آفتاب
معاون مستعفی حزب عدالت و توسعه:

انتخاب اردوغان در دور اول ریاست جمهوری، برای ترکیه خطرناک است

انتخاب اردوغان در دور اول ریاست جمهوری، برای ترکیه خطرناک است

آنکارا – ایرنا – ˈدنگیر میر محمد فراتˈ از موسسین حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و معاون پیشین این حزب با بیان اینکه انتخاب شدن ˈرجب طیب اردوغانˈ به ریاست جمهوری ترکیه در دور اول، خطر یکه تازی و دیکتاتوری برای کشور دارد، خواهان حمایت گسترده مخالفان از نامزدی ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه 19 مرداد ماه جاری برگزاری می شود. در این انتخابات سه نامزد رقابت دارند. نامزد حزب حاکم ˈآکˈ اردوغان رهبر حزب و نخست وزیر فعلی ترکیه است. نامزد مشترک احزاب مخالف جمهوریخواه خلق و حرکت ملی و 11 حزب دیگر و نامزد حزب صلح و دمکراسی و دمکراسی خلق طرفدار کردهای مخالف نیز صلاح الدین دمیرتاش است.

فرات در گفت و گو با خبرنگار تارنمای خبری ˈتی 24ˈ ترکیه که روز دوشنبه انتشار یافت، با ادعای اینکه اردوغان می خواهد همانند ˈکنعان اورنˈ شود، تاکید کرد: انتخاب اردوغان در دور اول، از نظر آینده نظام پارلمانی ترکیه می تواند مخاطره آمیز باشد. بایستی برای دادن هشداری به اردوغان، حداقل اجازه نداد او در دور اول به پیروزی قاطعی در انتخابات ریاست جمهوری دست یابد.

ژنرال کنعان اورن رییس ستاد فرماندهی وقت ارتش ترکیه در سپتامبر 1980 میلادی بعداز کودتای نظامی در ترکیه، سالها بر مسند ریاست جمهوری ترکیه نشست و قدرت نظامیان را بر دستگاه دولتی تثبیت کرد.

فرات که به تازگی و به دنبال اظهار نظری آشکار در خصوص اینکه در انتخابات ریاست جمهوری از نامزد کردهای مخالف حمایت خواهد کرد، از حزب آک استعفا داد، گفت: در واقع فرایند جدایی وی از حزب آک در سال 2008 میلادی با ابراز نظر اردوغان در خصوص آزادی آموزش به زبان کردی در ترکیه، شروع شده بود.

فرات در سال 2008 میلادی از مقام معاونت حزب عدالت و توسعه استعفا کرد و از آن سال به بعد در داخل حزب غیرفعال بود.

این سیاستمدار کهنه کار ترکیه که پیشتر نیز از حزب آک نماینده مردم دیاربکر در مجلس ترکیه بود، مدعی شده است: وقتی وی در مورد آزادی زبان کردی در ترکیه با اردوغان گفت و گو می کرد، او در پاسخ گفته است ˈمگر کردها دولت مستقلی دارند که زبان مستقلی هم داشته باشند.ˈ

فرات در حالی این ادعا را مطرح کرده است که در دوره اخیر به ویژه پس از آغاز فرایند حل مساله کردها و مذاکرات دولت آنکارا با ˈپ.ک.کˈ برای خلع سلاح، اصلاحاتی جدی در خصوص آموزش به زبان کردی، تاسیس مدارس و دانشگاه کرد زبان در ترکیه صورت گرفته است.

حزب عدالت و توسعه ، مقام های دولت آنکارا و شخص اردوغان تاکنون به اظهارات و ادعاهای فرات واکنشی نشان نداده است.

فرات با ادعای اینکه اصلاحات مرحله ای در ترکیه به ویژه در مورد مساله کردها در ترکیه نه در راستای گذار به دمکراسی واقعی بلکه برای جلب آرای کردها به حزب حاکم صورت گرفته است، گفت: در ترکیه دو مساله وجود دارد. یکی مساله کردها و دیگری مساله پ.ک.ک. خاتمه دادن به درگیری ها بسیار مهم است و دولت می تواند در این زمینه با پ.ک.ک مذاکره کند ولی در خصوص احقاق حقوق اصلی مردم و حقوق و آزادیهای فردی نمی توان چانه زنی کرد.

وی در عین حال به مواضع حزب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی در قبال فرایند حل مساله کردها در ترکیه اشاره و افزود: حل این مساله صرفا به دست شخص اردوغان و حزب آک میسر است ولی در این راه برای اینکه هشداری به اردوغان داده شود، نباید اجازه داد او در دور اول به ریاست جمهوری انتخاب شود.

به عقیده فرات، اگر اردوغان در دور اول انتخاب شود، این پیشتبانی مردمی می تواند وی را به دیتکتاتوری بیشتری سوق داده و نظام پارلمانی ترکیه را به خطر انداخته و ترکیه را به سوی نظام ریاستی در حاکمیت یک شخص به پیش برد.

فرات آخرین شخصیت مهم سیاسی ترکیه است که با ابراز ناخرسندی از رویکردهای حزب حاکم عدالت و توسعه در سیاست داخلی و خارجی از این حزب کناره گیری می کند.

پیشتر نیز شخصیت هایی چون ارطغرل گونای که سالها نیز به عنوان دبیرکل حزب مخالف جمهوریخواه خلق، در صحنه سیاسی ترکیه حضور داشت، در اعتراض به یکه تازی های اردوغان از حزب آک کناره گیری کرده است.

او وزیر فرهنگ و گردشگری در دولت قبلی اردوغان بود. اخیرا نیز شماری از نمایندگان حزب حاکم در اعتراض به عملیات پاکسازی آنچه که عوامل ˈجماعت گولنˈ در در درون دستگاه دولتی ترکیه عنوان شد، از این حزب استعفا کردند.

دنگیر محمد فرات و دیگر شخصیت هایی که از حزب عدالت و توسعه کناره گیری کردند، دولت آنکارا را به اقدامات فراقانونی و تلاش برای کنترل قوه قضائیه ونیروی پلیس برای سرپوش گذاشتن به تخلفات رشوه خواری و رانت خواری در دستگاه دولتی متهم کرده اند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد که با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری، رقبا و مخالفان با رو کردن کارتهای برنده خود سعی در تغیییر رویکردهای انتخاب کننده ها نسبت به نامزدهای متبوع خود هستند.

در این میان آخرین نظرسنجی ها در ترکیه نشان می دهد، اردوغان در انتخابات یکشنبه آینده با کسب بیش از 50 درصد آرای مردم به راحتی در دور اول انتخاب خواهد شد.

کارشناسان سیاسی می گویند: مهمترین واهمه حزب حاکم، مشارکت پائین در انتخابات ریاست جمهوری است که در این صورت می تواند اردوغان را با خطر پیروز نشدن در دور اول روبه رو کند.

خبر مشارکت بسیار پایین خارج نشینان ترک در انتخابات ریاست جمهوری که از هفته گذشته در نمایندگی های ترکیه در کشورهای خارج و مبادی مرزی این کشور شروع شده و تا یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت، مایه نگرانی حزب آک شده که انتظار داشت بیش از 2 میلیون رای دهنده خارج نشین رای خودرا به صندوق ها بریزند.

خاورم/2011**1010
کد N425990

وبگردی