آفتاب

قشقاوی: سالانه یک سوم زندانیان ایرانی خارج از کشور آزاد می شوند/با اروپا دشمن نیستیم

قشقاوی: سالانه یک سوم زندانیان ایرانی خارج از کشور آزاد می شوند/با اروپا دشمن نیستیم

ایرنا نوشت:

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: حدود سه هزار و 500 نفر از اتباع ایرانی در کشورهای مختلف جهان زندانی هستند که از این تعداد سالانه حدود یک سوم آنان با تلاش وزارت خارجه و سفارتخانه ها آزاد می شوند.
حسن قشقاوی عصر یکشنبه در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: تمامی ایرانیان خارج از کشور در صورتی که طبق کنوانسیون بین المللی درخواست کمک کنند ما موظف هستیم به آنان کمک و در صورت نیاز به ترجمه و وکیل تا جایی که مقدورات مالی به ما اجازه می دهد از آنان حمایت کنیم.

او ادامه داد:وزارت خارجه حضور فعالی در حمایت از زندانیان ایرانی خارج از کشور دارد.

معاون کنسولی،امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه درخصوص آمار دانشجویان زندانی شده در خارج از کشور گفت:چون مساله زندانی شدن به خوداظهاری نیاز دارد ما نمی دانیم صنف و شغل زندانیان چیست؟

قشقاوی همچنین در ادامه از برگزاری اجلاس سفیران جمهوری اسلامی ایران طی هفته آینده خبر داد و گفت: جزییات این اجلاس از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد.

او گفت: نگاه ما به همه هموطنان مقیم خارج از کشور به ویژه دانشجویان اینست که آنان سرمایه ملی و سفیران جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها هستند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: آنان پل ارتباطی بین فرهنگ ایرانی و سایر فرهنگ ها و تمدن ها هستند که می توانند آرمان و فرهنگ ایرانی -اسلامی را به بهترین شکل ممکن به ملت های دیگر منتقل کنند.

قشقاوی گفت: گرچه آمار60 هزار دانشجوی خارج از کشور به نسبت به چهار و نیم میلیون دانشجوی داخل کشور و آمار پنج میلیون ایرانی خارج از کشور به نسبت حدود 78 میلیون ایرانی داخل کشور آمار زیاد و نگران کننده نیست اما ما فکر می کنیم همین تعداد نیز اگر اصالت و هویت خود را حفظ کنند می توانند نقش موثری در دیپلماسی عمومی و تبیین فرهنگ و مواضع کشورمان داشته باشند.

او گفت: ما در وزارت امور خارجه اداره دانشجویی و بورس ها را داریم و کسانی که در این اداره و در بخش کنسولی دارای پرونده هستند حمایت می شوند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: اگر برای افراد دارای پرونده در بخش کنسولی مشکلی پیش بیاید مورد حمایت وزارت خارجه و سفارتخانه های ما هستند.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که برخی از سفیران و رایزنان فرهنگی از دانشجویان و اساتید حمایت نمی کنند گفت: وزارت خارجه چند نوع سفیر دارد که یک عده آنان خیلی از دانشجویان حمایت می کنند و یک عده نیز بی تفاوت هستند اما ما در سمینار سفرا که هفته آینده برگزار می شود موارد لازم را خواهیم گفت.

او در ادامه گفت: ما اصلا با اروپا دشمن نیستیم چرا که دشمنی در سیاست خارجه معنا ندارد.

معاون کنسولی،امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت:ما کجا در تجزیه طلبی کانادا وارد شده ایم؟ ما کجا حاکمیت ملی فنلاند را نقض کرده ایم؟ ما کجا تمامیت ارضی سوئد را نقض کرده ایم؟ ما کجا علیه فرانسه وارد شده ایم؟

قشقاوی گفت: برابر همه اسناد از 100درصد خاک ایران در تغییرات 196 سال اخیر فقط 30 درصد مانده و این به خاطر پنج عهدنامه غربی ها بوده است که آنان حاکمیت ملی ما را زیر سوال برده اند.

او ادامه داد: دربحث تحریم اقتصادی ما هیچ وقت شرکت ها را تحریم نکرده ایم و نگاه ما همیشه به غرب بوده و در هیچ دولتی سیاست خارجی ما نگاه به شرق نبوده است اما غربی ها خودشان سیاست نگاه به شرق را به وجود آورده اند.

 

45231

 

کد N423928

وبگردی