آفتاب

تولد 9 راس گوزن زرد در زیستگاه های طبیعی ایلام

تولد 9 راس گوزن زرد در زیستگاه های طبیعی ایلام

ایلام- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: از ابتدای امسال، 9 راس گوزن در سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی این استان متولد شده اند.

«غلامحسین کاظمی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شمار گوزن های سایت ایلام اکنون به 41 راس افزایش یافته است.

وی افزود: هفت راس گوزن نر، 17 راس گوزن ماده بالغ، هشت گوزن نابالغ و 9 راس نوزاد در این سایت نگهداری می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: این گوزن ها از نوع «گاوسانان» بوده که در شهریورماه جفت گیری می کنند و از فروردین تا خرداد هر سال در هر زایمان یک گوساله به دنیا می آورند.

وی بیان کرد: سایت گوزن زرد ایرانی ایلام کار خود را از سال 1386 با ورود شش راس آغاز کرد و خوشبختانه در این مدت با توجه به شرایط جغرافیایی استان یکی از موفق ترین سایت های گوزن کشور بوده است.

کاظمی گفت: این گوزن ها بومی «جزیره اشک» دریاچه ارومیه هستند که به علت خشکیدگی این دریاچه با مشکل انقراض مواجه شدند.

وی اضافه کرد: ایلام یکی از معدود استان هایی بود که برای تکثیر و مقابله با انقراض این حیوان انتخاب شد و نکته قابل توجه اینکه این حیوان به خوبی خود را با شرایط جغرافیایی استان تطبیق داد.

کاظمی گفت: هیچگونه مرگ و میر گوزن های بالغ یا خردسال از ابتدای شروع به کار این سایت تاکنون رخ نداده و در مقایسه با سایر استان های کشور موفق ترین سایت کشور محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام، هدف از راه اندازی مرکز حمایت از گونه در حال انقراض را تکثیر، ازدیاد و رهاسازی آنها در طبیعت عنوان کرد.

استان ایلام یکی از زیستگاه های متنوع حیاط وحش بوده که تاکنون 194 گونه پرنده، 34 پستاندار، 34 خزنده و 39 گونه ماهی در آن شناسایی شده است. ک/3

591/540
کد N421022

وبگردی