آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: جنگ قدرت لیبی را به سمت ویرانی کشیده است

هانی‌زاده: جنگ قدرت لیبی را به سمت ویرانی کشیده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جنگ داخلی بر سر کسب قدرت و دخالت‌های آمریکا در لیبی این کشور را به سمت ویرانی و درگیری کشانده است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به افزایش درگیری‌ها در لیبی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها خلیفه حفتر را بر امور لیبی مسلط کرده و تلاش دارند تا نیروهای ملی این کشور را جایگزین نیروهای اسلامی کنند.

وی ادامه داد: این تلاش‌ آمریکایی‌ها برای کنار گذاشتن نیروهای اسلامگرای لیبی در حالی صورت می‌گیرد که اخوان المسلمین در این کشور تشکلی ریشه دار محسوب می‌شوند و نمی‌توان به سادگی آنها را از صحنه سیاسی لیبی حذف کرد ولی به طول کلی یکی از دلایل ناآرامی‌های فعلی این کشور وجود خلیفه حفتر و تلاش او برای حذف اسلامگرایان از صفحه سیاست است.

هانی زاده با بیان اینکه وضعیت لیبی نسبت به گذشته وخیم‌تر شده است، گفت: انفجار‌های اخیر در این کشور در کنار درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای خلیفه حفتر و اسلامگرایان باعث بدتر شدن در روابط لیبی شده است . علاوه بر این وقوع انفجار در فرودگاه بنغازی نیز حاکی از این است که امنیت کشور از کنترل نیروهای دولتی خارج شده و نشان می‌دهد که لیبی هر روز با تنش‌های بیشتری روبرو خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود اختلافات داخلی میان دولتمردان لیبی و نیروهای حفتر به نظر می‌رسد که همچنان این کشور به سمت ناامنی، جنگ‌ داخلی و کشتار بیشتر خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل اختلاف‌های نیروهای دولتی و نیروهای خلیفه حفتر، افزود: نیروهای دولتی این کشور خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی ، تعیین رئیس جمهور و تشکیل دولتی انتخابی هستند در حالی که نیروهای حفتر خواهان اخراج همه اسلامگرایان از بدنه دولت هستند و همین مسائل باعث تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و عوامل حفتر شده است. زیرا هنوز قدرت در لیبی به صورت نامتمرکز در دست گروه‌هایی مانند حامیان خلیفه حفتر و اسلامگرایان است ولی از آنجا که اخوان در کنگره ملی نفوذ فوق‌العاده‌ای دارند نیروهای حفتر به دنبال حذف آنها از بدنه دولت و اخراجشان از کشور است.

هانی‌زاده تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در افزایش ناامنی‌های لیبی نقش دارند. از این میان می‌توان به نقش آمریکایی‌ها اشاره کرد زیرا آنها پس از کشته شدن سفیرشان در لیبی به دنبال انتقام گیری از مردم این کشور هستند و می‌توان گفت اقدامات خلیفه حفتر که 22 سال در آمریکا آموزش دیده و در حال حاضر این افسر بازنشسته که بوده و به دنبال اخراج اخوانی‌ها از عرصه‌های سیاسی و امنیتی لیبی است را هم می‌توان در راستای خواسته‌های آمریکا دانست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اسلامگرایان لیبی که سالها با معمر قذافی مبارزه کردند خواهان حضور فعال در بدنه دولت هستند و به همین دلیل اختلافات در لیبی همچنان ادامه دارد و از آنجا که هیچ گروهی در لیبی نمی‌تواند تمام امور را در دست بگیرد شرایط این کشور بسیار بحرانی است.

هانی زاده با بیان این که تنها مردم لیبی می‌توانند از ادامه درگیری‌ها در کشور جلوگیری کنند، گفت: آنها می‌توانند از طریق همگرایی و تشکیل کابینه و پارلمان قدرتمند از وضعیت بحرانی خارج شوند زیرا حتی مصر هم از شهروندانش که در لیبی کار می‌کردند خواسته تا این کشور را ترک کنند و این امر در کنار فرا خوانده شدن سفرای کشورهای مختلف از لیبی از وخامت اوضاع این کشور حمایت می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: حضور عوامل معمر قذافی در بدنه‌ نیروهای مسلح در کنار جنگ قدرت و درگیری میان نیروهای دولتی و عوامل خلیفه حفتر لیبی را به سمت ویرانی سوق داد و تنها مردم لیبی هستند که می‌توانند این کشور را از نابودی نجات بدهند.

انتهای پیام

کد N420858

وبگردی