آفتاب

جدایی طلبان مسلمان جنوب تایلند آماده مذاکره با دولت شدند

جدایی طلبان مسلمان جنوب تایلند آماده مذاکره با دولت شدند

کوالالامپور – ایرنا – جنبش جدایی طلبان مسلمان جنوب تایلند موسوم به جبهه انقلاب ملی خواستار ادامه مذاکرات صلح با دولت مرکزی این کشور شد.

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی این جبهه روز شنبه گفت که نمایندگان جبهه انقلاب ملی حرکات اخیر دولت تایلند به ویژه اعلامیه شورای ملی حفظ نظم و صلح را که در آن خواستار حل مشکلات جنوب این کشور بود، پیگیری می کنند.

سخنگوی جبهه انقلاب ملی تایلند که در گفت وگو با ˈبانکوک پستˈ خواستار عدم ذکر نامش شد، اعلام کرد کمیته جدیدی توسط ارتش این کشور برای حل بحران تایلند شکل گرفته، اما تاکنون واکنش مناسبی در قبال شرایط جنوب نداشته است.

به گفته وی، شورای ملی حفظ نظم و صلح تایلند که ریاست آن با ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش تایلند و فرمانده کودتاچیان این کشور است با مالزی نیز که در این مذاکرات نقش واسطه دارد تماسی برقرار نکرده است.

وی تصریح کرد که در صورت آمادگی دولت تایلند، جنبش های جدایی طلب مسلمان جنوب آماده انجام مذاکرات هستند و از سویی می داند که مالزی با دولت فعلی تایلند مشکلی ندارد.

سخنگوی جبهه انقلاب ملی تایلند همچنین برنامه ریزی و انجام برخی ترورها در تایلند توسط این جنبش را رد کرد گفت که چنین اخباری درست نیست.

وی خاطرنشان کرد که شرایط به دوران قبل از انجام مذاکرت بازگشته است و شاخه های نظامی در جنوب تایلند در همه دوران ها به جز یک دوره کوتاه مدت و زمان انجام مذاکرات ترورهایی در نقاط مختلف انجام داده اند.

این مقام جدایی طلب همچنین تصریح کرد که نسل جدید خواستار مذاکره صلح نیست و تنها جنبش جبهه ملی انقلاب گفت وگو را بهترین راه حل بحران موجود می داند و به همین دلیل نیز خواستار انجام این گفت وگوها هستیم تا شرایط مختلف را مورد ارزیابی قرار دهیم.

مذاکرات صلح بین جدایی طلبان جنوب تایلند با دولت مرکزی پس از برگزاری چهار دوره پس از پایان ماه مبارک رمضان سال گذشته به دلیل آغاز بحران سیاسی تایلند متوقف شد.

ˈبانفوت پونپیانˈ سخنگوی امنیت داخلی دولت فعلی تایلند روز گذشته اعلام کرد که ˈپرایوت چان اوچاˈ فرمانده ارتش و رییس شورای ملی حفظ نظم و صلح تایلند بر محرمانه انجام شدن مذاکرات صلح تاکید کرده است.

پونپیان گفت در صورتی که نخستین دور مذاکرات به صورت محرمانه برگزار شود می تواند موفقیت هایی در پی داشته باشد.

وی اعلام کرد ادامه مذاکرات نیز با وساطت مالزی انجام می شود.

آساق**241**1611
کد N420364

وبگردی