آفتاب
متن کامل بیانیه نشست تهران مطرح شد:

توقف فوری و بدون شرط حملات اسرائیل/بازگشایی فوری تمامی گذرگاه‌ها

توقف فوری و بدون شرط حملات اسرائیل/بازگشایی فوری تمامی گذرگاه‌ها

وزرا توقف فوری و بدون قید و شرط تهاجم نظامی اسرائیل و مجازات دسته جمعی مردم غیر نظامی در غزه و دیگر بخش‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین شامل بیت‌المقدس شرقی را خواستار شدند. آنها انجام تلاش های جدی و جامع به منظور تضمین یک آتش بس فوری بر اساس ابتکار مطروحه توسط مصر مبتنی بر موافقتنامه آتش بس نوامبر 2012 در همکاری با دولت فلسطین را خواستار گردیدند.

در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران بر توقف فوری و بدون شرط حملات رژیم صهیونیستی و رفع فوری و بدون شرط محاصره غزه و بازگشایی فوری تمامی گذرگاه ها تأکید شد.

به گزارش ایلنا، متن کامل بیانیه این اجلاس به شرح زیر است:

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به منظور بررسی وضعیت بحرانی‌ای که مردم فلسطین به ویژه در غزه با آن مواجه هستند به ویژه تجاوز نظامی اسرائیل در ماه های ژوئیه و اوت 2014 میلادی علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین در باریکه غزه که منجر به قتل بیش از 1857 فلسطینی شامل صدها کودک و زن و جراحت بیش از 8500 فلسطینی و انهدام هزاران خانه، املاک تجاری، زیرساخت های حیاتی شهری، مساجد، مدارس، بیمارستان ها، مؤسسات دولتی، مزارع فلسطینی ها و چندین ساختمان متعلق به سازمان ملل متحد شد در تاریخ 4 اوت 2014 (مطابق با 13 مرداد 1393) در تهران برگزار گردید. در این زمینه، وزرا نسبت به مقاومت و وحدت مردم فلسطین در مقابل تجاوز بیرحمانه (رژیم صهیونیستی) ادای احترام کرده و از آن حمایت نمودند.

وزرا مراتب قدردانی خود را از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل مهمان نوازی گرم و اقدام به موقع در امر برگزاری نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد ابراز نمودند. آنها از جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به دلیل سخنرانی مهم ایشان در جلسه تقدیر نمودند.

وزرا استفاده مرگبار، بدون فرق‌گذاری و گسترده از زور توسط اسرائیل، نیروی اشغال‌گر، علیه غیرنظامیان فلسطینی و در جهت تخریب زیر ساخت‌های حیاتی شهری شامل آب، شبکه فاضلاب، نیروگاه‌های برق، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی متعدد و علیه کارکنان دست اندرکار فوریت‌های بشردوستانه و روزنامه‌نگاران را محکوم نمودند. آنها همچنین در مورد حملات بی‌رحمانه نظامی نیروهای اشغال‌گر اسرائیل که به شکلی عامدانه و غیر قابل توجیه انجام و به کشته و زخمی شدن هزاران فلسطینی بی دفاع که اکثریت غالب آنها کودکان و زنان بوده اند منجر گردیده است به عنوان مصداق بارز نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل شامل حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی ابراز تاسف کردند.

وزرا توقف فوری و بدون قید و شرط تهاجم نظامی اسرائیل و مجازات دسته جمعی مردم غیر نظامی در غزه و دیگر بخش‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین شامل بیت‌المقدس شرقی را خواستار شدند. آنها انجام تلاش های جدی و جامع به منظور تضمین یک آتش بس فوری بر اساس ابتکار مطروحه توسط مصر مبتنی بر موافقتنامه آتش بس نوامبر 2012 در همکاری با دولت فلسطین را خواستار گردیدند.

