آفتاب

روسیه و اعلام جنگ تجاری به اتحادیه اروپا

روسیه و اعلام جنگ تجاری به اتحادیه اروپا

مقامات روسی روز گذشته مقررات جدیدی مبنی بر ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از لهستان را وضع کردند.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر از اروپا، مقامات بهداشت غذایی روسیه اعلام کرده اند که میوه ها و سبزیجات وارد شده از لهستان دارای میزان بالاتر از حد استاندارد نیترات و سایر مواد غیر مجاز است.

سطح صادرات میوه و سبزیجات از لهستان به روسیه حدود یک میلیارد و سیصد میلیون یورو در سال برآورد می شود و روسیه بزرگترین بازار میوه و سبزیجات صادراتی لهستان است. کل واردات میوه و سبزیجات روسیه از اتحادیه اروپایی حدود دو میلیارد یورو برآورد می شود که ممکن است تمامی آن تحت تاثیر محدودیت واردات قرار گیرد.

کارشناسان، این اقدام روسیه را واکنشی به تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه دانسته اند. در واقع روسیه می کوشد که با وضع این مقررات اقتصاد اعضای اتحادیه اروپایی را تحت فشار قرار دهد. لهستان از جمله کشور هایی بود که مواضع روسیه را در ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و بحران اوکراین محکوم و در چارچوب اتحادیه اروپا به تحریم روسیه اقدام کرد. 

در واقع بر اساس نظر تحلیلگران روسیه به لهستان به عنوان یکی از مناطق نفوذ سنتی خود این پیام را می فرستد که همراهی با تحریمهای اتحادیه اروپایی برای این کشور هزینه ساز خواهد بود. به نظر می رسد این اقدام به همراه تجدید نظر روسیه در قیمت انرژی صادراتی به برخی کشورهای اروپایی آخرین اقدامات آنها در برابر تحریمهای غربی ها نبوده و آنها از اهرمهای دیگری نیز استفاده کنند.

در واکنش به این اقدام سیاستمداران لهستانی، تاثیر این ممنوعیت را بر اقتصادشان محدود دانسته اند و در عین حال از اتحادیه اروپا برای جبران خسارتهای احتمالی کمک خواسته اند. همچنین برخی کاربران لهستانی شبکه های اجتماعی با به اشتراک گذاری تصاویر سیب(مهمترین کالای صادراتی کشاورزی لهستان) نارضایتی خود را از تصمیم روسیه نشان می دهند.

در مقابل روسها می کوشند تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت واردات میوه و سبزی از لهستان را که بخش عمده ای از بخش کشاورزی این کشور را تحت تاثیر قرار داد را صرفا فنی و کارشناسی معرفی کرده و آن را بی ارتباط با تحریهمای جدید غرب علیه روسیه بدانند.

کد N421289

وبگردی