آفتاب
جریان‌شناسی گروه‌های انحرافی جهان اسلام

رکن‌آبادی: تکفیری‌ها به خودشان هم رحم نمی‌کنند

رکن‌آبادی: تکفیری‌ها به خودشان هم رحم نمی‌کنند

یک دیپلمات ایرانی گفت: صهیونیست‌ها پیش از حمله به غزه تصور می‌کردند که با تضعیف جبهه مقاومت می‌توانند تیر آخر را شلیک کنند و موازنه وحشت را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غضنفر رکن‌آبادی در دومین روز هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با موضوع جریان‌شناسی گروه‌های انحرافی جهان اسلام با بیان این که تا به امروز 66 سال از تاسیس رژیم صهیونیستی می‌گذرد، گفت: آن‌ها در این مدت تلاش کرده‌اند که موجودیت خود را تثبیت کنند. به یهودیان از کشورهای مختلف برای مهاجرت به این منطقه در راستای زندگی بهتر و رفاه بیش‌تر وعده و وعید دادند ولی در طول این 66 سال هیچ‌گاه موج مقاومت مردم فلسطین علیه تجاوزگری اسراییل خاموش نشد.

او ادامه داد: البته در دورانی یک رکود نسبی در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل هسته‌های مقاومت در لبنان و موفقیت گروه‌های مقاومت لبنانی از جمله حزب‌الله یک روحیه جدیدی در مقاومت مردم فلسطین ایجاد شد و با افکار و نگرش‌های مختلف این باور در آن‌ها ایجاد شد که می‌توانند مقاومت کنند و این باور از بین رفت که مقاومت فایده‌ای ندارد و جز سازش راه دیگری نیست.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل در ارتباط با فلسطین و هم‌چنین جنگ‌هایی که در طول این مدت صورت گرفته از جمله جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه، گفت: صهیونیست‌ها با توجه به تحولاتی که در منطقه ایجاد شد تصور کردند که جبهه مقاومت تضعیف شده است.

رکن‌آبادی با بیان این که اقداماتی که علیه سوریه صورت گرفت در راستای تضعیف مقاومت بود، گفت: کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر پرچمدار ایجاد حقوق بشر و دموکراسی در کشوری مانند سوریه شدند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تشکیل گروه‌های تکفیری در منطقه از جمله جبهه النصره، جبهه اسلامیه و تشکیل گردان‌هایی چون حسین بن علی، ابوالفضل عباس، گفت: ریشه و آبخشور فکری این گروه‌ها وهابیون، سلفی‌ها و تکفیری‌ها هستند. آن‌ها به خودشان نیز رحم نمی‌کنند چه برسد به اهل تشیع و گروه‌های غیراهل سنت.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان این که گروه‌های تکفیری بین خودشان بر سر قدرت و مسلط شدن بر یک کیلومتر مربع و تشکیل دولت و یا حکومت اسلامی به زعم خودشان با یکدیگر دعوا و رقابت دارند و حتی به یکدیگر رحم نیز نمی‌کنند، گفت: ما شاهد حمایت سران صهیونیستی از این گروه‌ها در طی این مدت بودیم.

رکن‌آبادی اظهار کرد: در قضیه حمله مجدد صهیونیست‌ها به غزه، آن‌ها تصور کردند که با تضعیف جبهه مقاومت می‌توانند تیر آخر را شلیک کنند و موازنه وحشت را ایجاد کنند. آن‌ها معتقد بودند حزب‌الله لبنان اکنون در چند جبهه درگیر است؛ درگیری با تکفیری‌ها در سوریه، ایستادگی در برابر اسراییلی‌ها و از سوی دیگر حماس نیز با توجه به اختلافاتی که ایجاد شده دچار ضعف است و از قبل نیز تلاش کرده بودند گروه‌های مقاومت را تا آن‌جا که می‌توانند از فلسطین دور کنند.

او ادامه داد: در واقع آن‌ها گفتند با توجه به بحران سوریه و اختلاف نظری که بین جمهوری اسلامی ایران با حماس در ارتباط با سوریه رخ داده اکنون حماس تضعیف شده است. آن‌ها یک بار برای تحقق هدف خود در سال گذشته لبنان را مورد آزمایش قرار دادند که جواب نگرفتند به همین بابت برای حمله مجدد به غزه زمینه‌سازی کردند.

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان این که امروز 28 روز از بمباران غزه توسط اسراییلی‌ها می‌گذرد و مقاومت با صلابت هر چه بیش‌تر در برابر این جنایت‌ها ایستاده است، گفت: این بار نیز هم‌چون دفعات گذشته اسراییل مجبور می‌شود که به شروط مقاومت تن بدهد و در واقع آینده از آن مقاومت اسلامی و مردم فلسطین است.

