آفتاب

اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه درباره درگیری نظامی در قره باغ

اطلاعیه وزارت خارجه ترکیه درباره درگیری نظامی در قره باغ

آنکارا - ایرنا - وزارت خارجه ترکیه با صدور اطلاعیه ای، ضمن ابراز تاسف از کشته شدن شماری از سربازان جمهوری آذربایجان در درگیری با نیروهای ارمنستان، مساله ˈقره باغˈ را مهمترین مانع برقراری صلح و ثبات در ˈقفقاز جنوبیˈ عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه ای که روز یکشنبه در تارنمای رسمی وزارت خارجه ترکیه منشتر شد، آمده است: بروز درگیری در خط تماس منطقه مورد منافشه در قره باغ که منجر به کشته شدن شماری از نظامیان شد، موجب نگرانی شدید ترکیه شده است.

وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه لاینحل ماندن مساله قره باغ شمالی، به نفع هیچیک از طرفین نیست و مانع از برقراری حسن همجواری بین همسایگان در منطقه شده است، افزود: این رویدادها یک بار دیگر نشان داد، مهمترین مانع برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی و توسعه همکاریهای منطقه ای، مساله قره باغ شمالی است که باید به فوریت راه حلی دایمی برای آن پیدا شود.

این وزارتخانه تاکید کرد که آنکارا به عنوان عضوی از ˈگروه مینسکˈ و همسایه منطقه، به تلاشهای خود برای حل مساله قره باغ و بازگشت صلح و ثبات دایمی به منطقه ادامه خواهد داد.

درگیری مرزی جمعه گذشته میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ، موجب مرگ هشت سرباز جمهوری آذربایجان شد.

این اولین واکنش رسمی ترکیه به رویدادهای اخیر در قره باغ است.

پیشتر رسانه های ترکیه از تماس تلفنی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه با ˈالهام علی افˈ رییس جمهوری آذربایجان خبر دادند که این خبر هنوز تایید نشده است.

ترکیه همواره از مواضع جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ حمایت کرده و عادی سازی روابط خود با ارمنستان را منوط به حل این مساله کرده است.

خاورم/2011**1651
کد N422814

وبگردی