آفتاب
/نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد/

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی: مردم فلسطین به اقدام عملی نیاز دارند نه حرف

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی: مردم فلسطین به اقدام عملی نیاز دارند نه حرف

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی از کمک یک میلیون دلاری کشورش به عنوان کمک بشر دوستانه به مردم غزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی در سخنانی در نشست وزیران خارجه کمیته فسلطین جنبش غیرمتعهدها در تهران با ابراز تاسف از اینکه وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها در شرایطی دور هم جمع می‌شوند که کشتار بی‌رویه فلسطینی‌ها توسط دولت اسرائیل تحت بهانه دفاع از خود در حال اتفاق است، گفت: ما شاهدیم که در بین کشته‌ شده‌ها بانوان و کودکان هستند و این در حالی است که همچنان شاهد تردیدها برای اینکه در مقابل این جنایت‌ها چکار می‌توان انجام داد، هستیم.

وی ادامه داد: مردم فلسطین در وحشت زندگی می‌کنند و آنها به اقداماتی عملی و ملموس بیش از واژگان و کلمه‌هایی احتیاج دارند که ما اینجا آنها را مطرح می‌کنیم. ما باید کارهایی را انجام دهیم تا بتواند بخشی از سختی مردم غزه را کاهش دهد.

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی با حمایت از مذاکره میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، اظهار کرد: ما معتقدیم باید دو ملت در درون مرزهای 1957 با یکدیگر زندگی کنند.

وی با اشاره به اقدامات رییس‌جمهور زوما و انتصاب دو نماینده ویژه برای پیگیری موضوع غزه، خاطرنشان کرد: نمایندگان ویژه رییس‌جمهور کشورم برای کاهش خشونت‌ها و دردهای مردم فلسطین به کشورهای مختلف سفر کرده و اقداماتی را از جمله کمک یک میلیون دلاری به عنوان کمک بشر دوستانه را آماده کرده تا ارسال شود. همچنین آفریقای جنوبی آمادگی دارد تا مجروحان و بیماران نوار غزه و فلسطین را در شهرهای مختلف این کشور پذیرایی کند.

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: ما همواره به دنبال یک اقدام جمعی در سازمان ملل و از سوی شورای حقوق بشر و یا تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی برای بررسی تمام حقوقی که از مردم کرانه باختری و غزه سلب شده است بوده‌ایم. چنین اقداماتی می‌تواند همچنین از طرف شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری شود و ICC و اتحادیه آفریقا این روند را دنبال می‌کنند تا عدالت بدون استانداردهای دوگانه ایجاد شود.

وی همچنین تاکید کرد: بر اساس اساسنامه رم و بند هفت ماده هفت منشور سازمان ملل، ما اقدامات اسرائیل را محکوم می‌کنیم و معتقدیم اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد از جمله موضوعاتی است که باید در اتحادیه عرب و کشورهای منطقه و خاورمیانه مورد پیگیری قرار گیرند. کشورهای منطقه و خاورمیانه نقش بیشتری در پایان دادن به بحران در غزه دارند.

معاون وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین اضافه کرد: ما سه ماه پیش شاهد مذاکرات فتح و حماس بودیم و این سرآغاز خوبی برای تشکیل یک دولت متحد فلسطینی است که از آن حمایت می‌کنیم اما معتقدیم این مساله و تحقق کامل آن منوط به حفظ همبستگی مردم فلسطین و حمایت سازمان ملل از آنهاست تا این هدف محقق شود.

وی در پایان از ایران که در صف مقدم مبارزه با بی‌عدالتی همواره بوده و هست و نیز تشکیل کمیته فلسطین قدردانی کرد.

انتهای پیام

کد N425188

وبگردی