آفتاب

امین زاده: اجلاس تهران دستاوردهای خوبی خواهد داشت

امین زاده: اجلاس تهران دستاوردهای خوبی خواهد داشت

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که امروز در تهران در حال برگزاری است، نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «الهام امین زاده» ظهر دوشنبه در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران افزود: همه سخنرانی های این اجلاس دارای بار حقوقی است و وزرای خارجه واقف هستند که این تجاوزات رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جنایات جنگی است.

وی، برگزاری این اجلاس را اقدامی بسیار مهم دانست و گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اقداماتی دیپلماتیک در شورای حقوق بشر و سازمان همکاری اسلامی انجام داده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: دولت خودگردان فلسطین نیز قرار است شکایتی را به دیوان بین المللی کیفری (ICC) ارایه کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران به عنوان مهم ترین حامی کشور فلسطین برنامه ای برای پیگیری حقوقی بحران غزه دارد، توضیح داد: کشور قربانی یا کشوری که به نوعی از جنایت ها متضرر است از طریق سازمان های بین المللی و دیوان کیفری، می تواند پیگیری حقوقی انجام دهد.

معاون حقوقی رییس جمهوری با بیان این که ایران عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، گفت: باید یک ارتباط صلاحیتی بین کشور پیگیری کننده و دیوان بین المللی کیفری وجود داشته باشد.

امین زاده تصریح کرد: اما این انتظار وجود دارد که سازمان های بین المللی به این موضوع ورود کنند.

وی با تشریح دو روش تشکیل پرونده جنایتکاران جنگی در دیوان بین المللی کیفری گفت: نخست این که اگر شورای امنیت اراده سیاسی داشته باشد؛ همانطور که پرونده رییس جمهوری سودان و پرونده های بسیاری به دیوان بین المللی کیفری ارجاع شد، بر اساس ماده 16 اساسنامه این دیوان قادر به انجام این کار است.

امین زاده ادامه داد: راه دوم این است که دادگاه ویژه همچون ترور رفیق حریری، جنایات در یوگسلاوی و رواندا تاسیس کند در واقع شورای امنیت می تواند اقدامات بسیاری انجام دهد.



** منشور حقوق شهروندی

معاون حقوقی رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره منشور حقوق شهروندی نیز گفت: کار حساس و بسیار دقیق است و پس از قانون اساسی دومین سندی است که به نظر عموم واگذار شده است.

وی با بیان این که جدول نظرات مردم و متخصصان را به رییس جمهور داده است، اضافه کرد: وزارتخانه ها نیز در حال ارسال نظرات کارشناسی خود هستند و به دلیل این که قرار است منشور حقوق شهروندی سند بالادستی باشد، موضوعی حساس است و شخص رییس جمهوری آن را بررسی و پیگیری می کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که آیا منشور حقوق شهروندی به صورت لایحه برای ارایه به مجلس یا مصوبه هیات دولت خواهد بود، گفت: فعلا قرار است مصوبه هیات دولت بصورت بخشنامه یا مصوبه باشد.

سیام. 9012 ** د . الف**1336
کد N425242

وبگردی