آفتاب

اگرباد سردی در نپال بوزد، هند هم احساس سرما می کند

اگرباد سردی در نپال بوزد، هند هم احساس سرما می کند

دهلی نو - ایرنا - ˈاگر باد سردی در نپال بوزد، هند هم احساس سرما می کندˈ، این جمله نخست وزیر جدید هند به هنگام سفر به کاتماندو نشان از اهمیت روابط با همسایگان در دوران شکل گیری بلوک بندی های جدید در آسیای جنوبی و شرقی دارد.

به گزارش ایرنا،سفر نخست وزیر هند به نپال و برنامه هایی که در جریان آن برای کمک به توسعه این کشور اعلام کرده از نظر اکثر کارشناسان از تاثیر همسایگان بر ثبات و توسعه هند حکایت دارد.

ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر هند دو ماه پس از بدست گرفتن پست نخست وزیری از روز یکشنبه (12مرداد) به نپال رفته است. وی نخستین سفر خارجی خود را نیز به کشور همسایه بوتان داشت.

این نخستین دیدار یک نخست وزیر هند از نپال طی 17سال گذشته است. آخرین نخست وزیر هندی که از نپال دیدن کرد ˈای.کی. گوجرالˈ در سال 1997 بود.

مودی در آستانه سفر به نپال در توتیتر نوشت: امیدوارم که بحث های موثری با رهبران و قانون گذاران نپالی داشته باشیم و روابط با این کشور را به بالاترین میزان در تاریخ برسانیم.

وی با اشاره به اینکه دوستی هند و نپال در طول زمان امتحان شده و به اثبات رسیده، افزود: مردم ما فرهنگ و میراث مشترکی دارند.

نخست وزیر هند قصد دارد روابط دو کشور را در همه حوزه ها از جمله نظامی، امنیتی، آموزشی و ارتباطات ارتقا دهد.

مودی که از حزب ملی گرای هندویی ˈبهاتیارا جاناˈ به نخست وزیری هند رسیده به دلایل شخصی نیز برای سفر به کشور نپال خوشحال است زیرا او فرصت می یابد که آخرین دوشنبه ماه هندویی شراوان را در معبد معروف ˈپاشوپاتیناتˈ واقع در کاتماندو عبادت کند.



** گشایش خط اعتباری یک میلیارد دلاری

نخست وزیر هند به دعوت حدود دو ماه پیش ˈسوشیل کویرالاˈ همتای نپالی خود به این کشور سفر کرده است. کویرالا در مراسم سوگند مودی به عنوان پانزدهمین نخست وزیر هند در 26 ماه می سال جاری از او برای دیدار از نپال به طور رسمی دعوت کرد.

مقدمات آغاز فصلی جدید در روابط دو کشور حدود یک هفته پیش با سفر ˈسوشما سوراج ˈ وزیر امور خارجه هند فراهم شد.

وی برای احیای کمیسیون مشترک بعداز وقفه 23 ساله و برگزاری سومین نشست آن به کاتماندو رفت. کمیسیون طرح های مشترک هند و نپال در طول دیدار ˈچاندرا شیکرˈ نخست وزیر وقت هند در سال 1991 برپا شد.

این کمیسیون به نظارت بر نحوه اجرای طرح های مشترک کمک می کند؛ طرح های مشترکی که نخست وزیر جدید هند معتقد است تمرکز آنها باید بر احداث بزرگراه ها، راه های انتقالی و راه های اطلاعاتی باشد.

مودی در نخستین روز از سفر خود در مجلس قانون گذاری نپال سخنرانی کرد. آخرین باری که یک مقام خارجی در این مجلس سخنرانی کرده بود اوایل دهه 1990 بود که توسط ˈهملوت کهلˈ صدراعظم آلمان انجام شد.

مودی سخنان خود را به زبان نپالی آغاز کرد و گفت: نپال کشور محل تولد بودا است و چنین میراث فرهنگی گرانقدری دارد.

وی در سخنانش خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای نپال اعلام کرد و همچنین وعده اعطا بورس به دانشجویان نپالی در هند را داد.

ارتقای روابط دو جانبه در بخش های کلیدی همچون تجارت، سرمایه گذاری، انرژی آبی و کشاورزی از جمله اهداف سفر نخست وزیر هند است.

وی در ادامه صحبت هایش در میان قانون گذاران با اشاره به اینکه نپال می تواند هند را از تاریکی نجات دهد، تمایل برای خرید برق از نپال را اعلام کرد.

مودی گفت: نپال تنها با فروش برق به هند می تواند به جمع کشورهای توسعه یافته دنیا بپیوندد.

نخست وزیر هند در ادامه سخنانش در مجلس نپال اظهار داشت: چرا نپال نباید به بزرگترین صادرکننده داروهای گیاهی تبدیل شود.

مودی تمامیت ارضی نپال را محترم دانست و گفت: ما نباید در مسایل داخلی این کشور دخالت کنیم. اما ˈاگر باد سردی در نپال بوزد، هند احساس سرما می کند.ˈ



** مساله آب

رودخانه های مشترک دو کشور همواره یکی از مسایل مطرح در روابط دو همسایه بوده است. چنانکه نخست وزیر هند روابط دو کشور را به قدمت کوه هیمالایا و رود گنگ می داند.

