آفتاب

عطوان: کشتار اسرائیل در غزه لکه ننگی بر پیشانی سران عرب است

عطوان: کشتار اسرائیل در غزه لکه ننگی بر پیشانی سران عرب است

خبرگزاری تسنیم نوشت:

نویسنده و تحلیلگر عرب از موضع اخیر شاه سعودی درقبال جنایات اسرائیل و عدم ارایه هرگونه راهکار عملی برای مقابله با آن به شدت انتقاد کرد و گفت: کشتارهای کنونی در غزه لکه ننگ دیگری بر پیشانی رژیم‌های عرب و سران آنهاست.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر عرب در سرمقاله خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم به بررسی سخنان اخیر شاه سعودی درباره غزه و مواضع این کشور در طول تجاوزگری ارتش رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین در نوار غزه پرداخت و نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی حوادث غزه را یک کشتار گروهی و جنایت جنگی علیه بشریت توصیف کرد و با خون فلسطینیانی که در کشتار گروهی ریخته می شود، ابراز همدردی کرد اما نگفت که چگونه می توان با این کشتار مقابله کرد و نقش کشورش در این زمینه چیست؟
عبدالباری عطوان افزود: من سخنان بعد از ظهر جمعه شاه سعودی را دنبال کردم؛ به این امید که وی در آن خواستار برگزاری نشست اضطراری سران عرب با حضور وزیران دفاع عرب و روسای ستاد ارتش های آنها یا حتی خواستار نشست فوری وزیران خارجه عرب شود اما مایوس شدم زیرا حتی عبارت اسرائیل متجاوز و تروریسم دولتی آن نیز به هیچ وجه در سخنرانی شاه سعودی ذکر نشد و چه بسا کسانی که این سخنرانی را برای شاه نوشتند تا او بخواند به طور عمدی از ذکر این عبارت خودداری کردند اما همزمان به طور مفصل (در این سخنرانی) به انواع تروریسمی که به اسم اسلام صورت می گیرد، اشاره کردند.
وی افزود: درحالی که شاه سعودی سخنرانی خود را ایراد می کرد و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای استقبال از آن شتاب کرد، جنگنده های اسرائیلی در نقض وحشیانه آتش بس به خانه های مسکونی در شهر رفح در جنوب نوا غزه حمله کردند و بیش از 60 غیرنظامی را به قتل رساند که یک سوم آنها کودک و شیرخوار بودند و سه کودک نیز در شمال نوار غزه سوختند و به قتل رسیدند.
این نویسنده تصریح کرد: آنچه اسرائیل را به قتل شهروندان فلسطینی و ویران کردن نوار غزه در طول چهار هفته گذشته تشویق کرده است؛ همان سکوت کشورهای عربی است که شاه سعودی از آن سخن گفت و آن را محکوم و توجیه ناپذیر خواند اما خود شاه سعودی این سکوت را با هشدار دادن به اسرائیل درخصوص لزوم آتش بس فوری و بدون قید و شرط و تهدید به استفاده فوری از سلاح نفت - آنطور که ملک فیصل بن عبدالعزیز برادرش در جنگ رمضان سال 1973 میلادی انجام داد- نشکست.
وی با اشاره به حجم ویرانی در نوار غزه و شمار شهدا بویژه کودکان و 10 هزار زخمی در بیمارستانهای غزه در سایه کمبود شدید تجهیزات پزشکی و اقدام مصر به عنوان همپیمان عربستان در بستن گذرگاه رفح به روی کاروان های پزشکی و امداد رسان و تجهیزات درمانی و دارویی نوشت: این نکته جالب توجه است که سخنرانی شاه سعودی که از سکوت عربی و بین المللی انتقاد کرد و شک داریم که خود شاه به طور کامل - پیش از قرائت- از آن مطلع بوده باشد، با چهار هفته تاخیر صورت گرفت. ما در طول این چهار هفته هیچ گونه موضع رسمی عربستان را درقبال کشتارهای اسرائیل در نوار غزه نشنیدیم؛ موضعی که در سطح جایگاه عربی و اسلامی عربستان باشد. همه آنچه شنیدیم یا بهتر بگویم خوانیدم همان مقاله شاهزاده ترکی فیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی سعودی بود که در آن مقاومت فلسطین را بسیار مورد شماتت قرار داد و مسئولیت این جنگ و تبعات آن را متوجه این مقاومت کرد.
عبدالباری عطوان تاکید کرد: کشتارهای کنونی اسرائیل در نوار غزه لکه ننگ دیگری بر پیشانی رژیم های عرب و سران آنها است که همگی سکوت اختیار کرده اند و ترجیح داده اند که روی خود را به سمت دیگری برگردانند و فراتر از آن، برخی از آنها نیز در روز روشن با تجاوزگری اسرائیل همدست شدند و اگر هم برخی از آنها از اسرائیل و ارتش آن خشمگین شدند؛ این امر به خاطر کشتارهای اسرائیل در نوار غزه نبود بلکه به این خاطر بود که اسرائیل ماموریت خود را به سرعت در چند روز معدود در این منطقه به پایان نبرد.
این نویسنده در اشاره به مواضع خوب کشورهای آمریکای لاتین درقبال کشتار رژیم اسرائیل در نوار غزه در مقایسه با سران عرب نوشت: رهبران مسیحی در آمریکایی لاتین که دهها هزار کیلومتر دور از غزه بودند، سفارتخانه‌ها را بسته و سفرای رژیم اسرائیل را از کشورشان بیرون کردند و از پذیرش کودکان زخمی و کودکان یتیم در کشورشان برای همبستگی با مردم فلسطین استقبال کردند اما در مقابل، حتی یکی از سران عرب چنین اقدامی نکرد یا پل هوایی برای انتقال زخمی ها به بیمارستانهای کشورش برقرار نکرد بلکه کاملا برعکس، مصر همپیمان خودشان را به بستن مرزها با نوار غزه تشویق کرد و مسئولیت کشتار را متوجه قربانی کرد و جلاد را از هرگونه سرزنشی معاف دانست.
وی با اشاره به اینکه "این سران عرب یا اکثر آنها با ارزش هایی نظیر شهامت، کرامت و فداکاری و اکرام بیگانه هستند" تاکید کرد: نوار غزه دارای مقاومتی است که از این منطقه محافظت می کند. نوار غزه دارای مردانی است که از آن دفاع می کند. نوار غزه دارای زنانی است که دلاوران بیشتری را به دنیا خواهند آورد و این منطقه فقط در مقابل خداوند عز و جل سرتعظیم فرو خواهد آورد.

4949

کد N421900

وبگردی