آفتاب
استاد دانشگاه بردفورد در گفتگو با مهر:

تغییر بنیادین سیاست خارجی آمریکا در قبال اسرائیل را شاهد نیستیم/ ریشه اختلافات نتانیاهو و اوباما ایران است

تغییر بنیادین سیاست خارجی آمریکا در قبال اسرائیل را شاهد نیستیم/ ریشه اختلافات نتانیاهو و اوباما ایران است

استاد روابط بین الملل دانشگاه بردفورد انگلیس با اشاره به اختلافات اوباما و نتانیاهو معتقد است این اختلافات نشانه تغییر بنیادین سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیم اسراییل نیست.

در پی تنش های ایجاد شده در روابط کاخ سفید و تل آویو گروهی از تحلیلگران از جمله آنهایی که معتقد به دیدگاه مشایمر و والت می باشند بر این باورند که حمایت های بی قید و شرط آمریکا از عملکردهای رژیم اسراییل در عرصه جهانی و بین المللی اسیب هایی به جایگاه آمریکا و در منطقه به ویژه در جهان اسلام به وجود آورده است. این عده معتقد هستند با اینکه تغییر سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیم اسراییل بسیار سخت و مشکل است اما باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن توانسته است تغییراتی زیرکانه در سیاست های آمریکا در قبال رژیم اسراییل ایجاد کند.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر "افشین شاهی" استاد روابط بین الملل دانشگاه بردفورد انگلستان انجام داده است که در ذیل آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نشانه های تغییر پارادایمیک (بنیادین) سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیم اسراییل مشاهده می شود یا خیر گفت: بر کسی پوشیده نیست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل روابط بسیار پر تنشی با باراک اوباما دارد و بسیاری از جمهوری خواهان راست گرا هم اوباما را به همراهی اندک با اسراییل متهم می کنند. در چند سال گذشته تنشهایی بین نتانیاهو و باراک اوباما رخ داده است بطوریکه در سال 2012 باراک اوباما از دیدار با نتانیاهو که به آمریکا سفر کرده بود خودداری کرد.

وی درباره ریشه اصلی اختلافات بین کاخ سفید و تل آویوو در ادامه افزود: در واقع سیاست های باراک اوباما در قبال ایران به ویژه بعد از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران سرمنشاء اختلافات و تنش های آمریکا و اسراییل بوده است. نتانیاهو همواره به دولت اوباما درباره دیپلماسی که در قبال ایران در پیش گرفته است هشدار داده است و قویترین لابی اسراییل در واشنگتن (AIPAC) نیز نتوانسته است در تصمیمات اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران تاثیرگذار باشد.

دکتر شاهی در خصوص ناتوانی قویترین لابی رژیم صهیونیستی در تحمیل دیدگاه های خود به رییس جمهور آمریکا گفت: این مسئله خودش به تنهایی اتفاقی جالب است. AIPAC خواستار تحریم های شدیدتر علیه ایران است در حالیکه باراک اوباما خواستار راهکار دیپلماتیک با ایران است.

وی در ادامه افزود: با گفتن این حرف ها البته نمی توان گفت که تغییر بنیادین در سیاست خارجی آمریکا در قبال اسراییل ایجاد شده است و با وجود تنش های ذکر شده آمریکا همچنان به اسراییل متعهد است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اسراییل هنوز بزرگترین دریافت کننده کمک های آمریکا در جهان است بطوریکه سالانه 3 میلیارد دلار کمک از واشنگتن دریافت می کند. اما کمک های آمریکا به اسراییل فراتر از کمک مالی است بطوریکه آمریکا همواره مانع از فشار به اسراییل می شود و قطعنامه های شورای امنیت درباره اقدامات غیرقانونی اسراییل را وتو می کند. در واقع برای کسانی که در آمریکا انتخاب می شوند انتقاد از اسراییل اقدامی نادر است. از همه مهمتر این که سلاح هایی که اسراییل با آنها غزه را بمباران می کند سلاح هایی هستند که از محل مالیات مردم آمریکا تهیه شده اند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود تمامی اختلافات و تنش هایی که ذکر شد نمی توان گفت که تغییر بنیادین در سیاست آمریکا در قبال اسراییل ایجاد شده است.

-----------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N422316

وبگردی