آفتاب

نارضایتی آمریکا از هند بخاطر مسایل سازمان تجارت جهانی

نارضایتی آمریکا از هند بخاطر مسایل سازمان تجارت جهانی

دهلی نو - ایرنا - آمریکا روز جمعه نسبت به خودداری هند ازامضای قرارداد تسهیل تجارت در ژنو ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش ایرنا، ˈجان کری ˈ وزیر خارجه آمریکا این موضع واشنگتن را طی دیداری با ˈنارندار مودی ˈ نخست وزیر هند بیان نمود.

به گزارش منابع خبری هند، کری طی دیداری با مودی دردهلی نو، گفت که خودداری هند از امضای یک قرارداد تجارت جهانی پیام نادرستی را به جهانیان ارسال کرده است. وی همچنین ازدهلی نو خواست که در جهت حل فوری این موضوع فعالیت کند.

یک قرارداد سازمان تجارت جهانی برای تسهیل قوانین گمرکی روز پنجشنبه دراثر خواسته هند برای اعطای تخفیف هایی در مورد بحث های یارانه ای مربوط به محصولات کشاورزی امضا نشد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران بعداز دیدار کری با مودی گفت: ناتوانی در امضای قرارداد تسهیل تجارت یک پیام گیج کننده را ارسال و وجهه ای را که نخست وزیر جدید هند درصدد نمایش آن می باشد، تضعیف کرده است.

وی با این حال دیدار وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر هند را علیرغم شکست گفت وگوهای تجاری در ژنو، مثبت ارزیابی کرد.

کری چهارشنبه شب به منظور شرکت در پنجمین دور گفت وگوهای راهبردی بین هند و آمریکا وارد دهلی نو شد.

وی درطول این دیدارسه روزه همچنین با خانم سوشما سوراج وزیر خارجه و آرون جیتلی وزیر دفاع و دارایی هند دیدار و گفت وگو کرد.

هند و آمریکا درطول این سفر همچنین با یکدیگردرمورد دستورکار دیدار مودی با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در 30 سپتامبر سال جاری در واشنگتن تبادل نظرکردند.

سید اکبرالدین سخنگوی وزارت خارجه هند گفت که دیدار کری اولین تبادل نظر بلندپایه سیاسی بین هند و آمریکا از زمان تشکیل دولت جدید در هندوستان می باشد.

کارشناسان معتقدند که سفر کری ازهند دو ماه قبل از دیدار نخست وزیر مودی با رییس جمهور اوباما به منظور تزریق جان تازه ای در روابط بین واشنگتن و دهلی نو که درطول سالهای اخیر ضعیف شده، صورت گرفته است.

گفت وگوهای راهبردی بین هند و آمریکا که تبادل نظرهای سیاسی در سطح وزرای خارجی می باشد در ژوئیه سال 2009 به منظور تقویت هر چه بیشتر همکاری بین دهلی نو و واشنگتن در پنج زمینه مورد علاقه مشترک طرفین یعنی انرژی و تغییر آب و هوا، آموزش وپرورش و توسعه، اقتصاد، تجارت و کشاورزی، علوم و فناوری و بهداشت راه اندازی و اولین دور آن در ژوئن سال 2010 در واشنگتن برگزار شد.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N419786

وبگردی