آفتاب

کمک های نظامی امریکا به پاکستان علیه هند خرج می شود

کمک های نظامی امریکا به پاکستان علیه هند خرج می شود

دهلی نو - ایرنا - یک دیپلمات سابق آمریکایی اعلام کرده که بیشتر کمک های نظامی کشورش به اسلام آباد برای مقابله با هند به مصرف رسیده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری پی تی آی روز شنبه و همزمان با سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به هندوستان این گزارش را منتشر کرد.

براساس این مطلب ˈرونالد نیومن ˈ دریک کمیته کنگره به قانونگذاران آمریکایی گفت: پاکستان کشوری است که به خط آخر رسیده و در بسیاری از موارد شکست خورده است.

وی که سفیر سابق آمریکا در افغانستان بوده، افزود: پاکستان بالاترین میزان وقایع تروریستی را در میان همه کشورهای دنیا دارد.

این دیپلمات سابق آمریکا ادامه داد: همه این وقایع به افغانستان مربوط نمی شوند و بسیاری از آنها در مناطق قبیله ای که بطور فدرالی اداره می شوند اتفاق می افتد که هیچ ربطی با منطقه ندارد.

وی با تاکید بر توقف کمک های نظامی آمریکا به پاکستان اظهار داشت: بیشتر کمک های نظامی هرگز به مصرف مبارزه با تروریسم نمی رسد بلکه علیه هند استفاده می شود.

وی افزود: درباره افغانستان با وجودی که کنگره آمریکا در 10 سال اخیر تلاش های زیادی برای کمک به اقتصاد این کشور انجام داده، هیچگاه گزارشی درباره منافع و تاثیر این کمک های اقتصادی به پاکستان بر افغانستان دریافت نکرده ایم.

وی افزود: صادقانه باید بگویم که دستاورد برنامه این کمک ها روشن نیست.

میکائیل اوهانلون رییس موسسه برنامه سیاست خارجی نیز در ادامه این گفت وگو هشدار داد که با فروپاشی افغانستان، گروهی همچون لشکر طیبه که پشت حملات تروریستی بمبئی در سال 2008 بوده پایگاه دیگری برای اجرای عملیات یافته است.

وی گفت: البته نیروهای امنیتی پاکستان با لشکر طیبه کنار آمده و حتی آن را کمک کرده اند، اما طی شش سال گذشته حمله ای همچون ماجرای بمبئی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: ممکن است زمانی برسد که لشکر طیبه آزادی مانور بیشتری بخواهد تا ورای کنترل پاکستان عمل کند.

اوهانلون گفت: من نگران هستم که بحران افغانستان نه تنها بطور مستقیم به تهدیدی برای ما تبدیل شود، بلکه برای گروه هایی که می خواهند به مناقشه هند و پاکستان دامن بزنند و به خصوص به لشکر طیبه کمک کند.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N420053

وبگردی