آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: تشکیل دولت آشتی ملی کلید رهایی لیبی از ناامنی‌ها است

رویوران: تشکیل دولت آشتی ملی کلید رهایی لیبی از ناامنی‌ها است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش درگیری‌های قبیله‌ای و گسترش تحرکات گروه‌های سلفی تکفیری پس از سرنگونی قذافی مهم‌ترین عامل ایجاد ناامنی و تنش در لیبی بوده است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تشکیل نشدن جلسه پارلمان جدید لیبی به دلیل به تنش کشیده شدن این جلسه خاطرنشان کرد: حوادث لیبی به شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور پس از سرنگونی قذافی بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: از آنجا که معمر قذافی تمام ساختارهای رسمی لیبی را براساس نظام خود بنا کرده بود وقتی حکومتش سرنگون شد ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور هم به همراه نظام او فروریخت و لیبی پس از آن بدون هیچ‌گونه نظمی اداره می‌شود.

رویوران با اشاره به تنش‌ها و اختلافات داخلی در لیبی گفت:‌ پس از سرنگونی قذافی در نهایت قواعد لیبی برای کسب قدرت بیشتر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و وضعیت این کشور از زمانی بدتر شد که شبه نظامیان سلفی تکفیری هم در لیبی به قدرت رسیدند و امروز شاهد حضور گسترده گروه‌ها و یا شبه نظامیان قبیله‌ای و تکفیری در این کشور هستیم که باعث افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها در لیبی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: حضور ساختار قدرت در لیبی و گسترش نفوذ شبه نظامیان و سلفی‌های تکفیری در این کشور باعث ایجاد درگیری‌های قبیله‌ای در میان مردم لیبی شده و این درگیری‌ها تا جایی پیش رفته است که این کشور هر روز بیش از پیش به سمت جنگ داخلی پیش می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در لیبی و به هرج و مرج کشیده شدن جلسه پارلمان این کشور تاکید کرد:‌ آنچه در حال حاضر در شرق لیبی و طرابلس می‌گذرد نشان می‌دهد که انتخابات پارلمانی لیبی باعث نشده است تا نزاع داخلی در این کشور پایان یابد و به عبارت دقیق‌تر انتخابات پارلمانی لیبی مورد اجماع همه گروه‌ها و قبایل این کشور نبوده است. در غیر این صورت پس از این انتخابات و مشخص شدن اعضای پارلمان لیبی باید نزاع‌ها و ناامنی‌ها در این کشور پایان می‌یافت و جامعه به سمت جنگ داخلی پیش نمی‌رفت.

رویوران با تاکید بر اینکه تنها راه نجات لیبی از درگیری‌ها و ناامنی‌ها ایجاد آشتی ملی در این کشور است گفت: تنها در صورتی که به سرعت دولتی متحد در این کشور تشکیل و اقدامات گروه‌های تکفیری، بعثی کنترل شود شاهد بازگشت امنیت به لیبی خواهیم بود و در نهایت ایجاد آشتی ملی در این کشور کلید حل معضلات آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

کد N424338

وبگردی