آفتاب

نصب 481 راکتور جدید در نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در سال 2014

نصب 481 راکتور جدید در نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در سال 2014

وب‌سایت رسمی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: در سال 2014 تاکنون 481 راکتور جدید در نیروگاه‌های هسته‌ای مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اکولوژیست بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2014 تعداد 481 راکتور جدید در نیروگاه‌های هسته‌ای نصب شده است که تعداد 73 راکتور هسته‌ای دیگر نیز تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرارخواهد گرفت،همچنین به گفته مقامات رسمی سازمان انرژی اتمی، تا پایان سال 2030 میلادی استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان منبع تولید انرژی در جهان، رشد قابل توجهی خواهد داشت.

همچنین تا پایان سال 2030 تعداد 74 راکتور بسته و تعداد 272 راکتور هسته‌ای جدید آغاز به کار خواهند کرد که به دلیل بالارفتن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای ظرفیت تولید انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

در همین رابطه، با توجه به نیاز شدید جهان به انرژی، به نظر می‌رسد انرژی هسته‌ای در مقایسه با منبع‌های انرژی مثل انرژی باد و خورشید،‌ منبع مطمئن‌تری برای جایگزینی با انرژی‌های فسیلی تجدیدناپذیر است. همچنین استفاده از انرژی هسته‌ای برای تولید برق،‌ باعث کاهش آلودگی محیط زیست و گرم شدن جو زمین می شود.

با توجه به آمار منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، تولیدات هسته‌ای از سال 2006 تاکنون روند نزولی داشته است و در حال حاضر فقط 10 درصد انرژی موردنیاز جهان را تأمین می‌کند، درحالی‌که استفاده از نور خورشید و باد برای تولید انرژی در مقایسه با سال 2012، 35 درصد افزایش داشته است؛‌ به نظر می‌رسد استفاده از منبع‌های انرژی تجدیدپذیر،‌ به خصوص انرژی خورشیدی در حال افزایش است.

در بحث اقتصادی نیز با توجه به آنکه انرژی خورشیدی بستگی به نور خورشید دارد و در هر کیلووات، انرژی کمتری تولید می‌کند، انرژی هسته‌ای با آنکه بسیار هزینه‌بر است ولی در ابعاد بزرگ به صرفه‌تر از انرژی خورشیدی است.

در این زمینه،‌ دو کشور چین و روسیه با بهره‌برداری سالانه 10 تا 15 راکتور هسته‌ای، پیشتاز هستند.

انتهای پیام

کد N422232

وبگردی