آفتاب

شیر مادر؛ بهترین الگوی رشد و تکامل کودک را فراهم می‌کند

شیر مادر؛ بهترین الگوی رشد و تکامل کودک را فراهم می‌کند

‌مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: شیر مادر کامل‌ترین غذا تا پایان شش ماهگی است و بهترین الگوی رشد و تکامل کودک را فراهم می کند.

مریم پور آدینه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی افزود: شیر مادر تمام نیازهای شیر خوار را تا پایان شش ماهگی تامین می‌کند، به گونه‌ای که شیرخوار در این مدت به آب و هیچ نوع ماده غذایی دیگر نیاز ندارد.

وی افزود: آغوز یا شیر روزهای نخست که زرد رنگ و غلیظ است، حاوی مواد مغذی و عوامل ایمنی است که موجب مصونیت و محافظت شیر خوار در برابر عفونت‌ها می شود.

وی تصریح کرد: تامین کامل نیازهای غذایی بدن کودک با شیر مادر متناسب با قدرت هضم و گوارش بدن او شکل می‌گیرد و علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای، نیازهای عاطفی روانی کودک نیز برآورده می شود.

وی، تغذیه با شیر مادر را ضامن سلامتی بیان کرد و توضیح داد: تغذیه با شیر مادر از ابتلا به بیماری‌های مختلف نظیر سرطان، دیابت، آسم، اگزما، آلرژی و عفونت‌های مختلف گوارشی و تنفسی پیشگیری می‌کند.

وی با بیان این که شیر مادر، در تقویت و افزایش هوش موثر است، خاطرنشان کرد: تغذیه با شیر مادر، فرد را درمقابل بیماری‌های مختلف هم چون افزایش کلسترول و فشار خون، بیماری‌های قلبی وعروقی و کلیوی در بزرگسالی محافظت می‌کند و میزان آن را به حداقل می رساند.

پور آدینه افزود: شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان نارس، کم خون و یا مبتلا به بیماری‌های مختلف نظیر عفونت های گوش و مشکلات گوارشی است.

وی ادامه داد: شیر مادر علاوه بر پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های عفونی، در درمان بسیاری از بیماری‌های شیرخواران نقش بسزایی دارد.

وی با بیان این‌که خطر بروز چاقی در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بسیار کمتر است، تصریح کرد: به دلیل مقدار چربی مناسب شیر مادر، شیرخوار به طور کامل با شیر مادر سیر می‌شود، پرخوری نمی‌کند در نتیجه در دوره بزرگسالی خطر چاقی بسیار کاهش می یابد.

وی گفت: امنیت روانی و رابطه عاطفی قوی در بزرگسالانی که در کودکی با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به وفور مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

کد N422241

وبگردی