آفتاب
گام بلند دیگر در مناسبات پکن -اسلام آباد؛

اسلام آباد برای میزبانی از رییس جمهوری چین آماده می شود

اسلام آباد برای میزبانی از رییس جمهوری چین آماده می شود

اسلام آباد - ایرنا - روابط گسترده پاکستان و چین که با روی کارآمدن دولت های جدید در این دو کشور از سال گذشته شتاب قابل توجهی یافته است، در روزهای آینده و با سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به اسلام آباد، شاهد گام بلندی دیگر در جهت توسعه خواهد بود.

رسانه های پاکستان یکشبنه به نقل از مقامات عالی وزارت خارجه این کشور گزارش دادند که رییس جمهوری چین در ماه جاری میلادی (آگوست) به اسلام آباد سفر خواهد کرد و مسوولان ذی ربط دو کشور درحال تصمیم گیری برای تعیین زمان دقیق این سفر هستند.

مقامات پاکستانی سفر رییس جمهوری چین به اسلام آباد را سنگ بنای اجرای قراردادهای متعدد و بزرگ بین دو کشور و اجرای طرح های بزرگ عمرانی و صنعتی چین در پاکستان می دانند.

سفر قریب الوقوع شی جین پینگ به اسلام آباد در پاسخ به دعوت رسمی «ممنون حسین» همتای پاکستانی اش انجام می شود. ممنون حسین اوایل اسفند سال گذشته (نیمه دوم فوریه 2014) سفری سه روزه به پکن داشت.

دولت چین اعلام کرده است که طی هفت سال آینده، 32 میلیارد دلار در بخش های زیرساختی و تولید انرژی در پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

رییس جمهوری چین همچنین قرار است بنا به دعوت رسمی «نارندرا مودی» نخست وزیر جدید هند، در سال جاری میلادی سفری هم به دهلی نو داشته باشد. اگرچه هنوز زمان انجام این سفر مشخص نیست اما با توجه به اینکه هند و چین به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه ای و جهانی، در بسیاری از زمینه ها از جمله گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با پاکستان رقابت های تنگاتنگی دارند، لذا سفر ˈشی جین پینگˈ به دهلی نو می تواند برای اسلام آباد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

** روابط پاکستان- چین؛ سابقه ای خوب، آینده ای روشن

پاکستان، به لطف حسن همجواری با چین، توانسته در طول سالیان گذشته روابط ممتازی در زمینه های مختلف با دومین قدرت اقتصادی جهان برقرار کند و دولت کنونی اسلام آباد نیز یکی از اصلی ترین رویکردهای خود را در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی، گسترش بیش از پیش روابط با پکن قرار داده است.

چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری پاکستان، در سال جاری میلادی چندین توافقنامه مهم به ویژه در زمینه های عمرانی با پاکستان امضا کرده که قرارداد احداث فرودگاه در بندر گوآدر در جنوب غربی پاکستان، قرارداد ساخت چند نیروگاه برق، احداث چند بزرگراه مهم و ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک در زمینه فناوری تولید انرژی برق آبی تنها برخی از قراردهای فیمابین اسلام آباد و پکن است.

چین همسایه شمالی پاکستان است و دو کشور بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک دارند.

در نیمه تیرماه سال جاری، یک هیات بلندپایه اقتصادی پاکستان متشکل از ˈاسحاق اقبالˈ وزیر برنامه ریزی و توسعه، ˈطارق فاطمیˈ دستیار ویژه نخست وزیر، ˈسلیم ستیˈ مسوول عالی امور اقتصادی و ˈنرگس ستیˈ یکی از مسوولان عالی آب و برق پاکستان برای پیگیری روند اجرای قراردادهای امضا شده میان پاکستان و چین و امضای قراردادهای جدید با طرف چینی، به پکن سفر کرد.

سفر متعدد هیات های مهم سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، خود یکی از نشانه های پیوندهای عمیق در روابط اسلام آباد و پکن محسوب می شود.