وزرا لغو محاصره غزه توسط اسرائیل که به مثابه مجازات دسته جمعی ساکنان آن و نقض گسترده حقوق بشر و حقوق بشردوستانه و موجب بروز کمبود نیازهای اولیه و ایجاد وضعیت هولناک انسانی و بهداشتی در غزه گردیده‌است را خواستار شدند. آنها بر مسئولیت اسرائیل به عنوان قدرت اشغال گر تأکید نموده و از همین رو بر فوریت تلاش‌ها برای باز کردن سریع و بدون قید و شرط تمامی گذرگاه‌های مرزی غزه به منظور اجازه ورود فوری کمک‌های بشردوستانه و دسترسی کارکنان فعال در امور پزشکی و امدادی به نیازمندان تاکید کردند. بر فوریت کوشش به منظور بازگشایی همچنین بر ضرورت پایان دادن به تمامی سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی اسرائیل که باعث محروم نمودن مردم فلسطین از سرزمین، اموال و منابع طبیعی آنها و نابسامانی گسترده وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایشان شده است تاکید کردند.

وزرا از تمامی اعضای جامعه بین‌المللی، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد درخواست نمودند تا در امر تأمین کمک‌های فوری بشردوستانه برای قربانیان تجاوز اسرائیل به نوار غزه مساعدت نمایند. آنها نقش حیاتی آژانس امداد رسانی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در غزه از جمله در زمینه تأمین نیازهای ضروری طی این دوره از بحران را مورد شناسایی قرار دادند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا حمایت‌های ضروری از این آژانس و سایر آزانس‌های سازمان ملل متحد در خصوص آوارگان فلسطین که شمار آنان در دوره اخیر بالغ بر 180000 هزار تن بوده است را تأمین کند.

وزرا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند به مسؤولیت های خود طبق مفاد منشور ملل متحد عمل کند و نسبت به برآوردن انتظارات جامعه بین‌المللی درباره وضعیت فلسطین اشغالی که به صورتی آشکار منجر به تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است اقدام نماید. آنها از شورای امنیت خواستند برای وادار کردن رژیم اشغال‌گر اسرائیل جهت پایان دادن به تجاوز نظامی علیه مرم فلسطین و عمل به تعهداتش طبق حقوق بشردوستانه به ویژه چهارمین کنوانسیون ژنو و سایر قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل متحد اقدامات لازم را به عمل آورد. آنان بر ضرورت اقدام فوری، جدی و معتبر شورای امنیت برای پایان دادن به بی‌کیفری و مجازات گریزی اسرائیل و اقدام دسته جمعی برای وادار نمودن اسرائیل به پذیرش مسؤولیتش در قبال نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی تأکید کردند.

وزرا حمایت خویش از ابتکار الجزایر برای برگزاری نشست فوری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص تهاجم نظامی اسرائیل علیه مردم فلسطین و بسیج جامعه بین المللی را اعلام کردند.

وزرا از دیوان بین‌المللی کیفری خواستند تا برای رسیدگی به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که علیه مردم فلسطین در فلسطین اشغالی شامل بیت المقدس شرقی اعمال می شود به وظیفه خود عمل نماید. آنها بر نقش محوری عدالت برای پایان دادن به این گونه جنایات و معافیت از مجازات تأکید نمودند.

وزرا مراتب حمایت خویش را از ابتکار لبنان در خصوص مکاتبه و انعکاس اطلاعات به دادستان دیوان کیفری بین المللی اعلام نموده و از کشورهای عضو اساسنامه رم خواستند تا صلاحیت دیوان مزبور را در زمینه جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت ارتکاب یافته علیه مردم فلسطین بپذیرند.

وزرا همچنین نگرانی عمیق خود را از وضعیت نامساعد بیش از 6000 زندانی و بازداشتی فلسطینی شامل بازداشت‌شدگان دولتی که توسط نیروهای اسرائیل، قدرت اشغال‌گر، نگهداری می‌شوند ابراز نمودند. آنها همچنین از سوء استفاده و بدرفتاری‌های جسمی و روحی (نسبت به فلسطینیان) از جمله شکنجه زندانیان و بازداشت شدگان فلسطینی، کودکان، زنان و مقامات منتخب که در میان آنها اعضای شورای قانونگذاری فلسطین و 800 نفر از زندانیان از 13 ژوئن 2014 به بعد هستند را محکوم نموده و آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را خواستار گردیدند.

