آفتاب

اولین های جنگ جهانی اول در یکصدمین سالگرد آغازش

اولین های جنگ جهانی اول در یکصدمین سالگرد آغازش

لندن - ایرنا - اول اگوست ( اوت) ؛یکصدمین سالگرد شروع جنگ جهانی اول که از آن به عنوان ˈجنگ فراگیر اول ˈ، ˈ جنگ بزرگ ˈ و ˈنخستین جنگ جهانیˈ یاد می شود، بدلیل آثار مستقیم و غیرمستقیم آن نقش بزرگی در روند تحولات ورویدادهای قرن بیستم و حتی تحولات قرن حاضر بازی کرده و می کند.

در این جنگ که از مهم ترین رویدادهای تاریخ بشری شمرده می شود، چهار امپراتوری اتریش – مجارستان، آلمان، عثمانی و روسیه تزاری منقرض شدند.

قتل ˈ آرشیدوک فردیناندˈ ولیعهد امپراتوری اتریش - مجارستان و همسرش در شهر سارایوو به دست یک صرب در روز 28 ژوئن سال 1914 میلادی بهانه آغازین جنگ جهانی اول بود.

روز 28 ژوئن سال 1914 میلادی امپراتوری اتریش - مجارستان به کشور صربستان اعلان جنگ داد و در فردای آن روز روسیه به امپراتوری اتریش - مجارستان اعلان جنگ می دهد، اما با اعلان جنگ آلمان به روسیه در اول ماه اگوست جنگ جهانی اول عملا شعله ور می شود.

فرانسه در همان روز اعلام بسیج عمومی می کند و در روز 3 اوت سال 1914 میلادی امپراتور آلمان ، گیوم دوم به فرانسه اعلان جنگ داده و نیروهای ارتش آلمان وارد خاک بلژیک می شوند و امپراتوری بریتانیا نیز در روز 4 آگوست در حمایت از بلژیک به نوبه خود به آلمان اعلان جنگ می دهد.

فرانسه و بریتانیا همچنین به ترتیب در روزهای 11 و 12 آگوست به امپراتوری اتریش - مجارستان اعلان جنگ می دهند و ظرف 2 هفته آتش جنگ بخش اعظم اروپا را فرا می گیرد.

برای پاسداشت یکصدمین سالگرد شروع جنگ جهانی اول و قربانیان آن ، انگلیس همانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی درحال تدارک مراسم هایی است که در روز چهارم آگوست یعنی زمان ورود بریتانیا به جنگ، دراین کشور برگزار خواهد شد.

جنگ جهانی اول به عنوان یک واقعه مهم، اولین هایی نیز داشت که نشریات انگلیسی از جمله روزنامه دیلی تلگراف به شماری از آنها که بیشتر رنگ و بوی انگلیسی دارد ، اشاره کرده اند.

** آمارها عجیب جنگ جهانی اول

در طول این جنگ که چهار سال به طول کشید، در حدود 65 میلیون نفر بسیج شدند که از این عده، هشت و نیم میلیون نفر کشته شدند؛ در حدود 37 میلیون نفر آسیب دیدند، 19 میلیون و 700 هزار نظامی زخمی شدند، 7 میلیون و هفتصد هزار نفر مفقود شدند و هزینه های آن بالغ بر 186 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.

جنگ جهانی اول همچنین سراسر قاره اروپا، روسیه ، منطقه خاورمیانه ، بخشهایی از آفریقا، آمریکا و خاور دور را فراگرفت و بیش از 30 کشور، از جمله ایران ، در آن درگیر شدند.

**اولین تیراندازی انگلیسی ها در جنگ جهانی اول و اولین تلفات آنان در این جنگ

اولین تیراندازی انگلیسی ها در جنگ جهانی اول در صبح روز 22 آگوست سال 1914 میلادی توسط سرجوخه ˈارنست توماسˈ در روستای ˈکاستیوˈ در کشور بلژیک بسوی آلمانی ها صورت گرفت و ˈ جان پار ˈ اولین نیروی انگلیسی بود که در 21 اگوست سال 1914 میلادی در بلژیک کشته شد.

** غرق اولین کشتی جنگی انگلیس توسط زیردریایی

اولین کشتی جنگی انگلیس در پنجم سپتامبر سال 1914 میلادی توسط یک زیر دریایی آلمانی غرق شد و در جریان آن 259 ناوی انگلیسی کشته شدند.

** اولین اعدام بخاطر فرار از جنگ

توماس ˈهیگاگاته ˈ نوزده ساله اولین سرباز انگلیسی بود که در جنگ جهانی اول به دلیل فرار از خدمت از سوی دادگاه نظامی در هشتم سپتامبر 1914 میلادی اعدام شد.

