آفتاب

کنترل داعش بر بزرگترین سد عراق/عزم پیشمرگ‌ها برای آزادسازی موصل

کنترل داعش بر بزرگترین سد عراق/عزم پیشمرگ‌ها برای آزادسازی موصل

افراد مسلح وابسته به دولت اسلامی (داعش) پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ کرد،‌ سد موصل، بزرگترین سد عراق را تحت تصرف خود درآوردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مسئولان کرد و شاهدان عینی اعلام کردند که تروریست‌های داعش سد موصل در شمال استان نینوا و شهر سنجار در غرب این استان و شهر مرزی الیعربیه در مرزهای سوریه را تحت تصرف خود درآورده‌اند و کنترل داعش بر سد موصل پس از آن صورت گرفت که آن‌ها دو منطقه و یک میدان نفتی را روز یکشنبه تحت کنترل خود درآوردند و این اولین پیروزی گسترده آن‌ها علیه نیروهای کرد به شمار می‌آید.

پیش‌تر تروریست‌های داعش دو منطقه تحت کنترل نیروهای پیشمرگ کرد را در جنوب منطقه سنجار در مرزهای عراق و سوریه تحت تصرف خود درآوردند که این امر ساکنان این دو منطقه را واداشت تا به سمت کوه‌ها فرار کنند.

تروریست‌های داعش به این مناطق از بامداد یکشنبه حمله کرده و با نیروهای پیشمرگ کرد درگیر شدند و نیروهای پیشمرگ پایگاه‌های خود را ترک کرده و به داخل منطقه سنجار عقب‌نشینی کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از غیاس سوجی، مسئول سازماندهی اتحاد میهنی کردستان در موصل اعلام کرد که در پی حمله اعضای داعش به پایگاه‌های پیشمرگ‌ها، آن‌ها کاملا از دو منطقه کرتازرک و ملا خضر در جنوب سنجار عقب‌نشینی کردند.

ظرف روزهای اخیر این دومین حادثه عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از شهرهایی است که آن را تحت کنترل خود درآورده بودند چرا که اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها از منطقه نفت‌خیز زمار نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.

منابع عراقی اعلام کردند پس از اینکه نیروهای پیشمرگ کرد از زمار عقب‌نشینی کردند افراد مسلح داعش دو میدان نفتی را در منطقه زمار واقع در شمال شرق موصل تحت تصرف خود درآوردند.

در همین حال، اخبار ضد و نقیضی در خصوص اوضاع در زمار واقع در شمال شهر موصل منتشر شده است.

در حالی که منابع در وزارت پیشمرگ‌ها در دولت اقلیم کردستان اعلام کرده است که نیروهای آنها شب گذشته توانسته‌اند زمار را تحت تصرف خود درآورند منابع در داعش تاکید کردند که اعضای داعش همچنان این منطقه را تحت تصرف خود دارند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی و یک مسئول کرد گزارش داد که اعضای داعش پیش‌تر نیز منطقه وانه در نزدیکی سد اصلی موصل را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

یک منبع در داعش نیز اعلام کرد که اعضای داعش منطقه ربیعه و گذرگاه مرزی ربیعه را تحت تصرف خود درآوردند.

بیشتر ساکنان سنجار از طایفه ایزیدیه هستند و داعش گفته است که به ساکنان آن فرصت داده که سلاح خود را زمین بگذارند یا با اعضای داعش بجنگند اما سرنوشت آن‌ها با این وجود نیز نامشخص است.

عزم پیشمرگ‌ها برای پاکسازی موصل

در همین حال، عبدالرحمان کورینی یکی از فرماندهان در نیروهای پیشمرگ در سخنانی عنوان داشت ما نیروها و سلاح‌های بسیاری را جمع‌آوری کردیم و به شهر موصل حمله خواهیم کرد و این درگیری‌ها را تا زمان کنترل بر موصل متوقف نخواهیم کرد.

کورینی اخباری مبنی بر کنترل داعش بر زمار و کسک در نینوا را تکذیب کرده و گفت: نیروهای ما آماده حمله به شهر موصل هستند.

تلاش داعش برای کنترل بر شهری در کرکوک

یک افسر عراقی در اتاق عملیات نظامی نیز اعلام کرد که درگیری‌هایی میان نیروهای عراقی و اعضای داعش در منطقه‌ای در جنوب کرکوک که اکثریت ساکنان آن ترکمانی هستند در جریان است.

محمد البیاتی، رئیس اتاق عملیات نظامی در ناحیه امرلی که اکثریت ساکنان آن ترکمانی و اهل تشیع هستند در گفتگو مطبوعاتی اعلام کرد: درگیری‌ها همچنان در ناحیه امرلی از توابع طوز خرماتو ادامه دارد و این درگیری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که تلاش برای حمله به این ناحیه از بخش غربی آن شکست خورده است.

وی گفت: نیروهای ارتش عراق با کمک عشایر اجازه نخواهند داد که اعضای داعش ناحیه امرلی را تحت تصرف خود درآورند.

این مقام عراقی افزود: این ناحیه از 54 روز قبل تحت محاصره است و بیش از 50 حمله سازمان یافته برای یورش به آن از دهم ژوئن گذشته ناکام مانده است.

انتهای پیام

کد N424309

وبگردی