به اعتقاد کارشناسان روابط ممتاز چین و پاکستان در طول سالیان گذشته و آینده درخشان این مناسبات برد- برد، علاوه بر امتیازات فراوانی که برای دو کشور به ویژه برای پاکستان دارد، یک امتیاز بزرگ برای منطقه و یکی از عوامل تقویت ثبات منطقه محسوب می شود.

** تاریخچه مناسبات چین و پاکستان

شکل گیری روابط دیپلماتیک میان پکن و اسلام آباد به بیش از شش دهه گذشته بازمی گردد. دو کشور روابط دیپلماتیک خود را در سال 1950، یعنی سه سال بعد از استقلال پاکستان آغاز کردند.

دو کشور همچنین همکاریهای نظامی و دفاعی خود را از سال 1966 آغاز کردند و در سال 1972 به متحدان راهبردی یکدیگر تبدیل شدند. آغاز مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور نیز به اواخر دهه 1970 بازمی گردد.

پاکستان اگرچه به لحاظ بسیاری از شاخص ها ازجمله وسعت جغرافیایی، جمعیت و اقتصاد در سطح پایین تری از چین قرار دارد اما به دلیل برخورداری از توان نظامی و تسلیحات هسته ای، یکی از همسایگان قدرتمند چین محسوب می شود. چین در شرایط فعلی بزرگترین تامین کننده سلاح و تجهیزات نظامی و دفاعی مورد نیاز پاکستان است.

حجم مبادلات تجاری پاکستان و چین در سال گذشته میلادی حدود 12 میلیارد دلار بود.

چین که توانسته در سال های اخیر با ربودن گوی سبقت از آمریکا، خود را به بزرگترین شریک تجاری پاکستان تبدیل کند، اخیرا توافق هایی را با دولت اسلام آباد در زمینه توسعه انرژی هسته ای در پاکستان انجام داده که درصورت اجرایی شدن، می تواند جهش قابل توجهی در روابط دو کشور در عرصه تجارت و فناوری باشد.

** مناسبات سیاسی

اسلام آباد و پکن در زمینه روابط سیاسی نیز از سابقه خوبی برخوردارند. حمایت پکن از مخالفت اسلام آباد با دخالت نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان یکی از نشانه های سوابق روشن در روابط سیاسی دو کشور است ضمن اینکه پاکستان چین را به عنوان یک وزنه و قدرت تعادل در مقابل حضور آمریکا و ناتو می داند.

نکته مهم دیگر در روابط سیاسی پکن و اسلام آباد، ایفای نقش کلیدی پاکستان در حمایت از چین در مجامع بین المللی است. همچنین نباید نقش میانجیگری پاکستان را در ترمیم روابط چین و آمریکا در سال 1971 نادیده گرفت؛ رویدادی که برخی کارشناسان از آن به عنوان مهمترین رویداد سیاست خارجی در طول نیم قرن گذشته نام می برند.

در سال 1971، پاکستان به آمریکا کمک کرد تا زمینه سفر تاریخی ریچارد نیکسون رییس جمهوری وقت آمریکا به چین در سال 1972 فراهم شود.

تحلیلگران معتقدند که بعد از سفر سال گذشته نواز شریف نخست وزیر پاکستان به چین که در ماه ژوئیه (تیر) انجام شد و نیز سفر اسفندسال گذشته ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان به پکن، دو کشور بیش از پیش نسبت به توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری علاقه مند شده اند و در اندیشه ایجاد یک کریدور اقتصادی بین چین و جنوب آسیا و آسیای مرکزی هستند.

پاکستان اگرچه از شرق مرز مشترک طولانی با هند به عنوان یکی از قدرت های برتر جهان امروز دارد، اما با وجود تحولات مثبت اخیر در مناسبات اسلام آباد و دهلی نو و صرف نظر از اختلافات سیاسی دو طرف، همچنین با توجه به برتری چین نسبت به هند در زمینه های گوناگون از جمله برخورداری از توان بالای اقتصادی، نظامی و جایگاه ممتاز بین المللی (عضویت دایم در شورای امنیت سازمان ملل)، به نظر می رسد اسلام آباد همواره چین را به عنوان همسایه برتر و بزرگترین شریک تجاری برخواهد گزید.

آساق **1723**1392
کد N423666

وبگردی