آفتاب

کاشفی: منتقدان به جای تشویق شدن، مجرم نامیده می‌شوند

کاشفی: منتقدان به جای تشویق شدن، مجرم نامیده می‌شوند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: گاه نقد را با نفی اشتباه می‌گیریم و زمانی که انتقاد درستی مطرح می‌شود به جای اینکه فرد نقاد را تشویق کنیم او را مجرم می‌نامیم و برای چنین شخصی از الفاظی استفاده می‌کنیم که در چارچوب اسلامی و قانونی ایراد دارد.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در قانون اساسی که برگرفته از ارزش‌ها و اخلاق اسلامی است این موضوع مورد توجه قرار گرفته که باید با همدلی، همراهی و خوش‌بینی و به دور از هر نوع برخورد حذفی به مسائل سیاسی نگاه کرد.

وی در همین راستا یادآور شد: در قرآن کریم نیز این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است که در مقابل اشتباهات دیگران نحوه برخورد درستی داشته باشیم و روش‌هایی را اتخاذ کنیم که باعث جذب افراد شود.

کاشفی با بیان اینکه "لازم است با گفت‌وگو، تعامل و روش‌های اخلاقی مسیر را پیش ببریم"، افزود: باید دانست که مهم‌ترین سرمایه یک جامعه، نیروی انسانی آن است؛ حال اگرچه همه نیروها دارای حق و حقوق هستند اما نیروهای تأثیرگذار باید بتوانند گفت‌وگو و تعامل داشته باشند و با ایجاد همدلی و اتحاد و انسجام، قدرت ملی به نوعی شکل یابد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اگر احساس نشاط و اعتماد به یکدیگر و همچنین هم‌افزایی در جامعه وجود نداشته باشد تفرقه شکل می‌گیرد و افراد دائم با برخوردهای توهم‌آمیز و نشأت گرفته از توطئه نسبت به یکدیگر برخورد می‌کنند که این رویکرد موجب از دست رفتن قدرت ملی خواهد شد و نشاط، شادابی، اعتماد، رشد و توسعه را از دست خواهیم داد.

وی همچنین تاکید کرد: دولت باید زمینه‌ای فراهم کند تا تمام نخبگان و فرهیختگان کشور زیر چتر قانون اساسی با در نظر گرفتن اخلاق و ارزش‌های اسلامی در جهت پیشبرد جامعه در زمینه مسائل داخلی و خارجی گام بردارند و به حل مشکلات موجود کمک کنند.

کاشفی همچنین با تاکید بر اینکه همه باید در مسیر پیشبرد جامعه و نگاه به سوی آینده، خود را مسئول بدانیم"، اظهار کرد: باید به جای مانع ایجاد کردن سعی کنیم موانع را رفع کنیم که این مسأله با برخوردهای کاملاً قانونی، اخلاقی، تعاملی و تفاهمی این موضوع امکان‌پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: وقتی به قانون توجه نمی‌کنیم و حاضر نیستیم رقیب را بپذیریم و نمی‌خواهیم با رقیب خود را رشد بدهیم و نمی‌دانیم که رقابت سالم رشد می‌آورد، در نتیجه به برخوردهای حذفی روی می‌آوریم. باید دامنه دید خود را وسیع کنیم و به همه به عنوان دشمن نگاه نکنیم و معیار قانون اساسی و روش‌های اخلاقی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی را مورد توجه قرار دهیم. با در نظر گرفتن چنین رویکردی نوع نگرش ما نیز تغییر خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به برخی برخوردها در مواجهه با فعالان سیاسی یا رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: در رابطه با فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی در قانون اساسی وجود دادگاه علنی و هیأت منصفه لحاظ شده است؛ ضمن اینکه جرم سیاسی نیز باید تعریف شود و معلوم شود آیا هر کسی که انتقاد می‌کند مجرم است یا اینکه باید منتقدان را تشویق کنیم؟

کاشفی در پایان گفت: گاه نقد را با نفی اشتباه می‌گیریم و زمانی که انتقاد درستی مطرح می‌شود به جای اینکه فرد نقاد را تشویق کنیم او را مجرم می‌نامیم و برای چنین شخصی از الفاظی استفاده می‌کنیم که در چارچوب اسلامی و قانونی ایراد دارد. این ظلم است که به افرادی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند واژه‌هایی را نسبت می‌دهیم در حالیکه خود این افراد می‌گویند قانون اساسی را قبول دارند و در چارچوب آن فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N422105

وبگردی