آفتاب

وزیر خارجه: همه دیدگاه‌ها برای رسیدن به همگرایی متحد شوند

وزیر خارجه: همه دیدگاه‌ها برای رسیدن به همگرایی متحد شوند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز جهان اسلام با یک واقعیت تلخی روبرو شده است که در درون یک مجموعه عظیم و قدرتمند حرکت‌های ضد اسلامی به نام اسلام، بذر افراط، تفرقه و برادرکشی را در میان کشورهای اسلامی و مردم مسلمان می‌افکنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم رونمایی از کتاب هشت جلدی دانشنامه جهان اسلام، اظهار کرد: امروز این گروه‌ها جنایات وحشیانه‌ای را در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، نیجریه و دیگر کشورهای اسلامی دامن می‌زنند و اختلاف و تفرقه را بین آنها ایجاد می‌کنند و صبغه طایفه‌گری را در جهان اسلام شکل می‌دهند. هم‌زمان با ددمنشی وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی که در غزه کودک‌کشی و پیرمردکشی را به عنوان سیاست ملی‌اش دنبال می‌کند، مسلمانان ناچارند که در برابر این ظلم و جنایت به سازمان‌های بین‌المللی پناه ببرند که سابقه‌ای جز تحمل و سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی از خود به جا نگذاشته‌اند.

وی افزود: در چنین شرایطی توجه به توانمندی‌های جهان اسلام و یک درک واقعی از امکاناتی که جهان اسلام دارد اقدامی ضروری است و به همین دلیل است که معتقدیم پروژه‌های این‌چنینی که در موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام نیز دنبال شده است و تدوین کردن این مجموعه ارزشمند را امروز از هر زمان دیگری ضروری‌تر و مورد نیازتر نشان می‌دهد.

ظریف با بیان اینکه امروز در یک شرایط ویژه بین‌المللی قرار داریم، اظهار کرد: دنیا امروز در حال گذر از یک نظام متصلب دو قطبی به یک نظام جهانی جدید است و تمامی بازیگران و کنش‌گران تمام تلاش و توان، اتکا، قدرت خلاقیت، علم و نظریه‌پردازی خود را به این معطوف می‌کنند که جهان آینده را بر اساس منافع خود ترسیم کنند و شکل دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت نظریه‌پردازی ادامه داد: نمی‌توان توقع داشت که نظریه‌پردازی فارغ از منابع قدرت و منافع آن باشد. در این شرایط حساس درک صحیح از شرایط جهانی و خودباوری مبتنی بر شناخت واقع‌بینانه از توانمندی‌های فردی، ملی و جهان اسلام می‌تواند یک وضعیت ویژه‌ای برای تاثیرگذاری ایجاد کند.

وی گفت: جهان سیال است و توان تاثیرگذاری صرفا مبتنی بر توانمندی‌های کلاسیک قدیمی نیست و نیاز است به تمام منابع قدرت شامل نرم یا سخت و یا منابع گفتمانی و معنایی قدرت رجوع کرد. باید منابع قدرتی خود را باور کنیم تا بتوانیم در این شرایط گذرا نظام جدید بین‌المللی را بر اساس نیازها، خواست‌ها و آرمان‌ها شکل دهیم. دیگران هم به همین مشغولند و بیشترین بودجه‌های تحقیقاتی برای رسیدن به هدف شناخت آینده‌ جهان و ترسیم آن در حال برنامه‌ریزی هستند.

ظریف گفت: ترسیم آینده در شکل‌گیری آن نقش دارد. نباید تصور کرد نظریه‌ها بی‌هدف هستند. نظریه‌ها معطوف به دیدگاهی منبعث از قدرت هستند و ما چاره‌ای جز این نداریم که خود در مسیر شناخت و ترسیم واقعی آینده بر اساس اهداف و آرمان‌های خود تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اگر به ندای منادیان وحدت از سراسر جهان اسلام بخصوص ندای امام راحل، مقام معظم رهبری و وحدت‌خواهان جهان اسلام به صورت جدی و برنامه عملی توجه می‌کردیم امروز گرفتار فاجعه‌ای مانند فاجعه غزه، داعش و یا افراط، ترور و خشونت در میان مسلمانان و سکوت در برابر تجاوزگران به حریم اسلام، مسلمین و فرزندان این امت بزرگ نبودیم.

وی ابراز امیدواری کرد: همه دیدگاه‌ها باید حول یک محور منسجم برای رسیدن به همگرایی متحد شوند و به یک هدف دست یابند.

ظریف تاکید کرد: وحدت باید از خود ما آغاز شود و باید جهان اسلام این توان عظیم را باور کند و حول محور قرآن کریم و رسالت نبوی گرد هم آیند.

انتهای پیام

کد N422753

وبگردی