آفتاب

پزشک انگلیسی: در غزه آخرالزمان برپاست

پزشک انگلیسی: در غزه آخرالزمان برپاست

دیوید نات، پزشک انگلیسی که به مدت 20 سال گذشته به صورت داوطلبانه در صلیب سرخ فعالیت کرده و به مناطق جنگی چون بوسنی، عراق و حال غزه سفر کرده، اوضاع در این باریکه را شبیه به آخرالزمان و روز رستاخیز می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، دیوید نات، پزشک انگلیسی اوضاع در غزه را همزمان با آغاز 72 ساعت آتش‌بس که تنها دو ساعت دوام آورد، این گونه توصیف می‌کند: روز جمعه 12 ساعت در اتاق عمل بیمارستان الشفا بودم. روز سختی بود به جای 72 ساعت آتش‌بس تنها دو ساعت این وضع ادامه داشت و به یکباره جهنمی به پا شد. دختر بچه هشت ساله‌ای را آوردند که جراحات سختی به خاطر انفجار یک بمب بر بدنش بود، حفره بزرگی در شکم، کمر، سینه و روده‌اش به وجود آمده بود اما خوشبختانه موفق شدیم با عمل جراحی او را نجات دهیم.

بسیاری از اعمال جراحی که در این مدت در غزه انجام دادم بر روی کودکان و جوانان بود. افراد را با جراحات عمیق می‌آورند که ناشی از زیر آوار ماندن یا اصابت گلوله خمپاره است.

بعد از ظهر جمعه شنیدم که گفتند بیمارستان را می‌خواهند بزنند اما در آن زمان در اتاق عمل بودم و نمی‌توانستم بیمار را ترک کنم. تنها من و یکی از همکارانم در اتاق حضور داشتیم.

جمعه شب یک جوان 25 ساله را با جراحات شدید و عمیق آوردند اما متاسفانه شش ساعت پس از عمل در آی.سی.یو جان باخت.

اگر بخواهم صادق باشم اوضاع در غزه غیرقابل فهم است. ما همواره گوش بزنگ اصابت بمب هستیم اما آنچه که هر روز انجام می‌شود، اعمال جراحی است برای نجات جان افراد.

چند روز قبل در عرض 20 دقیقه 140 تن را به بیمارستان آوردند. بر روی تخت‌های چرخ‌دار و راهروهای اورژانس بیمارستان الشفا مجروحان جنگی دیده می‌شوند. هر آنچه را که لازم باشد انجام می‌دهیم تا جان افراد را نجات دهیم، همه با یکدیگر یکسان هستند مگر آنکه بدانیم شخصی را واقعا نمی‌توان نجات داد.

هفته گذشته اوضاع غزه شبیه به آخرالزمان بود. شب بود و راکت‌ها از دریا شلیک می‌شد، تانک‌ها و بمب‌افکن‌های F-16 هرجا که می‌شد بمب پرتاب می‌کردند.

آنچه که در غزه رخ می‌دهد غیرقابل توصیف است انگار که در صحنه یکی از فیلم‌های هالیوودی هستیم. هیچیک از ما حتی نمی‌توانیم چشم بر هم بگذاریم چون به خاطر شلیک خمپاره‌ها و تانک‌ها، اتاق‌ها و تخت‌هایمان به لرزه در می‌آید.

در جریان آتش‌بس هفته گذشته غزه، صلیب سرخ فلسطین 100 جسد را به بیمارستان آورد. از مرگ برخی از آن‌ها هشت روز می‌گذشت و بوی تعفن می‌دادند.

انتهای پیام

کد N422962

وبگردی