آفتاب

جهانگیری: دولت مصمم به برخورد ریشه‌ای با فساد است

جهانگیری: دولت مصمم به برخورد ریشه‌ای با فساد است

معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان با تأکید بر این که دولت مصمم به برخورد ریشه‌ای با فساد است، گفت: دولت در پی این بوده است که اداره کشور بر اساس عقلانیت و تدبیر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه، با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در طول یک سال گذشته، اظهار کرد: این دولت در مقطعی فعالیتش را شروع کرد که نرخ تورم بیش از 40 درصد بود و شاهد رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی در کشور بودیم. بی‌کاری بصورت جدی مردم را آزار می‌داد و بی ‌ظمی در اداره کشور نگران‌کننده بود.

جهانگیری افزود: در حوزه سیاست خارجی نیز فضا نگران‌کننده بود و تحریم های زیادی علیه کشورمان به تصویب رسیده و بخش های اصلی اقتصاد کشور هدف‌گیری شده و درآمد حاصل از صادرات نفت به کمتر از نصف رسیده بود. در سیاست داخلی هم اختلاف و تنش در کشور وجود داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی دولت کارش را شروع کرد و سیاست دولت استفاده از توان همه نیروهای متخصص در اداره کشور بود. این دولت در پی این بوده که اداره کشور بر اساس عقلانیت و تدبیر باشد.

جهانگیری تصریح کرد: مردم از بالا بودن نرخ تورم بیش از سایر شاخص‌ها رنج می بردند، لذا بر کاهش نرخ تورم تمرکز کردیم و در این راستا از دست اندازی به منابع بانک مرکزی خودداری نمودیم؛ در حالی که در دو سه سال گذشته بیش از 50 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برداشت شده بود و خوشبختانه اقدامات دولت برای کاهش نرخ تورم نتنایج خوبی داشت که در دنیا کم نظیر است و در یک سال تورم نقطه به نقطه از 43 درصد به 15 درصد کاهش یافت.

وی افزود: هدف گذاری کرده بودیم اسفند 1393 نرخ تورم به 25 درصد برسد که در تیرماه به 24.7 درصد رسید و احتمالا هدف گذاری جدیدی برای نرخ تورم امسال اعلام می شود.

وی گفت: یکی از موضوعات دیگر که به سرعت در خصوص آن تصمیم گرفتیم ادغام 2 نرخ ارز در کشور بود که با این کار جلوی فسادهای عظیمی گرفته شد.

جهانگیری با بیان این که یکی از کارهای مهم این دولت مبارزه با فساد است، گفت: در دولت گذشته خیلی ها ارز 1226 تومانی گرفتند که کالا وارد کنند که این ارزها را در بازار فروختند. در طول یک سال و نیم 22 میلیارد دلار از پول مملکت در صرافی‌های دبی و ترکیه فروخته شد که نرخ ارز پایین بیاید و دیدیم که نرخ ارز روز به روز بالا رفت. فردی به نام بابک زنجانی با رانت بخش زیادی از پول های مملکت را خارج کرد و امروز برخی ها با بزرگ کردن برخی مسائل واهی مانع می شوند به این مسائل رسیدگی شود و متاسفانه برخی رسانه ها هم همراهی می‌کنند.

وی گفت: این دولت می‌خواهد با فساد بدون شعار و به صورت ریشه ای برخورد کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مساله پیش روی دولت خروج از رکود است، گفت: بسته جامعی در این خصوص تهیه شده و برای اجرایی کردن آن هفته آینده آن بخش هایی که به تصویب نمایندگان نیاز دارد را در قالب لایحه فوریتی به مجلس می بریم و بخش هایی هم که به مصوبات دولت نیاز دارد را نیز تصویب خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از راه های خروج از رکود فراهم کردن فضای کسب و کار برای فعالین اقتصادی است که باید منابع این کار را فراهم کنیم. در این راستا نیز باید برخی قید و بندها را که به دست بانکها زده ایم باز کنیم، سرمایه بانکها باید افزایش یابد و مطالبات معوق آنها باید وصول شود.

جهانگیری گفت: تا از رکود خارج نشویم خیلی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور حل نمی‌شود.

وی گفت: این دولت اصرار دارد هیچ وعده خلاف و بدون مطالعه ای به مردم ندهد و در سفرهای استانی هم وعده هایی داده می شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند.

معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن جنایات اسراییل در غزه، گفت: این جنایات قلب هر انسانی را جریحه دار می کند، اما متاسفانه مجامع بین المللی به سادگی از کنار این جنایات می گذرند و تاسف بیشتر اینکه برخی کشورهای اسلامی با سکوت خود این جنایات را تایید می کنند.

جهانگیری با بیان این که جهان اسلام دچار بحران‌های عجیبی شده، گفت: در این شرایط ایران اسلامی کشوری با ثبات است و باید قدر این نعمت را بدانیم.

جهانگیری در ادامه به موقعیت ممتاز استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و با اشاره به این که مردم کرمانشاه به گردن نظام حق دارند، گفت: مردم این استان همواره از نظام پشتیبانی کرده اند و هرچه به این استان خدمت کنیم وظیفه مان است.

وی با بیان این که کرمانشاه استعدادهای زیادی در بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری، تجارت و نیروی انسانی دارد، گفت: با توجه به این استعدادها خیلی از مشکلات کنونی نباید در کرمانشاه وجود داشت.

وی با اشاره به طرح های زیادی که در استان در حال اجراست، گفت: در نتیجه اجرا این طرح ها خصوصا در بخش آب باید توسعه استان شتاب بگیرد.

معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان گفت: به واسطه منابع آبی مناسب در غرب کشور و استان کرمانشاه این منطقه می تواند به مهمترین کانون توسعه کشور تبدیل شود.

جهانگیری با بیان این که تسریع در احداث راه‌آهن حق مردم کرمانشاه است، گفت: اعتبارات امسال این پروژه تا آذرماه تخصیص داده می شود و حتما تا آخر سال 1394 راه آهن به کرمانشاه می رسد. مابقی مسیر نیز پیگیری می شود تا به مرز برسد.

وی گفت: طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری را نیز به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و در این دولت مصصم هستیم هیچ دستور مقام معظم رهبری روی زمین نماند.

پیگیری رفع مشکلات پالایشگاه آناهیتا، پتروشیمی چهارم کرمانشاه، پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش آب تا یک ماه آینده، تخصیص 10 درصد بیشتر اعتبارات عمرانی استان و تامین حداقل 25 میلیارد تومان اعتبار برای بزرگراه کربلا در سال جاری از دیگر موارد مطرح شده از سوی معاون اول رییس جمهور برای توسعه استان کرمانشاه بود.

انتهای پیام

کد N426164

وبگردی