آفتاب

اتباع ترکیه مقیم خارج در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری حضور کم رنگی داشتند

اتباع ترکیه مقیم خارج در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری حضور کم رنگی داشتند

آنکارا - ایرنا - حضور تنها پنج درصد از اتباع ترک واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خارج از این کشور، مایه یاس در بین نامزدهای این انتخابات شد.

زمان رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج ، یکشنبه شب در کشورهای مختلف پایان یافت.

به گزارش منابع خبری ترکیه از بیش از دو میلیون و 722 هزار تبعه ترکیه مقیم خارج که امکان رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را داشتند، تنها 178 هزار و 959 نفر در این انتخابات آرای خود را به پای صندوقهای رای ریختند.

گرچه اتباع ترکیه مقیم خارج تا دیروز (یکشنبه) نیز امکان رای دادن در مبادی گمرکی را دارشتند، ولی به گفته منابع آگاه، تعداد رای دهندگان در مبادی گمرکی رقم چندان بزرگی نخواهد بود.

به گفته برخی منابع آگاه ، آرا اتباع ترکیه مقیم خارج خصوصا برای حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و نامزد این حزب ˈرجب طیب اردوغانˈ، اهمیت فراوانی داشت .

اتباع ترکیه مقیم خارج باید قبل از رای دادن از صندوقهای رای گیری درخواست وقت ملاقات می کردند و گفته می شود این مساله مهمترین مانع بر سر رای دادن اتباع ترکیه بود.

بر اساس این گزارش ، رای گیری از اتباع ترکیه مقیم خارج از این کشور در برخی از کشورها همانند آمریکا، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، بخش ترک نشین قبرس، نروژ، رومانی، عربستان و ترکمنستان به مدت چهار روز و در کشورهای کانادا، استرالیا، روسیه ، بلغارستان و قزاقستان سه روز انجام شد.

در 56 کشور جهان صندوقهای رای برای اتباع ترکیه مقیم خارج از این کشور دایر شده بود و اتباع ترک با مراجعه به این صندوقها، آرای خود برای انتخاب رییس جمهوری را به صندوقها ریختند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور 19 مرداد ماه برگزار خواهد شد .

رجب طیب اردوغان از حزب عدالت و توسعه ، ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ از حزب ˈدمکراتیک خلقˈ و ˈکمال الدین احسان اوغلوˈ نامزد 15 حزب مخالف دولت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حضور دارند.

خاورم**2012**1651
کد N425366

وبگردی