در مجموع 306 انگلیسی بدلیل ترک خدمت در طول جنگ جهانی دوم توسط دادگاه نظامی محکوم به اعدام شدند اگرچه در سال 2006 میلادی این افراد رسما مورد عفو قرار گرفتند.

** جنگ خندق

جنگ جهانی اول به جنگ سنگر و یا خندق ها نیز معروف است. بدنبال طولانی شدن جنگ و زمین گیر شدن نیروهای متفقین و متحدین، از 15 سپتامبر سال 1914 میلادی طرفین شروع به کندن سنگر در طول جبهه های نبرد کردند.

ظرف چند ماه از بلژیک تا مرزهای فرانسه - سوئیس سنگر احداث شد که طول یکی از آنها به 450 مایل ( هر مایل برابر با 6/1 کیلومتر) می رسید.

** اولین حمله هوایی موفق بر روی آلمان

اولین موفق حمله هوایی موفق متفقین در هشتم اکتبر سال 1014 میلادی توسط دو بالن بر روی شهرهای کلن و دوسلدورف آلمان صورت گرفت و هدف از این حمله از بین بردن بالن های جنگی آلمانی بود.

** اولین حمله شیمیایی

برای اولین بار نیروهای آلمانی در 22 آوریل سال 1915 میلادی از گازهای شیمیایی علیه نیروهای متفقین استفاده کردند .

در جریان این حمله یک هزار سرباز فرانسوی و الجزایری کشته و چهار هزار نفر زخمی شدند .

آلمانی ها در تاریخ 31 ژانویه سال 1915 میلادی نیز هیجده هزار توپ حاوی گاز سمی و کشنده را به سمت روس ها شلیک کردند و این گاز با تبخیر پذیری کم باعث کشته شدن نیروهای روس زیادی شد. ماده استفاده شده در این گاز کلر بود .

اولین استفاده بریتانیا از سلاح شیمیایی در نبرد لوس در 25سپتامبر 1915 بود. کلر عامل اصلی سلاح آنان و به شدت کشنده بود.

در مجموع بیش از 190 هزار تن گاز شیمیایی در جنگ جهانی اول از سوی کشورهای آلمان ،فرانسه ، بریتانیا و آمریکا استفاده شد که شامل گازهای خردل، اشک آور، فسژن بودند.

** اولین زنان در ارتش و پلیس انگلیس

در آگوست 1915 میلادی برای اولین بار یک زن انگلیسی که ساکن فرانسه بود با نام ˈدنیس اسمیتˈ به ارتش انگلیس پیوست .

ˈادیت اسمیت نیز اولین زنی است که به عنوان مامور پلیس در دسامبر سال 1915 میلادی وارد نیروی پلیس بریتانیا شد .

**استفاده از کلاخود نظامی

برای اولین بار در جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی از کلاخودهای فلزی به جای کلاه های پارچه ای استفاده کردند .

اگرچه از سپتامبر 1915 تا مارس 1916 میلادی تنها 140 هزار کلاخود فلزی در میان نیروهای متفقین وجود داشت.

آلمانی های نیز در سال 1915 میلادی موفق به طراحی کلاخود مخصوص به خود شدند.

** استفاده از تانک

برای اولین در جنگ جهانی اول از تانک به عنوان به سلاح جنگی استفاده شد و اولین بار انگلیسی در 15 سپتامبر 1916 میلادی از تانک در نبرد استفاده کردند.

این تانک 28 تن وزن داشت و سرعت نهایی ان تنها 3.5 مایل در ساعت بود .

در جریان ساختن اولین تانک برای مخفی کاری به کارگران تانک ساز بریتانیا گفته بودند که دارند مخزن آب (که در انگلیسی تانک نامیده می شود) متحرک برای جبهه می سازند و این نام پس از آن بر این وسیله ماند.

تانک در جنگ جهانی اول به طور همزمان و جداگانه در فرانسه و بریتانیا اختراع شد .

** اولین فرار بزرگ

بدون شک اولین فرار بزرگ و مشهور اسیران جنگی نه در جنگ جهانی دوم بلکه در جنگ جهانی اول صورت گرفته است .

در جولای 1918 میلادی درحدود 60 اسیر نظامی موفق شدند که با حفر تونل که نه ماه طول کشید از بازداشتگاه آلمانی ها در نزدیکی هانوور فرار کنند.

اروپام **1552**5981
کد N423885

وبگردی