وزرا تداوم استعمار در سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، قدرت اشغال‌گر، را محکوم کردند. آنها جلوگیری از مصادره اموال فلسطینی‌ها و احداث و گسترش شهرک‌های اسرائیلی و ایجاد دیوار حائل که در واقع نقض گسترده حقوق بشردوستانه و عدم تبعیت از نظر مشورتی دیوان دادگستری لاهه توسط اسرائیل محسوب می‌گردد را خواستار شدند. همچنین نگرانی خود را از تکرار اقدامات خشونت آمیز، ترور و تحریک شهروندان فلسطینی و نابودی اموال فلسطینیان به وسیله شهرک نشینان اسرائیلی در قلمرو فلسطین اشغالی شامل بیت‌المقدس شرقی ابراز نمودند و پاسخ‌گویی عاملان چنین جنایاتی را خواستار شدند. آنها نگرانی عمیق خود را از تحریک و تهییج افراط گرایان یهودی علیه اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان به خصوص در شرق بیت‌المقدس اشغالی و در محوطه مسجد الاقصی بیان کردند و نسبت به پیامدهای خطرناک چنین تحریکات و تجاوزات خطرناکی هشدار دادند.

وزرا از تصمیم شورای حقوق بشر برای ایجاد یک گروه حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی برای بررسی تمامی اشکال نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه ناشی از تجاوز نظامی اخیر اسرائیل به نوار غزه استقبال نمودند. آنان در راستای ایجاد مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در قبال (نقض حقوق) قربانیان این‌گونه جنایات، بر انجام تحقیقات کامل درمورد نقض حقوق بشر در سرزمین های فلسطینی شامل بیت‌المقدس شرقی که توسط قدرت اشغال‌گر اسرائیل اعمال می شود تأکید نمودند.

وزرا همچنین از درخواست دولت فلسطین برای برگزاری فوری کنفرانس متعاهدین کنوانسیون چهارم ژنو به منظور بررسی اقدامات مربوط به ماده 1 مشترک برای تضمین احترام به و اجرای کنوانسیون در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شامل بیت‌المقدس شرقی حمایت نمودند. آنها از دولت سوئیس به عنوان امین کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو خواستند تا با توجه به نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه توسط اسرائیل، قدرت اشغال‌گر، و برای تضمین حفاظت از مردم فلسطین جهت برگزاری کنفرانس مذکور اقدامات لازم را معمول دارد. همچنین وزرا حمایت خود را نسبت به درخواست محمود عباس از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برای انجام کلیه اقدامات مؤثر در حوزه اختیارات سازمان ملل متحد برای تضمین حفاظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین تحت اشغال اسرائیل اعلام نمودند.

وزرا بر تداوم نشست‌ها و رایزنی‌ها میان اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و همچنین برگزاری نشست‌های دفتر هماهنگی جنبش از جمله به منظور تدوین پیش‌نویس برنامه اقدام جنبش عدم تعهد جهت پی‌گیری تمامی این موضوعات مهم در سطح سازمان ملل متحد و دیگر مجامع سیاسی، حقوقی و قضایی مربوطه تأکید کردند. در این خصوص آنها بر لزوم کاربست اقدامات ضروری بین‌المللی برای رفع عوامل اصلی مسبب بروز بحران و رسیدگی به مسئله فلسطین در تمامی ابعاد آن طبق حقوق بین‌الملل و مصوبات مربوطه سازمان ملل متحد تأکید نمودند. وزیران امور خارجه همچنین صرف تلاش‌ها‌ی مستمر به منظور حمایت از دستیابی دولت فلسطین به شناسایی و عضویت کامل در سازمان ملل را خواستار گردیدند.

وزرا از کلیه ابتکارات به عمل آمده در زمینه تحریم تولیدات اسرائیل توسط تعدادی از کشورها و خارج ساختن سفرای خود از اسرائیل از جمله توسط چندین کشور آمریکای لاتین استقبال کرده و کلیه اعضای جنبش عدم تعهد را به انجام چنین امری ترغیب نمودند.

وزرا حمایت قاطع خود از آرمان مشروع فلسطین و همبستگی با مردم فلسطین را مجدداً تأیید نمودند. آنها بر حمایت اصولی و پایدار خود از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت و دستیابی به آرمان‌های ملی مشروع خویش شامل آزادی، استقلال، عدالت، صلح و کرامت انسانی در سرزمین مادری ایشان تاکید کردند.

کد N425878

وبگردی