آفتاب
مشاور مقام معظم رهبری:

با التزام به امور مذهبی و اخلاقی در جلسات نیاز به تفکیک جنسیتی نیست

با التزام به امور مذهبی و اخلاقی در جلسات نیاز به تفکیک جنسیتی نیست

صبح امروز هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با شعار «امید، نشاط، معنویت» از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این همایش ابومحمد مرتضوی رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور طی سخنانی با اشاره به نقش ارزشمند علم برای بشر ، و با بیان این‌که مکتب ما علم را به دو قسم علم نافعه و غیرنافعه تقسیم می‌کند، گفت: حضرت علی (ع) اخلاق را چاشنی علم می‌کند. حضرت علی (ع) تاکید دارد که عالم دارای جایگاه و حریم است و یک عالم و دانشمند هر کاری را نمی‌تواند و نباید انجام دهد.

رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور با اشاره به استفاده ابزاری که امروز از علم صورت می‌گیرد و این علم بعضا در اختیار کارتل‌ها و کمپانی‌های بزرگ قرار داده شده است، ادامه داد: چه بسا عالمانی بودند که جهل‌شان آنها را کشته است. علم همراه‌شان بوده، ولی این علم نتوانسته دوای درد آنها باشد؛ چرا که به همراه این علم، جهل نیز داشته‌اند.

مرتضوی با بیان این‌که اکنون در این جلسه در فضای علم و دانش هستیم، گفت: از این همایش علیرغم مشکلاتی که وجود داشت استقبال خوبی صورت گرفت و حدود 430 نفر از دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای حضور در این همایش ثبت‌نام کردند و ما مجبور شدیم که از دانشجویان ثبت‌نام کننده افرادی را گزینش کنیم به نحوی که از هر کشوری یک نماینده در این همایش داشته باشیم و افرادی را انتخاب کنیم که در سال‌های قبل در این همایش شرکت نکرده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که برای ما دانشجویانی که دارای مقاله علمی و اختراع علمی بودند اولویت داشتند، گفت: همان‌طور که می‌دانید این هشتمین همایش است و من از شما دانشجویان و اساتید محترم می‌خواهم نظرات خود را در مورد کم و کیف این همایش و وضعیت آن ارائه دهید چرا که ما تلاش داریم که این همایش خروجی خوبی داشته باشد.

رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور همچنین با بیان این‌که سه روز این همایش در تهران برگزار خواهد شد، تاکید کرد: سه روز دیگر این همایش در مشهد برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم افتتاحیه هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور عبدالحسین روح‌الامینی دبیر این همایش با اشاره به اهمیت ارتباط بین دانشجویان ایرانی خارج از کشور با داخل ، گفت: در واقع باید کریدوری برای انتقال تجارب در راستای ساختن کشور بین دانشجویان ایرانی خارج از کشور و داخل کشور ایجاد شود و این همایش می‌تواند این نقش را ایفا کند.

وی با بیان این‌که دانشجویانی از 28 کشور در این همایش حضور دارند، گفت: از بین دانشجویان ثبت‌نام کننده 109 نفر برای حضور در این همایش پذیرفته شده‌اند که 28 نفر آنها خانم و 81 نفر آنها آقا هستند.

دبیر هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با بیان این‌که از کشورهایی مانند روسیه، پرتغال، آذربایجان، مالزی و چین بیشترین دانشجوی شرکت‌کننده در این همایش را داریم، گفت: از کشورهایی مانند اتریش، تایلند، فیلیپین، آمریکا، ارمنستان، صربستان و ... کمترین دانشجوی شرکت‌کننده در این همایش را داریم به نحوی که از هر کدام از این کشورها یک نفر حضور دارد.

روح‌الامینی همچنین به برنامه‌های این همایش در مدت سه روزی که در تهران برگزار می‌شود اشاره کرد و افزود: در طول این سه روز بحث‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی مورد توجه قرار می‌گیرد و سخنران‌هایی در ارتباط با این موضوعات در همایش حضور پیدا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد اژه‌ای نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان اروپا نیز در نشست اولین روز هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در سخنان خود با اشاره به چگونگی ایجاد اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا قبل از انقلاب با همکاری شهید بهشتی، گفت: شهید بهشتی در مورد این اتحادیه و فعالیت آن حساسیت زیادی نشان می‌دادند و برایشان این اتحادیه بسیار مهم بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های گوناگون اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا قبل از انقلاب، تصریح کرد: برخی از نشست‌های این اتحادیه با پیام امام برگزار می‌شد به نحوی که یک بار شش صفحه ایشان پیام برای نشست این اتحادیه فرستادند و این پیام تبدیل به مانیفستی برای فعالیت دانشجویان شد.

