آفتاب

توافق برای آتش بس 72ساعته در غزه

توافق برای آتش بس 72ساعته در غزه

بی بی سی خبر داد:

مقام ها و میانجیگران مصری می گویند که اسرائیل و گروه های فلسطینی از جمله حماس با یک آتش بس انساندوستانه برای مدت ۷۲ ساعت در غزه موافقت کرده اند.

این آتش بس قرار است از ساعت هشت بامداد روز سه شنبه به وقت محلی (پنج گرینویچ) آغاز شود.

به گفته یکی از مقامات مصری این کشور توانسته «تعهد دو طرف را به آتش بسی ۷۲ ساعته و توافق برای سفر به قاهره جهت مذاکرات بیشتر» اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هیات های نمایندگی فلسطینی در قاهره از جمله اعضای حماس و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز یکشنبه با درخواست های مشترک برای آتش بس با اسرائیل به توافق رسیدند که از جمله شامل پایان حصر غزه بود.

 

مقام های بهداشتی در غزه می گویند که بیش از ۱۸۰۰ فلسطینی در چهار هفته مناقشه کشته شده اند. در این مدت ۶۷ اسرائیلی هم کشته شده اند.

به علاوه یک شهروند تایلند که در اسرائیل کار می کرد جان خود را از دست داد.

در طول این مناقشه تاکنون چندین مورد آتش بس اعلام شده اما معدودی از آنها دوام آورده است. هر بار دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کرده اند.


بدون پیش شرط

گروه های مختلف فلسطینی روز دوشنبه با حضور در قاهره در مورد این تازه ترین طرح آتش بس گفتگو کردند، هرچند نمایندگان اسرائیل در آن حضور نداشتند.

با این حال یک مقام ارشد اسرائیلی بعدا به بی بی سی گفت: "اسرائیل پیش نویس طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس بدون پیش شرط را برای ۷۲ ساعت که از ساعت هشت صبح فردا شروع می شود می پذیرد."

سمی ابوزهری یک سخنگوی حماس که کنترل غزه را در دست دارد به خبرگزاری رویترز گفت: "حماس  به مصر خبر داد که آتش بس ۷۲ ساعته را پذیرفته است."

پیشتر در طول مناقشه جاری مصر آتش بس مشابهی را مطرح کرده بود که اسرائیل آن را پذیرفت اما حماس که غزه را کنترل می کند آن را رد کرد.

پیشنهاد تازه از نمایندگان همه طرف ها می خواهد برای گفتگوهای بیشتر در قاهر حضور پیدا کنند.

درخواست های اصلی فلسطینی همچنان به قوت خود باقی است: از جمله عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه، پایان محاصره این باریکه و گشایش گذرگاه های مرزی.

17302

 

کد N426278

وبگردی