آفتاب
پژوهشگر علوم پزشکی:

میزان شیوع اوتیسم در کودکان دبستانی 10 درصد است

میزان شیوع اوتیسم در کودکان دبستانی 10 درصد است

تهران-ایرنا-پژوهشگر بیماری اوتیسم با تخمین در مورد کودکان ایرانی مبتلا به این بیماری گفت:میزان شیوع اوتیسم در مقطع دبستان 10 درصد است که این میزان رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر ˈصبا ترابیانˈ امروز دوشنبه در نخستین نشست هم اندیشی اوتیسم با عنوان ˈاولویت های اوتیسم در ایران، افزود:سطح آگاهی، خدمات و حمایت های مورد نیاز در ایران بسیار اندک است.

وی ادامه داد:تاکنون علل و عوامل ابتلا به اوتیسم شناخته نشده است و در این زمینه در کشور باید تحقیقات و بررسی های گسترده ای صورت گیرد.

ترابیان با بیان اینکه باید به عوامل محیطی توجه بیشتری معطوف شود، ادامه داد:تشخیص درست به عنوان نخستین گامی است که در کشور باید برای بیماران اوتیسم برداشته شود.

وی در توضیح این بیماری گفت:اوتیسم (درخودماندگی) نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می شود.

ترابیان درباره ویژگی های بیماران اوتیسمی گفت:عدم توانایی در خواندن و یادگیری،تکرار کلمات و عبارات یکسان، دشواری در بیان نیازها ،پرخاشگری، ترجیح به تنهایی، رفتارهای غیر عادی، گوشه گیری از خصوصیات بارز این بیماران است.

وی اضافه کرد:اوتیسم بر چهار توانایی فرد،ارتباط های کلامی و غیر کلامی، مهارت های اجتماعی، رفتار و یادگیری تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد:علایم این اختلال پیش از 3 سالگی بروز و در گاهی موارد در کودکان در سنین بالاتر نیز مشاهده می شود.

ترابیان با بیان اینکه اغلب مبتلایان به اوتیسم طول عمری مانند سایر افراد جامعه دارند، گفت:این اختلال در پسران شایع تر از دختران است.

وی ادامه داد:از هر 150 کودک متولد شده در آمریکا یک نفر به بیماری اوتیسم مبتلا است و تخمین زده می شود که یک میلیون اوتیسمی در آمریکا وجود دارد.

ترابیان ادعا کردکه تعداد تحقیقات علمی در ارتباط با اوتیسم در ایران حدود 20 مقاله است و تاکنون مطالعاتی زیادی در دست نیست و بتازگی فقط 2 مطالعه جدید توسط کتر صمدی و محمودی زاده در سال های 2012 و 2013 صورت گرفته است.

این پژوهشگر بیماری اوتیسم یادآور شد:تاکنون درمانی برای بیماری اوتیسم پیدا نشده است اما با دریافت آموزش و مداخله های درمانی به هنگام، تعدادی زیادی از مبتلایان به این بیماری می توانند یادگیری مناسبی داشته باشند.

به گفته این پژوهشگر،کودکانی که اوتیسم در آنها به موقع تشخیص داده شود اگر مداخله های به هنگام شامل رفتار درمانی،گفتار درمانی و دارو درمانی دریافت کنند می توانند زندگی عادی را دنبال کنند.

به گفته وی مداخله های به هنگام، اغلب چالش ها همراه با اختلال را کاهش، رفتارهای نامناسب را کنترل و توانایی های کسب استقلال را افزایش می دهد.

ترابیان به دارو درمانی بیماران اوتیسم اشاره کرد و افزود:دارو هایی برای بیماران اوتیسم وجود دارد که تعداد بسیار کمی از این داروها کمک کننده و موثر هستند.

وی به داروی ˈاوکسی توسینˈ اشاره کرد و گفت:مطالعات اخیر نشان داده است که اثر اوکسی توسین بر بیماری اوتیسم موثر است.اوکسی توسین هورمونی است که توسط هیپوتلاموس ترشح می شود.

نخستین نشست هم اندیشی اوتیسم ( اولویت های اوتیسم در ایران) امروز دوشنبه با حضور پژوهشگران در انجمن اوتیسم ایرانیان برگزار شد.

علمی (3)**1354**1440
کد N425743

وبگردی