیت‌های سیاسی خبری نیست بلکه بر دامنه ایجاد موانع برای فعالیت احزاب افزوده می‌شود؛ شبیه آنچه در دوران هشت ساله احمدی‌نژاد رخ داد.

این عضو بنیاد باران تاکید کرد: در این شرایط در کوتاه‌مدت شاهد یک رخوت و کم‌عملی در حوزه سیاسی خواهیم بود اما دامنه نارضایتی‌ها زیر پوست جامعه و در اذهان مردم موجب می‌شود که در شرایط مقتضی جامعه به صورت توده‌وار و غیر سازمان‌یافته اقدام به اعتراض کرده که در نتیجه اسباب شورش‌های شهری شبیه سال‌های 72 و 73 در حاشیه شهرها فراهم می‌شود.

بازگرداندن فعالان سیاسی به زیر چتر نظام، به افزایش اقتدار سیاسی کشور کمک می‌کند

وی با بیان اینکه "علاوه بر سهم حاکمیت، جامعه سیاسی کشور نیز در همگرایی و فعالیت زیر چتر نظام نقش دارند"، تصریح کرد: احزاب و فعالان سیاسی باید قبل از دولت و حاکمیت نسبت به واقعیات جامعه، آستانه تحمل جامعه و مؤلفه‌های مؤثر در حوزه سیاسی واقف باشند و پیشاپیش از بروز و ظهور مبانی که ممکن است بهانه به دست خرده‌گیران بدهد جلوگیری کند. اگر این دو شرط مهیا شود ما می‌توانیم امیدوار باشیم که به یک شرایط ایده‌آل دست یابیم.

رسولی با تاکید بر اینکه "بازگرداندن فعالان سیاسی به زیر چتر نظام می‌تواند به افزایش اقتدار سیاسی کشور در عرصه‌های بین‌المللی کمک مهمی کند"، افزود: عناصر و اجزای گوناگونی قدرت ملی را شکل می‌دهند. رابطه دولت و ملت که تا حدود زیادی متأثر از روابط و مناسبات سیاسی است یکی از این متغیرهاست و هرچه میزان شادابی، نشاط و رضایت خاطر جامعه از رفتار حاکمیت بالاتر باشد مقبولیت و کارآمدی حکومت افزایش می‌یابد.

این عضو بنیاد باران در پایان با اشاره به اینکه "به هر میزان که امکان ابراز عقیده کمتر فراهم شود فاصله دولت و ملت نیز افزایش می‌یابد"، خاطرنشان کرد: در این شرایط وحدت و همبستگی ملی، که لازمه قدرت ملی است، آسیب می‌بیند.

انتهای پیام

کد N426336

وبگردی