آفتاب
معاون وزیر بهداشت:

شیرخواران کشور تغذیه مطلوب با شیر مادر ندارند

شیرخواران کشور تغذیه مطلوب با شیر مادر ندارند

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیرخواران کشور تغذیه مطلوب با شیر مادر ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «علی اکبر سیاری» روز یکشنبه در همایش هفته جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: هرچند وضعیت شاخص های تغذیه با شیر مادر در ایران از میانگین کشورهای در حال توسعه و میانگین جهانی بالاتر است، اما با توجه به قدمت اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر طی 23 سال گذشته، بیش از این مورد انتظار است.

وی افزود: هنوز حدود نیمی از شیرخواران از مزایای تغذیه انحصاری با شیر مادر بی بهره هستند و تغذیه نیمی از آنان با شیر مادر برخلاف دستورات قرآن کریم و توصیه های بهداشتی جهانی تا دو سالگی ادامه نمی یابد.

سیاری ادامه داد: به رغم ایجاد بیمارستان های دوستدار کودک از سال 1370 و پایش و ارزیابی مجدد هر ساله آنها، برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع شیردهی ظرف ساعت اول تولد به خوبی و بطور استاندارد اجرا نمی شود.

وی گفت: این موضوع بدین معناست که شیرخواران ما تغذیه مطلوب با شیر مادر را ندارند.

معاون وزیر بهداشت به آخرین بررسی های کشوری که به سال 89 برمی گردد اشاره کرد و گفت: شروع شیر دهی مادر در ساعت اول تولد 68.7 درصد است که از استاندارد لازم برخوردار نیست و باید آموزش های لازم در این راستا در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: براساس این بررسی ها، تغذیه انحصاری با شیر مادران در کودکان زیر شش ماه 53.1 درصد و تداوم شیردهی تا یک سالگی 84.1 و تا دو سالگی 51.1 درصد است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: انتظار می رود تغذیه با شیر مادر به عنوان یک استراتژی کلیدی در رشد، تکامل و بقای کودکان و سلامت مادران مورد توجه قرار گیرد.

از 10 تا 16 مرداد ماه هفته تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

ادامه دارد...

اجتمام(3) ** 1776 ** ن.س ** 1071
کد N422809

وبگردی