هند هر سال در فصل بارندگی شاهد جاری شدن سیل براثر طغیان رودخانه هایی است که از نپال سرچشمه می گیرند و برای مقابله با این مشکل دو میلیارد روپیه به نپال کمک کرده است.

ˈابهی تهاکور ˈ دبیر مشترک بخش شمال وزارت امور خارجه هند معتقد است که زمان واقعی برای تبادل اطلاعات درباره مدیریت آب فرارسیده است.

شاید سفر مودی بتواند گشایشی در سیل های پی در پی هند باشد که خسارات فراوانی به همراه دارد. در اواسط ماه ژوئن سال 2013 تنها یک مورد سیل که در شمال هند و نپال بطور مشترک اتفاق افتاد به یافتن 1050 جسد مفقود شده و تخریب 744 روستا در هند منجر شد.



** عامل چین در تحولات منطقه

از نگاه کارشناسان سفر نخست وزیر هند به نپال بخشی از دیپلماسی دهلی نو در دوران جدید برای تقویت هرچه بیشتر روابط با همسایگان با دو هدف تامین امنیت منطقه ای و ایجاد شرایط مطمئن برای رشد اقتصادی محسوب می شود.

حزب راستگرای بی جی پی که دو ماه است در هند به قدرت رسیده یکی از انتقادهای شدید خود را علیه دولت قبلی از حزب کنگره غفلت درنفوذ چین در بین همسایگان از جمله در کشمیر تحت اداره پاکستان عنوان کرده است.

به گفته کارشناسان در واقع سفر مودی به نپال نیز بخشی از استراتژی دولت ائتلاف دمکراتیک ملی تحت رهبری حزب بی جی پی برای بهبود بیش از پیش روابط با همسایگان به خصوص اعضای سارک است .

یک هیات 101 نفره از جمله هفت وزیر کابینه و ˈ آجیت دووال ˈ مشاور امنیت ملی و

صاحبان صنایع نخست وزیر مودی را در طول دیدار از نپال همراهی می کنند.

هند و نپال، در طول این دیدار در مورد ابعاد گوناگون روابط دوجانبه تبادل نظر خواهند کرد و انتظار می رود که چندین قرارداد از جمله در زمینه تولید انرژی امضا شوند.

نخست وزیر مودی در دهلی نو قبل از حرکت به سوی کاتماندو گفت: من از اینکه می توانم از نپال تنها در طول چند هفته بعد از انتصاب به عنوان نخست وزیر دیدن کنم بسیار هیجان زده هستم.

وی افزود: این دیدار اشتراکات تاریخی، فرهنگی، معنوی و مذهبی بین ما را منعکس می کند. همچنین اولویت خاصی را که دولت من به روابط با نپال و اراده ما برای ارتقا همکاری به یک سطح کاملا جدید قائل هستیم، نشان می دهد.

کارشناسان سیاست خارجی می گویند که توجه خاص هند به روابط با نپال حائزاهمیت زیاد است و معتقدند که این یک روش مودی برای مهار نفوذ روزافزون چین در نپال می باشد.

این نظریه زمانی بیشتر قوت گرفت که مودی گفت این دیدار فرصتی را برای انجام تبادل نظرهای مفصل در مورد روابط دوجانبه فراهم خواهد ساخت.

وی با اشاره به اینکه در طول این دیدارفرصتی را برای انجام تبادل نظرهای مفصل با

رهبران نپال در مورد همه ابعاد روابط دوجانبه خواهم داشت، تصریح کرد: من نسبت به

همکاری با رهبران نپال در تدارک یک رابطه جدید برای قرن جدید بین دو کشور که با سرعت درحال تغییر می باشند، امیدوار هستم.

وی افزود: ما اقداماتی را در جهت تقویت هرچه بیشتر همکاری دوجانبه در بخش های اصلی از جمله تجارت، سرمایه گذاری، انرژی ، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، محیط زیست، گردشگری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش شناسایی خواهیم کرد.

مودی گفت: من با رهبران نپال و تجار این کشور در مورد روش های مختلف برای بهره برداری کامل از عصر فناوری جدید جهت ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان دو کشور تبادل نظر خواهیم کرد.

وی افزود: ما نسبت به حمایت از نپال در تلاش های عمرانی این کشور متعهد هستیم. ما در طول این دیدار روش های ممکن را برای تشدید هر چه بیشتر همکاری عمرانی خود بررسی خواهیم کرد.

نخست وزیر مودی همچنین گفت: من با رهبران نپال در مورد انجام اقدامات بیشتر در جهت تقویت روابط و نحوه برقراری راحت تر رابطه بین مردم در طول مرزهای باز خود به خصوص برای جوانان تبادل نظر خواهم کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود که رابطه بین هند و نپال به عنوان الگویی برای مشارکت بین کشورهای جنوب آسیا برای رشد و توسعه عمل خواهد کرد.

آساق ** 1600 ** 262 ** 264 **
کد N424589

وبگردی