آفتاب
/نشست کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها/

عراقچی: جنایات صهیونیست‌ها در غزه بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر گذاشته است

عراقچی: جنایات صهیونیست‌ها در غزه بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر گذاشته است

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جلسه امروز کمیته فلسطین غیرمتعهدها حرکت بسیار قوی و صدای بلند و گامی بزرگ از سوی این جنبش برای نشان دادن همبستگی با مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها به ویژه در غزه بود و تصمیمات مهمی از جمله درخواست فوری برای رفع محاصره غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها مطرح شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید عباس عراقچی در پایان نشست کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جنبش درخواست خود را برای توقف فوری همه جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود و هم‌چنین توقف کشتار مردم، زنان و کودکان بی‌گناه، تخریب زیرساخت‌ها و هم‌چنین رفع محاصره را اعلام کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار منتشر شده درباره این که به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی و اعتراض به آن مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده‌اید را تایید می‌کنید؟ گفت: مذاکرات وین مسیر خود را طی کرد و مذاکرات هسته‌ای وین در حال انجام است. البته مسایل بین‌المللی همواره بر یکدیگر تاثیر دارند و مسلماً تاثیراتی هم بر یکدیگر داشته‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا کمک‌های انسان‌دوستانه ایران که قرار بود به غزه اعزام شود ارسال خواهد شد؟ گفت: در حال هماهنگی هستیم. این هماهنگی‌ها باید از طریق صلیب سرخ و دولت مصر انجام شود. هنوز مجوزهای لازم صادر نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که سیاست‌های مصر در قبال غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: دولت مصر در این نشست حضوری مثبت و مشارکتی خوب در تدوین بیانیه نهایی داشت و امیدواریم تلاش‌هایی که مجموعه کشورهای اسلامی انجام می‌دهند به توقف جنایات رژیم صهیونیستی که در حال انجام است منجر شود.

به گزارش ایسنا، عراقچی در ادامه گفت: این پیامی قوی به جامعه بین‌الملل، رژیم صهیونیستی و حامیان آن برای توقف فوری جنایات بود.

او با بیان این که کمیته فلسطین غیرمتعهدها 13 عضو دارد و وقتی تصمیم گرفتیم این نشست را برگزار کنیم بیش از 30 کشوری که عضو این کمیته نیستند نیز درخواست شرکت کردند، اظهار کرد: بنابراین امروز این کمیته با حدود 45 کشور نشست خود را تشکیل داد که نشانه نگرانی عمیق جنبش غیرمتعهدها از این جنایات است. حضور کشورها در سطح بالا و گسترده بود و پیام این حضور در قالب یک بیانیه نهایی اعلام شد.

عراقچی اضافه کرد:‌ از سازمان‌های بین‌المللی خواسته‌ایم که کمک‌های خود را آغاز کنند و یا به این کمک‌ها شدت دهند. گذرگاه‌ها باز شود تا کمک‌ها بتواند به غزه منتقل شود.

وی گفت: از شورای امنیت درخواست فوری شده است تا به وظایف خود عمل کند و به خواست جامعه جهانی احترام بگذارد و تصمیمات لازم برای توقف این جنایات اتخاذ کند. هم‌چنین برای تشکیل جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای رسیدگی به این جنایات درخواست داده شد و از دادگاه بین‌المللی کیفری نیز برای پرداختن و محکومیت این جنایات درخواست به عمل آمده است.

معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: هم‌چنین از کشورها برای بازسازی غزه بعد از اتمام این تهاجم‌ها درخواست شده است و بحث کمک‌رسانی و امدادرسانی دارویی نیز به طور جدی مطرح شده است. از رییس جنبش غیرمتعهدها درخواست شده تا این موارد به طور جدی پیگیری شود و جنبش اعلام کرده است که به جلسات خود و نشست‌هایش برای این که بحران غزه را کماکان در دستور کار داشته باشد ادامه می‌دهد.

عراقچی گفت: به طور قاطع در این نشست از مقاومت مردم فلسطین و غزه اعلام حمایت شد و اعلام شد جنبش غیرمتعهدها از خواسته‌های برحق مردم برای تعیین سرنوشت‌شان حمایت می‌کند و در مجموع پیام محکم و روشنی به جهانیان و رژیم صهیونیستی و حامیانش با تشکیل این نشست داده شد که جنبش غیرمتعهدها متشکل از 120 کشور حامی مساله فلسطین و نگران تحولاتی هستند که در غزه در جریان است. و امیدواریم ابتکار عمل موردنظر مبنی بر تشکیل جلسه فوری مجمع عمومی سازمان ملل بتواند به متوقف کردن جنایات در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه پایان دهد.

او درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه گفت: قبل از نشست کمیته فلسطین رایزنی‌های میان نمایندگان فلسطین، مصر و ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نواز غزه صورت گرفت و امیدواریم کمک‌هایی که الان آماده شده است بتواند سریع‌تر ارسال شود و از آن طرف مجروحین را با خود بیاورد.

معاون وزیر خارجه ایران درباره بازشدن گذرگاه رفح از سوی مصر تاکید کرد: تلاش‌هایی اکنون در حال انجام است. هیاتی از فلسطینی‌ها در مصر به سر می‌برند و درخواست امروز جنبش غیرمتعهدها هم همین بود که همه گذرگاه‌ها به روی فلسطینی‌ها باز شود.

انتهای پیام

کد N425594

وبگردی