آفتاب
سفیر سابق آمریکا در افغانستان:

"کمک نظامی آمریکا به پاکستان صرف مقابله با هند می‌شود"

"کمک نظامی آمریکا به پاکستان صرف مقابله با هند می‌شود"

یک دیپلمات سابق آمریکایی خطاب به قانون‌گذاران این کشور گفت: بخش عمده کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان به جای آن که صرف مبارزه با تروریست‌ها شود، برای خرید تجهیزات نظامی به منظور رویارویی با هند هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، رونالد نیومن، سفیر سابق آمریکا در افغانستان در اظهاراتش در مقابل یک کمیته کنگره آمریکا عنوان کرد: پاکستان کشوری است که در بسیاری از زمینه‌ها در آستانه تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده است.

وی همچنین تأکید کرد که واحد مقابله با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا، پاکستان را به عنوان کشوری که بالاترین سطح از حوادث تروریستی را نسبت به هر کشوری در جهان دارد قرار داده است.

وی افزود: تقریبا همه این حوادث با هیچ‌یک از جنبه‌های افغانستان مرتبط نیستند. بسیاری از آن‌ها در مناطقی رخ دادند که هیچ ارتباطی با مناطق قبیله‌نشین فدرال ندارند.

نیومن همچنین عنوان کرد: اقتصاد پاکستان به دلیل فشارهای جمعیتی و به دلیل آن که این کشور عملا به نسبت هر کشوری در جهان کمترین هزینه را در زمینه تحصیلات صرف می‌کند، با بحران روبرو است. پاکستان کشوری است که در بسیاری از زمینه‌ها در آستانه تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده قرار دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: پاکستان همچنین کشوری است که ما ظاهرا راهبرد خود در افغانستان را به آن وابسته نکردیم. تقریبا در گزارش دفاعی چهارساله آمریکا نامی از پاکستان برده نشده است. در سخنرانی وست پوینت باراک اوباما نیز اشاره‌ای به پاکستان نشده است و ما به طور جدی در حال کاستن از میزان کمک‌ها به پاکستان هستیم.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان همچنین گفت: بخش عمده کمک‌های نظامی ما به پاکستان هرگز صرف مبارزه با تروریسم نشده است بلکه صرف خرید تجهیزات برای نبرد با هند شده است. همچنین در حوزه اقتصادی نیز همچون مورد افغانستان ما به رغم تلاش‌های کنگره در 10 سال گذشته هرگز حتی یک گزارش از سوی آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در توضیح مزیت‌ها و کارایی کمک اقتصادی به پاکستان نداشته‌ایم و صراحتا مشخص نیست که این برنامه کمکی درباره چیست.

همچنین مایکل اوهان لن، مدیر بخش تحقیقات برنامه سیاست خارجی موسسه بروکینگز آمریکا هشدار داد، با سقوط افغانستان گروه‌هایی نظیر لشکر طیبه پاکستان که عامل حملات تروریستی سال 2008 بمبئی بود می‌تواند محل فعالیت دیگری به منظور اجرای عملیات‌های خود داشته باشند.

انتهای پیام

کد N422050

وبگردی