آفتاب
وزیرخارجه ونزوئلا:

جنبش عدم تعهد مانع از استفاده آمریکا از حق وتو در حمایت از اسرائیل شود

جنبش عدم تعهد مانع از استفاده آمریکا از حق وتو در حمایت از اسرائیل شود

وزیر امور خارجه ونزوئلا خواستار ارسال کمک های انسانی اعضای جنبش غیرمتعهدها تحت ریاست ایران به فلسطین شد و گفت: 120 کشور عضو غیرمتعهدها باید با صدور قطعنامه‌ای از شورای امنیت بخواهند دولت امریکا را ملزم کند که از حق وتو استفاده نکرده و مانع از صدور قعطنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، الیاس خائوآ وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در هتل آزادی تهران برگزار شد در اجلاس تأکید کرد: اعضای جنبش غیرمتعهدها و جامعه جهانی نمی‌توانند و نباید در قبال جنایات صهیونیست‌ها در غزّه خاموش و ساکت بمانند، بلکه باید اعمال قوانین و اصول سازمان ملل متحد را برای مقابله با این جنایات خواستار شوند.

با قدردانی از برگزاری نشست کمیته فلسطین جنبش غیرمتعهدها در تهران و تشکر از سخنان آقای روحانی گفت: منشور سازمان ملل متحد اصول اولیه حقوق بشر و اصول اولیه جنبش غیرمتعهدها زمینه‌ساز همبستگی ما برای کمک به مردم فلسطین است.

وی با اشاره به مواضع چاوز در دفاع از حقوق بشر و حقوق ملت‌ها به ویژه ملت فلسطین افزود: در این چارچوب موضع دولت ونزوئلا، دفاع از حقوق ملت فلسطین است و بر این اساس از پنج سال پیش رابطه سیاسی با رژیم صهیونیستی را قطع کرده‌ایم.

وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: قویاً و شدیداً اشغال فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و غزّه را محکوم می کنیم.

الیاس خائوآ گفت : امروز دنیا را به آتش بس و برپایی مذاکره میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی فرامی‌خوانیم و خواستار صلح هستیم؛ همچنان که در بیست و یکمین نشست شورای حقوق بشر در سازمان ملل اعمال غیرانسانی رژیم صهیونیستی را قویاً محکوم کردیم و خواستار تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی شدیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا اضافه کرد: 120 کشور عضو غیرمتعهدها باید با صدور قطعنامه‌ای از شورای امنیت بخواهند دولت امریکا را ملزم کند که این بار از حق وتو استفاده نکند و مانع از کار ما در دفاع از حقوق فلسطینیان نشود.

وی گفت: دولت آقای مادورو مایل است در نشست امروز پیشنهاد دهد که جنبش غیرمتعهدها از سازمان ملل بخواهد قطعنامه‌ای فوری برای برقراری آتش بس و رفع سریع محاصره غزّه صادر کند.

وزیر خارجه ونزوئلا افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که جنبش غیرمتعهدها از امریکا بخواهد از حق وتو برای ممانعت از تصویب این قطعنامه علیه اسرائیل استفاده نکند.

الیاس خائوآ گفت: پیشنهاد دیگر ما این است که جنبش غیرمتعهدها تحت ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی ایران کمک‌های انسانی را برای مردم فلسطین جمع‌آوری و ارسال کند.

وی افزود: ونزوئلا در این جلسه بسیار مهم اعلام می کند که هواپیمای حامل کمک‌های ما برای مردم فلسطین آماده ارسال است که در ساعت‌های آینده به مصر ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به این که کشورهای آمریکای لاتین جنایات غیر انسانی علیه ملت فلسطین را از طریق بیانیه هایی محکوم کرده اند افزود: بار دیگر این جنایات را محکوم می کنیم. ما با صدور بیانیه ای نگرانی خود را از قوانین بین المللی به خصوص قوانین حقوق بشر که رژیم صهیونیستی آنها را نقض می کند، اعلام کردیم و خواستار اعمال فشار بر این رژیم برای برقراری آتش بس و صلح در غزه هستیم.

وی بر حمایت ونزوئلا از نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد و افزود: ونزوئلا از کشورهای عضو این شورا خواست از ملت فلسطین حمایت کنند و جنایات صهیونیست ها را نیز محکوم کردیم و خواستار تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شدیم. ما خواستار حل عاقلانه و انسانی بحران غزه هستیم و از کشورهای عضو سازمان کشورهای آمریکای لاتین و همچنین کشورهای عضو شورای امنیت خواستیم برای برقراری صلح در نوار غزه و حل این بحران تلاش کنند و برنامه ای برای این کار داشته باشند و مانعی برای صلح در نوار غزه نباشند.

وی خطاب به حاضران در نشست گفت: ما خواستار حل مسئله فلسطین از طریق تلاش های مسالمت آمیز و دفاع از ملت فلسطین هستیم. ما بر حمایت خود از حق ملت فلسطین برای مقاومت در برابر تجاوزات جنگی تاکید می کنیم و به ملت فلسطین حق می دهیم به این حملات واکنش نشان دهد. ما همچنین از سال دو هزار و سیزده در سازمان ملل گفته ایم که باید از ملت فلسطین و حقوق آن دفاع کند.

وزیر خارجه ونزوئلا به اختصاص بخشی از درآمد نفتی کشورش برای حمایت از ملت فلسطین اشاره کرد و افزود: جنبش غیر متعهدها نمی تواند در برابر این جنایات زشت علیه ملت فلسطین ساکت بنشیند زیرا در غیر این صورت شریک جنایات خواهد بود.

کد N425240

وبگردی