آفتاب
مدیرمسئول روزنامه شرق :

اشخاصی که از راه صحیح وارد سیاست شده‌اند را نباید مجرم سیاسی دانست

اشخاصی که از راه صحیح وارد سیاست شده‌اند را نباید مجرم سیاسی دانست

مدیرمسئول روزنامه شرق گفت:‌ برخی از راه درست وارد سیاست می‌شوند و برخی دیگر از راه ناصحیح. نباید حرکت و فعالیت افرادی که از روش درست استفاده کردند را جرم نامید، این دو گروه با هم تفاوت دارند.

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که احزاب و رسانه‌ها با آن مواجه هستند بازی کردن نقش پدری برخی از آن‌ها برای دیگر احزاب و رسانه‌ها است. این یک آفت است که احزاب نسبت به یکدیگر نگاه برابر ندارد و گاهی خودشان را صاحب حق می‌دانند. اگر این نگاه به یک تفکر برابری تغییر پیدا کند، شرایط بهتری برای احزاب ایجاد می‌شود.

وی در ادامه گفت:‌ در فضای برابر است که احزاب مختلف ایجاد می‌شوند و در عین حالی که به دنبال رسیدن به قدرت هستند، دنبال ارتقاء و توسعه جامعه نیز می‌روند و در این حالت است که احزاب می‌توانند با تشکیل واحدهایی مثل خانه احزاب تفکراتشان را به هم نزدیک و مشکلاتشان را برطرف کنند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که نباید فراموش کرد که نیت اصلی احزاب رسیدن به قدرت است تصریح کرد:‌ احزاب لاجرم به دنبال رسیدن به قدرت هستند و هیچ کدامشان در راه خدا حزب تشکیل نداده‌اند و هدف اصلی کسب قدرت است. ممکن است که هدفشان از رسیدن به قدرت جلب رضایت خدا و رعایت حقوق مردم و توزیع امکانات باشد.

وی با اشاره به تفاوت بین فعالان سیاسی و مجرمان سیاسی گفت: عده‌ای از راه‌های غیرقانونی به قدرت می‌رسند و مشکلاتی را برای دیگران ایجاد می‌کنند. آن‌ها برای خود حقوق ویژه‌ای قائل می‌شوند و دیگران را به سمت بیرون دایره قدرت هل می‌دهند. این افراد مجرمان سیاسی هستند و نباید در جامعه حضور داشته باشند.

رحمانیان همچنین افزود: در عین حال نیز نباید هرکسی را که به سیاست مشغول است را مجرم سیاسی دانست و هر حرکت او را جرم تلقی کرد. با این رویکرد هیچ‌گاه نگاه حزبی شکل نخواهد گرفت. باید گفت به همین علت است که کار سیاسی در کشور ما بسیار پرهزینه است و تا به حال نتوانسته‌ایم فرهنگ حزبی داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: یکی از افتخارات مردان سیاسی این روزها این است که در ابتدای امر اعلام می‌کنند وابسته هیچ گروه و حزب سیاسی نیستند و این از آفت‌های فرهنگ سیاسی ایران است. در حالی‌که در همه جای دنیا فرد نه تنها با افتخار اعلام می‌کند برای یک حزب فعالیت دارد بلکه تلاش مادی و معنوی زیادی هم برای موفقیت حزب انجام می‌دهد.

انتهای پیام

کد N425064

وبگردی