آفتاب

وجود بیش از 130 رودخانه دائمی و فصلی در لرستان

وجود بیش از 130 رودخانه دائمی و فصلی در لرستان

رئیس گروه تلفیق و بیلان آب شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت: مجوزهای قانونی بسیار بیشتر از توان آبخوان عامل اصلی کاهش سطح آب زیرزمینی در دو آبخوان مهم کوهدشت و رومشکان است.

بهروز ابراهیمی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: لرستان در ناحیه میانی زاگرس در مسیر جریان دو توده هوا جریان‎های گرم و مرطوب سودانی که از دریای‌سرخ و فلات عربستان از سمت جنوب‌غرب وارد استان می‎شود و همچنین جریان‎های معتدل و مرطوب مدیترانه‎ای که از سمت غرب قرار دارد، مورد تأثیر قرار می‎گیرد.

وی اضافه کرد: هر گاه این دو توده هوا با هم برخورد کنند جبهه‎های باران‎زای بسیار مناسبی تشکیل می‎دهند که بیشترین بارش‎ها را در پی دارند.

ابراهیمی ادامه‌داد: متوسط بارش استان در سال آبی 92-91 معادل 85/501 میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 31 درصد افزایش و نسبت به میانگین درازمدت حدود هشت درصد کاهش نشان می‎دهد. متوسط بارندگی استان منتهی به سال آبی 92-1391 در طول دوره آماری حدود 545.6 میلیمتر با حجمی حدود 15.4 میلیارد مترمکعب که حدود شش درصد آن نفوذ (0.92 میلیاردمترمکعب)، حدود 44 درصد رواناب (6.8 میلیاردمترمکعب) و حدود 50 درصد سهم تبخیر (7.7 میلیارد مترمکعب) است.(در ابتدای بارش و قبل از تبادلات بین حوضه‎ای در سه فاز آب سطحی، آب زیرزمینی و تبخیر)

رئیس گروه تلفیق و بیلان آب شرکت آب منطقه‎ای لرستان افزود: در طول دوره آماری کمترین بارش ثبت شده در ایستگاه آب باریک الیگودرز (329.12 میلی‎متر) و بیشترین مقدار بارش (936.16 میلی‎متر) در ایستگاه کشور اتفاق افتاده است.

ابراهیمی تصریح کرد: استان در حوضه آبریز درجه دو رودخانه‎های کرخه و کارون بزرگ (دز) واقع است و قسمت اعظم آب این دو رودخانه از سر شاخه‎ها و رودهای فرعی که از ارتفاعات زاگرس در محدوده استان سرچشمه می‎گیرند، تأمین می‎شود.

وی یادآور شد: رژیم آبدهی اکثر رودخانه‎ها تا حدودی تحت تأثیر پوشش برفی ارتفاعات بوده که از طریق سراب‎ها و چشمه‎های کارستیک فراوانی در حاشیه ارتفاعات تخلیه و وارد شبکه آب‎های سطحی و آبراهه‎ها می‎شوند. به علاوه با شروع فصل بارندگی آبدهی رودها تحت تأثیر بارندگی افزایش یافته و پیک سیلاب‎ها در فروردین و اسفند که برف‎ها ذوب می‎شوند واقع می‎شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: نتیجه اینکه رژیم آبدهی اکثر رودخانه‎های استان هم تحت تأثیر ذوب برف ارتفاعات و هم تحت تأثیر بارندگی است. بارندگی بالا به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شده که یکی از متنوع‎ترین زیست بوم گیاهی در استان ما شکل گرفته که از لحاظ اقتصادی در خور اهمیت است.

رئیس گروه تلفیق و بیلان آب شرکت آب منطقه‎ای استان خاطرنشان کرد: همین عوامل دست به دست هم داده تا شبکه رودخانه‎ای استان را با بیش از 130 رودخانه دائمی و فصلی به طول حدود 8877 کیلومتر (چهار رودخانه اصلی به نام‎های سیمره، کشکان، سزار و بختیاری به طول حدود 1454 کیلومتر و مابقی شامل سرشاخه‎های دائمی و فصلی مهم آنها به طول حدود 7423 کیلومتر) در دو حوضه کارون (دز) و کرخه بوجود آورند.

ابراهیمی گفت: شبکه رودخانه‎های استان یکی از غنی‎ترین شبکه آب‎های روان کشور است که با احتساب آب‎های ورودی از استان‎های مجاور پس از کسر مصارف بالغ بر 12 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه پشت سدهای دز و کرخه تخلیه می‎کند که از این مقدار نزدیک به چهار میلیارد مترمکعب ورودی از استان‎های مجاور و هشت میلیارد مترمکعب تولیدی استان (رودخانه‎های دائمی حدود هفت و رودخانه‎های فصلی حدود یک میلیارد مترمکعب) است. حجم آب خروجی استان نزدیک به 12 درصد کل آب‎های جاری کشور است.

وی بیان کرد: بررسی آمار و اطلاعات نشان می‎دهد کمبود تغذیه آب زیرزمینی بدلیل کاهش نزولات جوی بویژه برف و به تبع آن افزایش بهره‎برداری از آب زیرزمینی برای مصارف شرب و بهداشت، صنعت و کشاورزی موجب کاهش حجم آب موجود در سفره‎های آب زیرزمینی شده است.

رئیس گروه تلفیق و بیلان آب شرکت آب منطقه‎ای اضافه کرد: بیشترین کاهش سطح آب زیرزمینی در محدوده‎های مطالعاتی دارای شبکه سنجش آب زیرزمینی، در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال آبی گذشته حدود 2.5 متر بوده است.

ابراهیمی گفت: در بیشتر آبخوان‎های استان علت اصلی کاهش سطح آب زیرزمینی بروز خشکسالی و عدم جبران آن در سال‎های نرمال و ترسالی است اما در دو آبخوان مهم کوهدشت و رومشکان کاهش سطح آب زیرزمینی حتی در سال‎های با بارش مناسب نیز به صورت فزاینده تداوم دارد که علت عمده آن در ابتدا ارائه مجوزهای قانونی بسیار بیشتر از توان آبخوان (به دلیل اشتباه در محاسبات بیلان آب) و نیز برداشت‎های غیرقانونی کشاورزان بوده است.

انتهای پیام

کد N420446

وبگردی