آفتاب
روحانی در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد:| 191820

بی‌اعتنایی شورای امنیت به جنایات در غزه نماد آشکار بی‌عدالتی این شوراست

بی‌اعتنایی شورای امنیت به جنایات در غزه نماد آشکار بی‌عدالتی این شوراست

تا زمانی که ایالت متحده آمریکا با همراهی برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت، چشم بر واقعیت‌ها بسته و دفاع و حمایت از ظالم را عنوان سیاست منطقه‌ای خود در پیش گرفته‌اند، هیچ امیدی به بهبود شرایط نیست/همدستی برخی از اعضای دائم شورای امنیت رژیم صهوینیستی را در ارتکاب جنایات گستاخ‌تر کرده است

رییس جنبش عدم تعهد با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت:‌ بی‌اعتنایی شورای امنیت به جنایات در غزه نماد آشکار بی‌عدالتی این شوراست.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، حضور نمایندگان بیش از 40کشور در این نشست را نمایانگر اهمیت موضوع فلسطین برای دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد دانست وگفت: امیدوارم که نشست حاضر فرصتی مغتنم برای بررسی شرایط جاری در فلسطین اشغالی به ویژه غزه و همفکری اعضا برای یافتن راه‌های عملی به منظور یاری رساندن به این مردم شجاع، مظلوم و اسیر در چنبره استعماری باشد.

رئیس جنبش عدم تعهد با ابراز تاسف از جنایات فجیع در سرزمین‌های اشغالی به ویژه غزه، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته در ماه رمضان با زیر پا گذاشتن اصول انسانی و قواعد بین‌المللی به ویژه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و نیز به کارگیری پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها در جنگی ناعادلانه، نوار غزه را مورد بیشترین حملات خود قرار داده است.

رئیس جمهور تجاوزات جنایتکارانه ارتش صهیونیستی را هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده خواند و ادامه داد: آنها سیاست همیشگی خود یعنی کشتار و نسل کشی را از طریق کشتار علنی غیر نظامی‌ها و انهدام مراکز غیر نظامی از جمله زیرساخت‌های تاسیساتی، مدارس، مساجد، مراکز درمانی و حتی گروه‌های رسانه‌ای وامدادرسانی را ادامه دادند.

وی کشته و زخمی شدن بیش از 10 هزار از کودکان و زنان و نیز آواره شدن ده‌ها هزار نفر و همچنین تخریب عامدانه زیر ساخت‌های سرزمین اشغالی را دلیلی بر این مدعا عنوان کرد و افزود: در شرایط کم تحرکی محسوس مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت برای اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت، گستاخی این رژیم را به حدی رسانده که حتی مانع ارسال کمک‌های بشر دوستانه، مواد غذایی و نیازهای پزشکی برای مردم بی‌دفاع شده است.

روحانی ضرورت واکنش سریع و موثر نسبت به این جنایات را هدف نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد عنوان کرد وگفت: جنبش عدم تعهد می‌تواند و باید در جهت تحقق عدالت اجتماعی و در راستای استیفای حقوق ملت فلسطین گام‌های اساسی و مستحکم خود را بردارد. بیش از 6 دهه است که مردم فلسطین از حقوق اولیه خود در سرزمین آبا واجدادی شان محروم هستند وتحت شدیدترین فشارها قرار دارند و از آن رنج می‌برند.

رئیس جنبش عدم تعهد با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت یادآور شد: تداوم بی‌تفاوتی شورای امنیت که یکی از دلایل اصلی آن همدستی و همراهی برخی از اعضای دائم آن با رژیم صهیونیستی است، این رژیم را در ارتکاب جنایات علیه زنان وکودکان بی‌دفاع گستاخ‌تر کرده است.

روحانی تاکید کرد: جنبش عدم تعهد براساس موازین بنیادین خود باید در فضای بی‌عملی و منفعل سازمان ملل آستین همت را بالا زده و برای توقف جنایات جنگی ونسل کشی رژیم صهیونیستی و همچنین احقاق حقوق عادلانه مردم فلسطین وارد عمل شود. بی‌عملی و بی‌اعتنایی شورای امنیت در فاجعه جاری درسرزمین‌های اشغالی به ویژه غزه، نماد آشکار بی‌عدالتی در شورای امنیت است.

وی استمرار بحران خاورمیانه را ناشی از سکوت و بی‌توجهی جامعه بین‌المللی در مورد علت آن یعنی اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: تا زمانی که ایالت متحده آمریکا با همراهی برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت، چشم بر واقعیت‌ها بسته و دفاع و حمایت از ظالم را عنوان سیاست منطقه‌ای خود در پیش گرفته‌اند، هیچ امیدی به بهبود شرایط نیست.

رئیس جمهور بحران غزه را جز سیاست‌های دائم رژیم صهیونیستی دانست وگفت: جنایاتی که درغزه در حال رخ دادن است ادامه اضمحلال تدریجی ملت فلسطین از طریق تغییربافت نژادی و ایجاد شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی است.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر این باور است که درگیری‌های طولانی مدت در منطقه جز از طریق حل وفصل برای پایان دادن به این بحران و قائل شدن حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین، بازگشت آوارگان به سرزمین خود وتشکیل یک دولت یکپارچه به پایتختی قدس شریف به سرانجام نخواهد رسید.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی از ابتدای شروع بحران در غزه تمام ظرفیت خود را برای حل این بحران آغاز کرده و در شرایطی بی‌عملی سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت، مشارکت فعالانه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای فشار به سازمان ملل و شورای امنیت برای اقدام موثر در جهت توقف کلیه اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و رفع فوری و کامل حصر علیه مردم غزه را ضرورتی انکار ناپذیر می‌داند.

رییس جنبش عدم تعهد در پایان تصریح کرد: تردیدی نیست که ملت فلسطین با درک درست واقعیات و تجربه شش دهه مقاومت و با اتکاء به توانایی خود، راه خود را در مقاومت و ایستادگی تا رسیدن به حقوق حقه خود می‌دانند و بر دوستان فلسطین است که با حمایت از این خواست، در این مسیر گام بردارند.

 

کد N424737

وبگردی