رکن‌آبادی در ادامه حضور خود در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی که آیا حمایت دولت ایران از بشار اسد در ایجاد ناامنی در منطقه و ایجاد گروه داعش موثر نبوده است؟ با توجه به این که دخالت در امور کشورها مذموم است ایران چرا در امور سوریه و عراق دخالت می‌کند و از سوی دیگر مقاومت حماس تا کجا باید ادامه پیدا کند، تا نابودی کل مردم فلسطین؟ اظهار کرد: این جمله حمایت از بشار اسد را باید تصحیح کنیم. در اصول قانون اساسی ما بر دفاع از مظلوم و مواضع حق‌طلبانه تاکید شده است. ما در فلسطین از خواسته‌های حق‌طلبانه مردم دفاع می‌کنیم. در واقع اصل، حمایت از خواسته‌های حق‌طلبانه مردم است.

وی گفت: برخی می‌گویند اکثریت مردم سوریه نظام بشار اسد را نمی‌خواهند. چرا شما از آن حمایت می‌کنید؟ چندی پیش در جلسه‌ای که در لبنان با حضور سفیران برخی از کشورهای اروپایی مطرح شد آن‌ها نیز این موضوع را مطرح کردند. ما هم اعلام کردیم که ما یکسری دلایل داریم که خواسته مردم سوریه این است که این نظام حفظ شود و برای این موضوع دلیل داریم. چندی پیش مرکز تحقیقاتی دانشگاه مریلند آمریکا اعلام کرد که بر اساس تحقیقاتی که انجام داده 70 درصد مردم سوریه طرفدار بشار اسد هستند. از سوی دیگر مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی قطر که زیر نظر مادر پادشاه قطر است اعلام کرد که اکثریت مردم سوریه خواهان ماندن بشار اسد هستند این در حالی است که شما موضع قطر در مورد سوریه را می‌دانید. داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز قبل از برگزاری انتخابات سوریه اعلام کرده بود که اگر امروز انتخابات در سوریه برگزار شود 60 درصد مردم به بشار اسد رای می‌دهند.

سفیر پیشین ایران در لبنان ادامه داد: آن‌ها از ما می‌خواستند که به بشار اسد بگوییم که در انتخابات سال 2014 کاندیدا نشود. ما از آن‌ها پرسیدیم شما مگر نمی‌گفتید که این فرد اگر کاندیدا شود رای نمی‌آورد چرا می‌خواهید که کاندیدا نشود؟ آن‌ها در جواب می‌گفتند ما بررسی کردیم و دیدیم اگر کاندیدا شود رای می‌آورد. آن‌ها در نهایت گفتند که ما از قیافه بشار اسد خوشمان نمی‌آید. می‌گویند ما از اول در این قضایا گفته‌ایم بشار اسد باید برود و باید برود؛ ولی هم‌چنان او هست.

رکن‌آبادی با اشاره به خواسته مردم سوریه در راستای دموکراسی و آزادی هر چه بیش‌تر، گفت: این همه نظام دیکتاتوری که در منطقه است ولی به نظامی فشار می‌آورند و می‌خواهند برود که از مقاومت حمایت می‌کند و معلوم است که آن‌ها (دشمنان سوریه) اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

او هم‌چنین با بیان این که حمایت‌های ما به معنای دخالت نیست، گفت: مقاومت در برابر اشغالگری و قلدری امری کاملا قانونی و مشروع است. حمایت از مقاومت در برابر اشغال به معنای دخالت نیست.

این دیپلمات ایرانی هم‌چنین با تاکید بر این که مساله فلسطین و مقاومت مساله همه مسلمانان است، گفت: از سوی دیگر امنیت ملی و منافع ما ایجاب می‌کند که از مقاومت دفاع کنیم.

رکن‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه افکار وهابیت در کتاب‌ها بود ولی اکنون جنبه عملی پیدا کرده و با جنایات‌هایی که انجام داده‌اند ماهیت‌شان برای افکار عمومی جهان روشن شد، ادامه داد: اسراییل اکنون در غزه به صورت هدفمند مناطق مسکونی را می‌زند و از سکوت کشورهای عربی نیز استفاده می‌کند.

وی با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مساله فلسطین و ارائه توضیحاتی در مورد آن، در پاسخ به سوالی در ارتباط با رابطه ایران با حماس، افزود: بعد از روی کار آمدن اخوان‌المسلمین در مصر، حماس که شاخه فلسطینی اخوان است تحت فشار این جریان قرار گرفت و آن‌ها حماس را تحت فشار قرار دادند که مواضع خود را در ارتباط با سوریه مشخص کنند. اخوان‌المسلمین در مصر تصور می‌کرد اکنون که به قدرت رسیده 500 سال حکومت می‌کند ولی دیدیم که در کم‌تر از یک سال آن اتفاقات در مصر افتاد.

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: در بحث حماس و ارتباط با آن با تدبیر مقام معظم رهبری، وزارت خارجه و رییس‌جمهور مدیریت به خرج داده شد و اکنون این ارتباط برقرار است ولی این‌طور نیست که در هر زمانی یک جنبش تصمیم بگیرد که برود و بعد بیاید و فکر کند راه باز است. باید تغییر موضع و حرکتی انجام شود. در جلسات خصوصی گفته می‌شود که ما اشتباه کردیم ولی باید علنی نیز این مسائل مطرح شود. اکنون نیز این ارتباط وجود دارد ولی نه در حدی که قبل از تحولات سوریه وجود داشت.

انتهای پیام

کد N423492

وبگردی