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان اروپا با اشاره به دیدگاه‌های شهید بهشتی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های اسلامی، گفت: شهید بهشتی بیشتر اعتقاد داشتند که هدف یک جامعه نمونه اسلامی باید هدف انجمن‌های اسلامی باشد. جامعه نمونه‌ای که در آن اسلام و تعالیم اسلامی حاکم باشد.

وی با بیان این‌که شهید بهشتی اعتقاد داشتند تعالیم اسلامی تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد و باید در تمام امور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... مبنا باشد، یادآور شد: شهید بهشتی تاکید داشتند که باید شناخت از اسلام به عنوان یک ایدئولوژی تمام‌جانبه باشد و یکی از انحرافات منافقین این بود که می‌گفتند اسلام دینی است که با علم درگیری و تعامل ندارد و ما علم مبارزه را از مارکسیسم می‌گیریم.

اژه‌ای با بیان این‌که شهید بهشتی تاکید داشتند که در این تشکل‌ها باید شاهد تقویت ایمان باشیم و هر چه بیشتر بر ایمان تکیه شود، افزود: در طول این سال ها هر جا ضربه خورده‌ایم از بی‌ایمانی بوده و هر جا پیروزی داشته‌ایم ناشی از ایمان بوده است.

وی با تاکید بر این‌که از نگاه شهید بهشتی برخوردها در این تشکل‌ها باید محبت‌آمیز و صریح باشد و در آن شاهد رفتار توهین‌آمیز و کینه‌ورزانه نباشیم و در واقع سیاسی برخورد نکنیم، گفت: از طرف دیگر باید تحمل شنیدن انتقاد نیز افزایش پیدا کند.

وی همچنین به اهمیت انضباط تشکیلاتی اشاره کرد و گفت: تشکل‌ها باید فعالیت‌شان قاعده‌مند و بر اساس انضباط باشد. من به عنوان یکی از داغداران فاجعه 7 تیر معتقد هستم که اگر انضباط تشکیلاتی وجود داشت ما با این فاجعه روبرو نمی‌شدیم و این اتفاق نمی‌افتاد.

اژه‌ای ادامه داد: اگر در نشست‌ها التزام به امور مذهبی، ضوابط اخلاقی و ارزشی وجود داشته باشد و گفتمان‌ها سنگین و متین باشد نیاز به تفکیک جنسیتی در جلسات نیست.

نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان اروپا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه و این‌که در دنیای غرب واقعیت‌هایی که در غزه در حال رخ دادن است طور دیگری انعکاس داده می‌شود، گفت: دانشجویان و اعضای تشکل‌ها باید اطلاعات چندجانبه داشته باشند و از سوی دیگر پرسشگر باشند.

وی همچنین به پیشرفت‌های کشور بعد از انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: ما قبل از انقلاب هیچ چیز نداشتیم و بعد از انقلاب سنگ روی سنگ گذاشتیم و اکنون به اینجا رسیده‌ایم و باید همه برای ساختن کشور تلاش مضاعفی داشته باشیم.

مشاور مقام معظم رهبری همچنین تاکید کرد که باید فضای داخل کشور و دستاوردهایی که در کشور حاصل شده است را به دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور منتقل کنیم تا آنها نیز در جریان مسائل قرار بگیرند.

در ادامه این مراسم سعید سهراب‌پور قائم مقام بنیاد علمی نخبگان در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در این همایش به ذکر خاطراتی از زمان حضور خود در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و تعاملش با شهید چمران پرداخت.

وی افزود: چون رتبه اول دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم وزارت فرهنگ آن زمان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به ما بورسیه داد، البته در کنار آن باید تعهد می‌دانیم که بعد از طی کردن دوره‌های تحصیلی تکمیلی به کشور بازمی‌گردیم. من برای گرفتن بورسیه به چند دانشگاه مهم نامه نوشتم و اولین دانشگاهی که نامه پذیرش آن به دستم رسید دانشگاه برکلی کالیفرینای آمریکا بود. به دانشگاه برکلی رفتم و در آنجا با تعدادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور آشنا شدم. شهید چمران نیز در آن زمان در آن دانشگاه فعالیت داشتند و ایشان سرپرستی انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا را بر عهده داشتند که جلسات در آن انجمن به زبان انگلیسی برگزار می‌شد. سپس با حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور، انجمن اسلامی دانشجویان گروه فارسی زبان نیز تشکیل شد که تعداد ما حدود 20 نفر بود که تعداد زیادی از آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور آمدند و در عرصه‌های مختلف مشغول به خدمت شدند.

