آفتاب

حضور بیش از 1000 شهروند ترکیه در داعش

حضور بیش از 1000 شهروند ترکیه در داعش

مقام‌های ترکیه اذعان کردند که بیش از 1000 شهروند این کشور زیر چتر گروه تروریستی داعش می‌جنگند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، با این حال مقام‌های ترکیه می‌گویند که این آمار تقریبی است و ممکن است شمار آن‌ها بین 1200 و یا حتی 1500 تن هم باشد و همین نشان می‌دهد که شهروندان ترکیه تنها کمتر از 10 درصد از نیروهای گروه‌های تروریستی را تشکیل می‌دهند. ترکیه همواره به کنترل ناکارآمد مرزهایش و اجازه عبور به خارجی‌ها برای عضویت در گروه‌های تندروی تروریستی و نیز عدم توقف سیل ارسال سلاح به سوریه متهم می‌شود.

مقام‌های ترکیه در واکنش به این انتقادها گفته‌اند که کنترل حدود 900 کیلومتر مرز با سوریه مشکل است و کشورهای غربی نیز در رابطه با اعضای احتمالی گروه‌های تروریستی اطلاعات در اختیار ترکیه قرار نمی‌دهند.

سردبیر روزنامه حریت با انتقاد از مقام‌های ترکیه نوشت: با این حال زمانی که صحبت از حضور هزار شهروند ترکیه در گروه‌های تندرو می‌شود، شرایط تغییر می‌کند. چه کسانی این افراد را برای داعش جذب می‌کنند؟ چه کسانی از این افراد حمایت مالی می‌کنند؟ از چه مسیرهایی استفاده می‌شود؟ اگر در نظر بگیریم که نیروهای امنیتی گروه‌های تروریستی را زیر نظر دارند پس چطور می‌توان باور کرد که آن‌ها متوجه عضویت بیش از هزار تن در گروه‌های تروریستی و داعش نشوند؟ آیا این به دلیل این نیست که آن‌ها از وظایف خود شانه خالی می‌کنند و دنبال کسانی هستند که دولت ترکیه آن‌ها را "دولت موازی" می‌خواند؟ پاسخ این سوال‌ها هرچه باشند نشان می‌دهد که ترکیه با خطر گروه‌های تروریستی چه در داخل و چه در خارج مواجه است.

انتهای پیام

کد N420594

وبگردی