آفتاب

کردستان عراق در تهدید داعش/ خبرهای ضد و نقیض از اربیل

کردستان عراق در تهدید داعش/ خبرهای ضد و نقیض از اربیل

بغداد- ایرنا- با اشغال شهر مهم سنجار در موصل که ساکنان آن را کردها و اقلیت هایی چون ایزدی ها و شبک ها تشکیل می دهند، داعش برای توسعه منطقه تحت نفوذ خود به داخل کردستان عراق آماده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گزارش های ضد و نقیض حاکی است که نیروهای داعش، پیشمرگان کرد محافظ سد موصل را عقب رانده و شهرهای سنجار، زمار و کسک را از آنان گرفته اند.

با تغییر وضعیت در مناطق شمالی، نوری المالکی نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، به فرماندهان نظامی دستور داد تا همه امکانات لازم برای کمک به نیروهای پیشمرگ در مناطق موصل را به کار گیرند.

وی به نیروهای هوایی نیز دستور داد انجام عملیات برای حمایت از پیشمرگان در مناطق درگیر را آغاز کنند.

این اقدام مالکی در بغداد بازتاب وسیعی داشت و امیدها را برای بازگشت دوباره وحدت و همدلی میان اقشار عراقی اعم از شیعه، سنی و کرد، به ویژه حل اختلافات میان اربیل و بغداد زنده کرد اما این احساسات چندان دوام نداشت زیرا مسعود بارزانی در بیانیه ای که به سرعت از روی سایت های خبری حذف شد، به این بهانه که دوران ریاست مالکی بر دولت سپری شده است، اعلام کرد که کمک های دولت را نمی پذیرد.

وی در عین حال ضمن انتقاد از دولت مرکزی و نهادهای بین المللی به دلیل عدم تسلیح کردها به سلاح های سنگین، گفت که پیشمرگان بدون کمک نیروهای دولتی و حمایت های بین المللی، با داعش مقابله خواهند کرد.

وی همچنین در دیدار جمعی از شخصیت های ایزدی منطقه که مردمان آن هم اکنون در کوه ها آواره شده اند، ادعا کرد که ارتش عراق توان حمایت و دفاع از مردم شمال عراق را در مقابله با تروریست ها ندارد.

در همین حال، خبرهای دیگری هم بر روی شبکه های خبری عراق در خصوص موضع گیری های بارزانی مشاهده می شود که هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. از جمله ˈالمصدر نیوزˈ ادعا کرده که مسعود بارزانی قرار است در نامه ای خطاب به نوری المالکی، برغم آنکه او منطقه اقلیم کردستان را مورد اتهام قرار داده، از وی عذرخواهی کند.

بارزانی همچنین در این نامه خواسته است اختلافات میان اربیل و بغداد هر چه سریعتر حل و فصل شود. آنطور که رسانه های عراقی گزارش کرده اند، نیروهای داعش، روز گذشته بدون مقاومت پیشمرگان مستقر در منطقه، شهر سنجار را تصرف کردند.

اولین گزارش ها حاکی است که آنها تعدادی از اهالی منطقه را به جرم اینکه مسلمان نیستند، به صورت جمعی اعدام کرده و گروهی از زنان و کودکان را به اسارت گرفته اند. گفته شده که زنان و کودکان را به یک پایگاه نظامی در تلعفر منتقل کرده اند.

نوری المالکی در بیانیه ای که در آن نیروهای نظامی ارتش عراق از جمله نیروی هوایی را به کمک رسانی به پیشمرگان کّرد فراخوانده، به خاطر سقوط سنجار و حتی سد موصل، نیروهای پیشمرگ را سرزنش نکرد، این در حالی است که مسعود بارزانی در نخستین روزی که موصل در 20 خرداد گذشته به تصرف داعش درآمد، نوری المالکی و ارتش عراق را مورد حمله قرار داد و به صراحت اعلام کرد که هیچ کمکی به ارتش عراق در جنگ با داعش نخواهد کرد.

کارشناسان عراقی معتقدند، بارزانی در شرایطی که مناطق شمالی و از جمله استان های اقلیم کردستان در معرض تهدید قرار دارند، همچنان با بغداد ناسازگاری می کند.

او به جای استقبال از تعامل و همکاری نیروهای ارتش فدرال با نیروهای پیشمرگ، در اختیار گرفتن تسلیحات سنگین را خواستار شده و در این خصوص از آمریکا کمک خواسته است.

قانون اساسی عراق برای مناطق فدرالی تنها نیروی پلیس محلی را پیش بینی کرده و مسایل امنیتی و مرزی بر عهده ارتش است.

در همین حال، خبرهای دیگری از مناطق درگیری رسیده مبنی بر اینکه بخشی از پیشمرگان کرد در مناطقی از دیالی و صلاح الدین عملیات مشترکی را آغاز کرده اند که منطقه وسیعی از ˈخانقینˈ در شرق عراق تا ˈآمرلیˈ در نزدیکی تکریت مرکز صلاح الدین را شامل می شود.

رسانه های دولتی گفته اند که این همکاری ها به دنبال اعزام نیروهای کمکی متشکل از داوطلبان مردمی به استان های دیالی و صلاح الدین صورت گرفت و عملیات مشترکی نیز زیر نظر نیروهای پیشمرگه انجام شده است.

رسانه ها گفته اند که این عملیات مشترک، میان پیشمرگان وابسته به اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی و نیروهای دولتی انجام شده است.

براساس گزارش ها، در 24 ساعت گذشته در این عملیات مشترک در استان دیالی و شهرهای کفری و کلار، تعداد زیادی از نیروهای داعش کشته شده اند.

حملات اخیر داعش، بار دیگر زنگ های هشدار در خصوص وقوع یک فاجعه انسانی دیگر را به صدا درآورده است. صدها هزار تن دیگر در آستانه آوارگی قرار دارند. گروه های زیادی در معرض کشتار، تجاوز جنسی و مصادره اموال قرار گرفته اند.

به گفته تحلیلگران و کارشناسان سیاسی عراقی، این سکوت مرگبار در قبال تحرکات هولناک تروریسم منطقه ای در عراق باید شکسته شود.

در همین حال، نبرد میان نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی از یک سو و نیروهای داعش در استان های شمالی صلاح الدین، دیالی، الانبار و نیز بابل در جنوب بغداد در 24 ساعت گذشته ادامه داشته است.

خاورم*1*1770* 2023
کد N426119

وبگردی