قائم مقام بنیاد علمی نخبگان با بیان اینکه شهید چمران در جلسات به هر یک از اعضا موضوعی را برای مطالعه می‌داد، تصریح کرد: از جمله به خود من گفت در ارتباط با جایگاه حکومت در اسلام تحقیق کنم و این مباحث مربوط به سال 46 است. در آن زمان که ما در ارتباط با جایگاه حکومت در اسلام تحقیق می‌کردیم تحقق حکومت اسلامی و دستیابی به آن برای ما رویا بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که علیرغم تحریم‌ها، پیشرفت‌های علمی در نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد، گفت: ما را با کشورهایی چون مالزی و کره مقایسه می‌کنند، حال این‌که این مقایسه غلط است. برخی فکر می‌کنند تحریم ها مربوط به چند سال اخیر است در حالی‌که ما در دانشگاه شریف از بیست سال پیش تحریم بودیم و برخی از مواد لازم را به ما نمی فروختند، ولی ما باز هم علیرغم این تحریم‌ها به این موفقیت‌ها در کشور نائل شدیم و من معتقدم که این کار غلطی است که ما را با کره مقایسه می‌کنند، کره‌ای که همه چیز در اختیار اوست.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گرامیداشت یاد شهید شهریاری، یادآور شد : ایشان محاسبات پیچیده غنی‌سازی 20 درصد را انجام و سپس آموزش دادند و اکنون این علم در کشور ما بومی شده است و ما توانستیم صفحات راکتور تهران را بسازیم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد 800 هزار بیمار سرطانی ما محکوم به مرگ بودند و اکنون با پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌ایم این رادیو داروها در اختیار مردم است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با موضوع توسعه نیروی انسانی در جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان و اساتید شرکت‌کننده در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به این‌که جمعیت کشور ما در حال حاضر بیش از 77 میلیون است، گفت: میزان باسوادی در کشور در رده سنی بالای شش سال 87 درصد است و این میزان بین رده سنی بین 6 تا 18 سال 97 درصد است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل همچنین به میزان فارغ‌التحصیلی دانشجویان از دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: بیش از پنج میلیون و 476 هزار نفر آقا و حدود پنج میلیون نفر خانم از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

آملی با بیان این‌که در کشور سه دستگاه مهم برای توسعه علم و فناوری در کشور مشغول هستند، به کارکردها و وظایف آموزش و پرورش، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: 52 درصد دانشجویان ما در حال حاضر پسر و 48 درصد دختر هستند.

وی همچنین به تعداد دانشگاه‌های دولتی، علمی، کاربردی، آزاد، غیرانتفاعی در کشور اشاره کرد و گفت: حجم گسترده‌ای از انواع دانشگاه ها در کشور وجود دارد و ورودی دانشجویان به دانشگاه‌ها از سال 2009 تا 2013 دوازده درصد رشد کرده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان این‌که تعداد دانشجویان ایرانی بورسیه به خاطر پتانسیلی که در داخل ایجاد شده کاهش پیدا کرده است، اظهارکرد: ما در حال حاضر 440 دانشجوی بورسیه در خارج از کشور داریم و از سوی دیگر 28 هزار نفر دانشجو در مقطع دکترا، 30 هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 10 هزار نفر دانشجوی ایرانی در مقطع لیسانس در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

آملی ادامه داد: البته میزان دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، تعداد دقیقی نیست؛ چرا که بعضا پرونده تشکیل نمی‌دهند و ما عدد واقعی از این میزان نداریم.

وی با بیان این‌که 45 درصد دانشجویان در رشته علوم انسانی، 36 درصد در رشته مهندسی، هفت درصد در رشته‌های علوم و شش درصد در رشته‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند به جایگاه ایران از نظر علمی در منطقه اشاره کرد و گفت: ما در زمینه نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در رتبه‌های اول و دوم در منطقه قرار داریم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل همچنین با بیان این‌که پنج دانشگاه ما بین رتبه‌های 400 تا 500 دانشگاه‌های برتر در دنیا هستند، به کیفیت مقالات علمی منتشر شده از سوی ایران اشاره کرد و افزود: به تازگی موسسه تامسون رویترز اسامی سه هزار دانشمند و مغز علمی برتر را منتشر کرد که 24 نفر از این دانشمندان ایرانی بودند که 12 نفر آنها در حال حاضر در آمریکا هستند، یک نفر آنها در انگلیس، یک نفر در کانادا و 10 نفر نیز در کشور مشغول به فعالیت هستند. در این لیست از کشور عربستان 18 نفر و از کشور ترکیه 10 نفر حضور دارند که بیشتر آنها عربستانی نیستند و دانشمندانی هستند که از کشورهای دیگر در این کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: از نظر کیفی در بین کشورهای منطقه نیروی انسانی ما قابل توجه است و ‌در حال حاضر در کشور شاهد یک ترافیک سنگین علم و فناوری هستیم.

انتهای پیام

کد N420996

وبگردی