آفتاب

اردوغان: اقدامات وحشیانه اسرائیل نسل‌کشی فاشیسم شبه هیتلری است

اردوغان: اقدامات وحشیانه اسرائیل نسل‌کشی فاشیسم شبه هیتلری است

نخست وزیر ترکیه یکبار دیگر اسرائیل را به خاطر تهاجمش به غزه محکوم کرد و جامعه بین‌الملل را به خاطر تداوم سکوتش در قبال این مساله مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در راهپیمایی کمپین انتخابات ریاست جمهوری 10 اوت خود در بالیکشیر در غرب ترکیه گفت: اسرائیل از آتش‌بس اعلام شده تبعیت نمی‌کند و ولعش برای خونریزی سیری‌ناپذیر است. اما در همین حمام خونی که به راه انداخته غرق خواهد شد. اسرائیل صدها تن از جمله سالخوردگان و کودکان را کشته و جهان تنها زمانی به این مساله توجه کرد که صدها کودک و بیش از 1500 تن در غزه کشته شدند.

اردوغان گفت: جامعه بین‌الملل باید تمایل اسرائیل برای نسل‌کشی را متوقف کند. زمانی که پلیس ترکیه به حمله اراذل و اوباش به مغازه‌های میدان تقسیم در استانبول واکنش نشان داد، رسانه‌های غربی روزها درباره آن بحث کردند. آمریکا، اروپا شما که همواره سخن می‌گویید حال کجا هستید؟ اسرائیل برای یک سرباز کشته شده می‌گرید شما درباره این سرباز سخن می‌گویید اما چه کسی تاوان شهادت 1500 فلسطینی را می‌پردازد؟

نخست وزیر ترکیه با اعلام اینکه بعضی گروه‌ها در کشور نیز تلاش‌های آنکارا را در غزه مخدوش می‌کنند، ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند ترکیه همچنان خاموش بماند.

اردوغان همچنین در سفر خود به استان وان در شرق ترکیه با اشاره به جایزه کنگره یهودیان آمریکا در سال 2004 که به وی اعطا شد، گفت: اگر از این اقدامات وحشیانه، این نسل‌کشی فاشیسم شبه هیتلری و رژیم کودک‌کش حمایت می‌کنید، جایزه‌تان را پس بگیرید.

جک روزن، رئیس کنگره یهودیان آمریکا هفته گذشته در نامه‌ای سرگشاده به اردوغان از وی خواست تا جایزه خود را پس بدهد.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: چه تفاوتی میان اقدامات اسرائیل و آنچه که نازی‌های هیتلر انجام دادند وجود دارد؟ اگر این نسل‌کشی نیست پس چه توضیحی برای حملات اسرائیل علیه غزه دارید؟ این یک اقدام نژادپرستانه و فاشیستی است و روح هیتلر را زنده نگه می‌دارد.

اردوغان با اشاره به پناه دادن یهودیان توسط امپراطوری عثمانی در قرن 15 گفت: آیا خجالت نمی‌کشید؟ چقدر بی‌احساس و بی‌اخلاق هستید. این ما هستیم که از یهودیان در خاکمان دفاع می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا ایمن زندگی کنند.

انتهای پیام

کد N422641

وبگردی