آفتاب

اتاق عملیات مشترک ارتش عراق و پیشمرگان/ ایزدی ها در معرض پاکسازی نژادی اند

اتاق عملیات مشترک ارتش عراق و پیشمرگان/ ایزدی ها در معرض پاکسازی نژادی اند

بغداد- ایرنا- به دنبال سقوط شهرها و مناطق استراتژیکی سنجار، زمار و نیز سد موصل، فرماندهان ارتش و پیشمرگان کرد عراقی یک اتاق عملیات مشترک برای مقابله با داعش تشکیل دادند.

به گزارش ایرنا، مناطقی که دیروز داعش به تصرف خود در آورده ، این گروه را بر سراسر منطقه ای که به مثلث مرزی ترکیه، عراق و سوریه معروف است، مسلط کرده است.

داعش پس از تصرف این مناطق، امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده که در عملیات اخیر در مرز میان دولت اسلامی و استان دهوک، راه فتح سراسر منطقه گشوده شده است.

این بیانیه کردها را تهدید کرده که دولت اسلامی را در تمام کردستان توسعه خواهد داد ضمن آن گزارشی هم درباره عملیات تصرف سنجار و مناطق شمال غرب عراق داده است.

تحرکات دو روز اخیر نیروهای داعش در استان های موصل در کنار مرزهای کردستان عراق و نیز استان دیالی، منجر شد به اینکه ارتش و پیشمرگان کرد سرانجام راه همکاری و تعامل را برگزینند.

منابعی در استان دیالی خبر داده اند که به دنبال تشکیل اتاق عملیات مشترک میان ارتش و پیشمرگان، طی دو روز اخیر چند عملیات مشترک میان پیشمرگان کرد و نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی در استان دیالی علیه داعش صورت گرفته است.

این سلسله عملیات در خانقین در شرق استان دیالی و نیز شهرهای کفری و کلار و نیز شهر آمرلی در نزدیکی های تکریت مرکز صلاح الدین انجام شده است.

نوری المالکی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز روز دوشنبه به ارتش عراق و نیز نیروی هوایی این کشور دستور داد تا با کلیه امکانات خود از پیشمرگان کرد در مقابل داعش حمایت کنند.

در همین حال، ناظران و نخبگان سیاسی عراق امروز دوشنبه خواستار گشایش باب همکاری و تعامل جدیدی میان اربیل و بغداد برای رویارویی با خطر تروریسم در عراق شدند.

این ناظران، معتقدند که اختلافات سیاسی ، باعث شد که اربیل در روزهای حساس حدود دو ماه پیش، انفعالی عمل کرد و حاضر به ورود به جنگ با داعش در آن منطقه نشد که اگر شده بود، این گروه نمی توانست امروز به راحتی به منطقه تحت نفوذ کردها وارد شود.

با اینحال آنان که روز دوشنبه در یادداشت های رسانه ای، نظرات خود را مطرح کرده اند، معتقدند که هنوز هم دیر نشده و سیاستمداران و رهبران در بغداد و اربیل بهتر است دورهم نشسته و راه تعامل را در پیش بگیرند، چرا که همه در یک کشتی نشسته اند و به یک اندازه طوفان تهدیدشان می کند.

اما مهمترین موضوعی که در روز دوشنبه عراق به شدت نگران کرد، احتمال وقوع عملیات پاکسازی نژادی علیه ایزدی ها در شمال و غرب موصل، از سوی داعش بود.

گزارش ها حاکی است که در همان اولین ساعات تصرف شهرهای سنجار و زمار، نیروهای داعش، نزدیک به 70 جوان ایزدی را قتل عام کردند.

همچنین گروهی از زنان و کودکان نیز به یک پایگاه نظامی در تلعفر در غرب موصل منتقل شده اند که از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

داعش از ایزدی ها خواسته بود یا اسلام بیاورند یا کشته خواهند شد. هم اکنون هزاران نفر از اهالی این مناطق در کوههای اطراف سرگردان هستند و خطر به کمین افتادن، آنان را تهدید می کند.

اوضاع عراق در جنگ علیه تروریسم، در دو ماه گذشته به حدی نگرانی کننده بوده که ناظران بین المللی عمدتا تایید کرده اند که این کشور در جنگ علیه تروریسم منطقه نیازمند همکاری و حمایت بین المللی و منطقه ای است.

خضیر الخزاعی معاون رییس جمهوری عراق امروز دوشنبه در دیدار مارک بریسون ریچاردسون، کاردار سفارت انگلیس در بغداد تاکید کرد که خطر تروریسم نه تنها برای ثبات عراق که برای ثبات کل منطقه و صلح بین المللی یک تهدید جدی به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه گروههای تروریستی در حال افشاندن تخم کینه و نفرت های طایفی و نیز کشتار به دلیل غیر نظامیان هستند، خطاب به دیپلمات ارشد بریتانیا در بغداد گفت جنگ علیه تروریسم به حمایت جامعه بین المللی نیاز دارد.

خاورم*1*1770* 3404
کد N426260

وبگردی